Extended School Day Development in Primary Level Evaluation
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.25-2.24Keywords:
Curriculum design, extended school day, school time use, teacher profile, workshopAbstract
This research has been financed by Universidad del Caribe (UNICARIBE). The general objective is to evaluate the conditions in which the Extended School Day (ESD) is being developed in the Second Cycle at Primary Level in the Dominican Republic. Among the specific objectives are to identify the use and management of spaces in schools that apply ESD, analyze the pedagogical time management, and evaluate the profile of the teacher responsible for the activities in the afternoon session. This investigation was framed within the mixed approach and includes a descriptive scope. A survey was given to 18 teachers, distributed among the five participating centers with their respective principals. Also, the principals were interviewed. The data obtained led to the conclusion that most participating teachers affirm that the spaces in the schools are not adequate for the development of ESD workshops. Therefore, it is not possible to obtain the expected results in this modality and carry out productive activities in order to achieve the expected learning outcomes through the evening period. Among the opportunities for improvement, we can remark that both interviewed principals and participating teachers maintain that is very important the correct planning of workshops or optional courses focused on meaningful activities for the students’ training, including appropriate management of time and space in the school center.
References
Alfaro, P. Evans, D. K. y Holland, P. (2015). Extending the school day in Latin America and the Caribean. Policy Research Working Paper WPS7309. World Bank Group. https://documents.worldbank.org/en/publication/documents-
reports/documentdetail/477421467986293530/extending-the-school-day-in-latin-america-and-the-caribbean
Carlos-Guzmán, J. (2016). ¿Qué y cómo evaluar el desempeño docente? Una propuesta basada en los factores que favorecen el aprendizaje. Propósitos y Representaciones, 4(2), 285-358. https://doi.org/10.20511/pyr2016.v4n2.124
Congreso Nacional de la República Dominicana. (2003). Código para el sistema de protección y los derechos de los niños, niñas y adolescentes. Ley No. 136-03 Gobierno Dominicano; Coalición de ONG’s por la infancia; UNICEF. https://www.unicef.org/republicadominicana/resources_4843.htm
Díez-Palomar, J. y Flecha-García, R. (2010). Comunidades de aprendizaje. Un proyecto de transformación social y educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 19-30. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27419180002
Elías, R., Walder, G. y Portillo, A. (2016). ¿Más tiempo, mejores resultados? Un análisis crítico de las investigaciones sobre jornada escolar extendida en América Latina. En S. Cueto (Ed.), Innovación y calidad en educación en América Latina (pp. 39-72). ILAIPP. https://www.researchgate.net/profile/Carmela_Chavez_Irigoyen/publication/319140971_La_construccion_politica_e_institucional_de_la_reforma_universitaria_los_casos_del_Peru_y_Ecuador_EN_Cueto_Santiago_ed_Innovacion_y_calidad_en_America_Latina/links/5994573a0f7e9b98953af06e/La-construccion-politica-e-institucional-de-la-reforma-universitaria-los-casos-del-Peru-y-Ecuador-EN-Cueto-Santiago-ed-Innovacion-y-calidad-en-America-Latina.pdf#page=40
Esaú, J. (2017). Tipos de conducta en el aula y tipos de problema, plan de convivencia [Diapositivas en PowerPoint]. https://es.slideshare.net/JavieEsauEstradaTorr/tipos-de-conducta-en-el-aula
García Hurtado, N. D., Castillo García, L. F. y Escobar Jiménez, A. J. (2012). Plataforma robótica educativa. “Robi”. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada, 1(19), 140-144. http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/RCTA/article/view/163/161
Gil Flores, J. (2017). Características del profesorado y desempeño docente en aulas con alumnado de bajo nivel socioeconómico. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 133-150. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.246381
Instituto Dominicano de la Evaluación e Investigación de la Calidad Educativa. (2015). Evaluación cuali-cuantitativa de los centros con jornada extendida: Estudios cualitativo y cuantitativo. Autor; GALLUP. https://www.siteal.iiep.unesco.org/bdnp/1163/evaluacion-cuali-cuantitativa-centros-jornada-extendida-estudios-cualitativo-cuantitativo
Martinic, S. (2015). El tiempo y el aprendizaje escolar. La experiencia de la extensión de la jornada escolar en Chile. Revista Brasileira de Educação, 20(61), 479-499. https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206110
Martinic, S. y Vergara, C. (2007). Gestión del tiempo e interacción del profesor-alumno en la sala de clases de establecimientos con jornada escolar completa en Chile. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 5(5e), 3-20. https://www.redalyc.org/pdf/551/55121025002.pdf
Mena, M., Rojas, E., Ventura, P. E., Morillo, R., Fernández, J. M. y Cruz, M. (2018). Impacto de la jornada escolar extendida en los centros educativos del eje V., Ministerio de Educación. Educación Superior, 17(25), 101-115. http://revistavipi.uapa.edu.do/index.php/edusup/article/view/166/pdf
Ministerio de Economía, Planificación y Desarrollo. (2012). Ley 1-12. Estrategia nacional de desarrollo 2030. Autor. http://economia.gob.do/mepyd/wp-content/uploads/archivos/end/marco-legal/ley-estrategia-nacional-de-desarrollo.pdf
Ministerio de Educación de la República Dominicana (MINERD). (2017). Memoria institucional 2016. Autor. https://memorias.minpre.gob.do/api/documents/596/download
Ministerio de Educación República Dominicana, Consejo Nacional de Educación. (2018). Ordenanza 01-2014. Establece la jornada escolar extendida (JEE) para los niveles inicial, primario y secundario a partir del año escolar 2014-2015. Autor. https://www.siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/do_0338.pdf
Miranda-Calderón, L. A. y Rosabal-Victoria, S. (2018). La gestión directiva en escuelas unidocentes y dirección 1: Un desafío para alcanzar la equidad educativa en contextos rurales de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-30. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194157733010
Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2010). Metas Educativas 2021. https://www.oei.es/Educacion/metas2021/presentacion
Pérez Gómez, Á. I. (2012). Educarse en la era digital. Morata.
Mora Tobar, A. (2010). La gestión curricular y sus implicaciones en los procesos educativos de calidad. Revista Vinculando. http://vinculando.org/educacion/la_gestion_curricular_en_procesos_educativos_de_calidad.html
Rivas, A. (2013). Escuela de jornada extendida. Documento de diagnóstico y recomendaciones. Oficina de Cooperación Internacional del Ministerio de Educación de la República Dominicana. Programa de Apoyo al Plan Decenal de Educación. https://docplayer.es/6705966-Escuelas-de-jornada-extendida-documento-de-diagnostico-y-recomendaciones.html
Vercellino, S. (2013). La (re)organización del dispositivo escolar en escuelas primarias de la provincia de Río Negro que implementan un programa de extensión de la jornada escolar. Universidad Nacional de Río Negro. https://rid.unrn.edu.ar/jspui/bitstream/20.500.12049/85/1/vercellino_nhorizontes_UNRN_web.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: