La política educativa y su compromiso con la equidad social y el desarrollo sostenible
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.14-1.3Keywords:
rural education, educational politicies and rural education, right to education, sustainable developmentAbstract
The article centers its analysis in two areas of the current educational policies in Costa Rica: the statements that the document contains about its commitment with the social equity and the sustainable development, subject that has a strong relationship with rural education, its conceptualization, its planning, and its development. At the same time, it traces a brief description of the development of the right to education in the nation’s politics, showing advances of the country’s vulnerable groups, with the promulgation of new laws that these sectors have been reaching through fights and organized demands.
References
Campaña Latinoamericana por el Derecho a la Educación (CLADE). (2007). Reunión de los Ministros
de Educación de Iberoamérica en Valparaíso (Chile), realizada los días 26 y 27 de julio
de 2007. Recuperado el 3 de mayo, 2010, de Ceaal.org/
Chavarría, S. & Tovar, F. (1998). Política educativa hacia el siglo XXI: Sus bases conceptuales. San
José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.
Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana. (CECC). (1966). Convenio centroamericano
sobre unificación básica de la educación. (Segunda Reunión del Consejo Cultural y Educativo
de la Organización de los Estados Centroamericanos, realizado en San Salvador). Recuperado
el 22 de abril de 2010 de http://www.apse.or.cr/webapse/docum/docu01.htm
Costa Rica. Asamblea Legislativa. (1998). Código de la Niñez y la Adolescencia. (Ley de la República
de Costa Rica No. 7739, del 6 de febrero de 1998). San José, Costa Rica: Autor.
Costa Rica. Ministerio de Educación pública. (1957). Ley Fundamental de Educación. 25 de septiembre
de 1957. San José, Costa Rica: Asamblea Legislativa.
Meoño, R. (2008). Informe sobre el Derecho a la Educación. San José, Costa Rica: Manuscrito
inédito.
Oficina del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos. (1989). Convención
sobre los Derechos del Niño. Asamblea General de Naciones Unidas. 20 de Noviembre
Resolución 44/25. Ratificado en Costa Rica por la Ley 7184 publicada en La Gaceta, No.
del 9 de Agosto de 1990, s. p.
Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2004). Décimo informe sobre el
Estado de la Nación. San José, Costa Rica: Proyecto Estado de la Nación.
Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2005). CONARE (Coord.). I Informe
sobre el Estado de la Educación Costarricense. San José, Costa Rica: Proyecto Estado
de la Nación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: