Extended School Day Development in Primary Level Evaluation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-2.24

Keywords:

Curriculum design, extended school day, school time use, teacher profile, workshop

Abstract

 

This research has been financed by Universidad del Caribe (UNICARIBE). The general objective is to evaluate the conditions in which the Extended School Day (ESD) is being developed in the Second Cycle at Primary Level in the Dominican Republic. Among the specific objectives are to identify the use and management of spaces in schools that apply ESD, analyze the pedagogical time management, and evaluate the profile of the teacher responsible for the activities in the afternoon session. This investigation was framed within the mixed approach and includes a descriptive scope. A survey was given to 18 teachers, distributed among the five participating centers with their respective principals. Also, the principals were interviewed. The data obtained led to the conclusion that most participating teachers affirm that the spaces in the schools are not adequate for the development of ESD workshops. Therefore, it is not possible to obtain the expected results in this modality and carry out productive activities in order to achieve the expected learning outcomes through the evening period. Among the opportunities for improvement, we can remark that both interviewed principals and participating teachers maintain that is very important the correct planning of workshops or optional courses focused on meaningful activities for the students’ training, including appropriate management of time and space in the school center.

Author Biographies

Jeanette Chaljub-Hasbún, Instituto Tecnológico de Santo Domingo

Ingeniera Química por la Universidad Autónoma de Santo Domingo, Mágister en Educación por la Universidad de Framingham, Especialista en Diseño de Entornos Virtuales, por Virtual Educa. Doctora en Educación por la Universidad de Murcia dentro del programa “La Enseñanza ante una Sociedad de Cambio” (2010). Vicerrectora de Investigación e Innovación de la Universidad del Caribe (UNICARIBE) en Santo Domingo, República Dominicana.  

Dalys Medina, Universidad del Caribe

Maestría en Educación y Especialidad en la Enseñanza de la Historia por el Instituto Tecnológico de Santo Domingo (INTEC). En el año 1995, obtuvo el título de Licenciada en la carrera de Educación, en el área de Ciencias Sociales. Título de Maestra Normal Primaria por la Escuela de Formación de Maestro Américo Lugo de San Cristóbal. Docente en la Universidad del Caribe hasta la fecha actual (2018), en la carrera de Educación.

Úrsula Pozo, Universidad del Caribe

Maestría en Administración, Supervisión e Investigación Educativa y Especialidad en Investigación Educativa por la Universidad Autónoma de Santo Domingo (UASD).  Profesorado en Lingüística y Literatura, Licenciatura en Administración, Supervisión e Investigación Educativa y en Lenguas Modernas (Inglés) por la Universidad Centro de Estudios Profesionales (CEO).

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Published

2021-03-18

How to Cite

Extended School Day Development in Primary Level Evaluation (J. Chaljub-Hasbún, D. Medina, & Úrsula Pozo , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.24

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Extended School Day Development in Primary Level Evaluation (J. Chaljub-Hasbún, D. Medina, & Úrsula Pozo , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.24

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