La investigación como eje transversal en el desarrollo de los cursos de la carrera en la Enseñanza de la Educación Física

Authors

  • Pedro Ureña Bonilla Universidad Nacional, Costa Rica
  • Carmen Castro Sancho Profesional Independiente, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.13-2.6

Keywords:

research protocol, transversal axis, teaching and learning

Abstract

The purpose of this article is to provide with brief reflections to faculty in order to give them practical advices using research as a transversal axis in a defined pedagogical strategy applicable to the courses offered by the School of Sport Science (SSS). In other words, we intend to emphasize the role of research by reaching professional profiles and developing the courses offered by the School of Sport Science (SS). Finally, a hypothetic example was used to explain each step in relationship to the research protocol from a positivistic perspective.

Author Biographies

Pedro Ureña Bonilla, Universidad Nacional

Doctor en Ciencias del Deporte con especialidad en Psicología Deportiva, por la Universidad de Deportes, Colonia, Alemania. Ha sido decano y vicedecano de la Facultad de Ciencias de la Salud; así como también director interino de la Escuela Ciencias del Deporte de la Universidad Nacional y del Programa de Maestría en Salud Integral y Movimiento Humano.

Carmen Castro Sancho, Profesional Independiente

Máster en Administración Educativa. Directora del Colegio Técnico Profesional de Flores, Heredia. Ha impartido cursos en el nivel universitario en áreas propias de la Administración y la Planificación educativa en el CIDE y Ciencias del Deporte de la Universidad Nacional. Además coordinó el Programa “Maestría en Liderazgo” impartida por el CIDE.

References

American Psychological Asosociation. (2005). Publication Manual of the American Psychological

Association (5a

ed.). Washington, DC, EE. UU.: Autor.

Barrantes, R. (1999). Investigación. Un camino al conocimiento. (1ª Reimp.). San José, Costa Rica:

EUNED.

Costa Rica. Universidad Nacional. Estatuto Orgánico. (1993). Heredia, Costa Rica: Autor.

Gallardo, H. (1998). Elementos de investigación académica. (9ª Reimp.). San José, Costa Rica:

EUNED.

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. (4ª ed.).

México: McGraw-Hill.

Kerlinger, F. (2002). Investigación del comportamiento. México: McGraw Hill.

Nitsch, J., Heins-Gunter, H., Mickler, W., Moser, T., Seiler, R. & Teipel, D. (2004). Der Rote Faden:

Eine Einfuhrung in die Technik wissenschaftlichen Arbeitens. Koln: bps.

Pacheco, A. T. y Flores, L. E. (2001). La investigación como proceso de construcción del conocimiento.

Heredia, Costa Rica: EUNA.

Ramos, M., Catena, A. & Trujillo, H. (2004). Manual de métodos y técnicas de investigación en

ciencias del comportamiento. Madrid, España: Biblioteca Nueva.

Salinas, A. M., Villarreal, E., Garza, M. E. & Núñez, G. M. (2001). La investigación en Ciencias de

la Salud. México: McGraw Hill Interamericana.

Solomon, P. (1998). Guía para redactar informes de investigación. (3ª Reimp.) México: Trillas.

Tamayo, M. & Tamayo, R. (1998). El proceso de la investigación científica. (10ª Reimp. de la 3ª

ed.). México: Limusa.

Thomas, J., Nelson, J. & Silverman, S. (2006). Research Methods in Physical Activity. (5ª ed.).

Champaign, Ill: Human Kinetics.

Published

2009-12-15

How to Cite

La investigación como eje transversal en el desarrollo de los cursos de la carrera en la Enseñanza de la Educación Física (P. Ureña Bonilla & C. Castro Sancho , Trans.). (2009). Revista Electrónica Educare, 13(2), 75-89. https://doi.org/10.15359/ree.13-2.6

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

La investigación como eje transversal en el desarrollo de los cursos de la carrera en la Enseñanza de la Educación Física (P. Ureña Bonilla & C. Castro Sancho , Trans.). (2009). Revista Electrónica Educare, 13(2), 75-89. https://doi.org/10.15359/ree.13-2.6

Comentarios (ver términos de uso)