Consideraciones básicas del pensamiento complejo de Edgar Morin, en la educación

Authors

  • José Miguel Pereira Chaves Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.14-1.6

Keywords:

thinking, complexity, knowledge, education, system

Abstract

This essay consists of a brief description and analysis of Edgar Morin´s complex thinking. For that reason, it focuses on the systematic approach that refers to the interconnection and interactions of objects, people, and environment as a whole, which serve as the basis of the educational proposal, where knowledge must be regarded as an integrated fashion and not as something fragmented. Thus, human knowledge should raise awareness that we are just a component of a more general system (complex and in constant interaction), where education can be an effective source for students to develop the capacity of understanding other complex systems, besides living organisms, where also there is a big influence from “new sciences” and humanities. Therefore, the purpose of this work is to develop those ideas proposed by Edgar Morin.

Author Biography

José Miguel Pereira Chaves, Universidad Nacional

Coordinador de las Olimpiadas Costarricense de Ciencias Biológicas e internacionales y académico del área de Enseñanza de las Ciencias, y de la Comisión de trabajos finales de graduación de la Maestría en Ciencias Marinas de la Escuela de Ciencias Biológicas, Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica. Licenciatura en Ciencias de la Educación con énfasis en Didáctica de las Ciencias, 2003. Maestría en Ciencias Marinas, 2007. Estudiante del Programa Doctoral en Educación de la Universidad Estatal a Distancia.

References

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro (Trad. Mercedes

Vallejos Gómez). París, Francia: Santillana/UNESCO.

Morin, E. (2007). La cabeza bien puesta (Trad. Paula Mahler). Buenos Aires, Argentina: Ediciones

Buena Visión.

Morin, E. (2002). La mente bien ordenada. (2ª ed.). Barcelona, España: Seix Barral.

Morín, E. (2004). Introducción al pensamiento complejo. México, D. F.: Editorial Gedisa.

Additional Files

Published

2010-06-29

How to Cite

Consideraciones básicas del pensamiento complejo de Edgar Morin, en la educación (J. M. Pereira Chaves , Trans.). (2010). Revista Electrónica Educare, 14(1), 67-75. https://doi.org/10.15359/ree.14-1.6

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Consideraciones básicas del pensamiento complejo de Edgar Morin, en la educación (J. M. Pereira Chaves , Trans.). (2010). Revista Electrónica Educare, 14(1), 67-75. https://doi.org/10.15359/ree.14-1.6

Comentarios (ver términos de uso)