La identidad nacional en tiempos de globalización

Authors

  • Leonel Arias Sandoval Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.13-2.1

Keywords:

identity, globalization, culture, education, multiculturalism, diversity, values, socialization

Abstract

The national identity is a historical and geographical process; it is also dynamic and it is constantly transforming, in other words it is: a subject of change. It is constructed by individuals and different social groups who are born or live in a territory with a homogenizing ideological discourse and a reproducer of an imaginary national and, moreover, the cultural influence is expressed by the interrelationships among other countries, which have been accelerated by the phenomenon of globalization.

This last aspect has a profound impact not only in the economic field, but also when sharing information, ideas, values and behaviors that are assimilated by people through behaviors, symbols and meanings that are related to the imitation of foreign cultural models. But there is one point in common in the context of this essay and it is to understand that we are in an evolutionary, dynamic and complex process that is part of the socialization processes that link the daily practices of individuals, through the diversity and cultural exchange.

Author Biography

Leonel Arias Sandoval, Universidad Nacional

Magíster en Psicopedagogía por la Universidad Estatal a Distancia. Licenciado en Ciencias de la Educación con Énfasis en Didáctica por la Universidad Nacional de Costa Rica. Bachiller en la Enseñanza de los Estudios Sociales por la Universidad Nacional de Costa Rica. Actualmente, forma parte del equipo de académicos de la Licenciatura en Pedagogía en la División de Educología de la Universidad Nacional de Costa Rica y Coordinador Académico del Liceo el Carmen de Alajuela.

References

Abarca D., M. (2001). Fruto de la perseverancia. Sistema Nacional de Comisiones de Valores de

Costa Rica. San Pedro, Costa Rica: Editorial de la UCR.

Altamirano, C. (1997). Los símbolos nacionales de Costa Rica. San José, Costa Rica: Imprenta Los

Sauces.

Carazo, M. (1997). Nuestra Identidad Nacional. Revista Parlamentaria Nº 2, Volumen 5,

pp. 127-132.

Denis, L. (1995). Investigación cualitativa sobre valores en el aula. Recuperado el 22 de marzo de

, de www.tripot.com/denissantana/tesis/index.html

Galeano, E. (1989). El libro de los abrazos. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

García C., N. (1999). Globalización imaginaria. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Garro, L. (2002). Escudriñando la relación entre tiempo libre y medios de comunicación. Jornada de

Investigación sobre juventud. Consejo Nacional de Política Pública de la Persona Joven. San

José, Costa Rica: Ministerio de Cultura, Juventud y Deportes.

Giroux, H. (1992). Nuevas perspectivas críticas en educación. Barcelona, España: Paidós.

Hopenhayn, M. (Febrero, 2002). El reto de las identidades y la multiculturalidad. Pensar

Iberoamérica, número 0. Recuperado el 25 de mayo de 2009, de http://www.oei.es/pensariberoamerica/ric00a01.htm

Induni, G. (2002). Juventudes y construcción de identidades sociales: el papel de lo nacional. San

José, Costa Rica: Ministerio de Cultura, Juventud y Deportes.

Leandro, V. (2002). Juventudes y construcción de identidades sociales: el papel de lo nacional. San

José, Costa Rica: Ministerio de Cultura, Juventud y Deportes.

Lobo, T. (1998). Por una identidad nacional, libre y autogestionaria. Suplemento cultural Nº 51,

Programa ICAT, UNA.

Mato, D. (1994). Teoría y política de la construcción de identidades y diferencias en América Latina

y el Caribe. UNESCO, Caracas, Venezuela: Editorial Nueva Sociedad.

Meléndez, S. (2004). Aportes geográficos al imaginario costarricense en el siglo XIX. Revista

Reflexiones 83 (1), pp. 57-85.

Pérez Gómez, A. I. (1997). Socialización y educación en la época posmoderna. En Ensayos de

Pedagogía Crítica. (pp. 45-66). Madrid, España: Editorial Popular.

Rivera, E. (1997). Identidad Nacional: La globalización e identidades en América Latina. Recuperado

el 7 de abril de 2008, de /www.judithcorsino/valores-y-virtudes-parauna-peda.htm

Téllez, R.-López, G. (2002). Antropología, identidades y globalización. Elementos: Ciencia y cultura.

Revista de Ciencia y Cultura, Nº 045, Vol. 9, pp. 19-23.

Zelaya, C. (1991). Educación cívica: los valores morales, cívicos y religiosos. San José, Costa Rica:

EUNED.

Published

2009-12-15

How to Cite

La identidad nacional en tiempos de globalización (L. Arias Sandoval , Trans.). (2009). Revista Electrónica Educare, 13(2), 7-16. https://doi.org/10.15359/ree.13-2.1

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

La identidad nacional en tiempos de globalización (L. Arias Sandoval , Trans.). (2009). Revista Electrónica Educare, 13(2), 7-16. https://doi.org/10.15359/ree.13-2.1

Comentarios (ver términos de uso)