The Experience of Adult Literacy as a Learning Process in the Formation of Future Educators

Authors

  • Luz Emilia Flores Davis Universidad Nacional, Costa Rica
  • Ana María Hernández Segura Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.14-Ext.4

Keywords:

learning, formation of educators, literacy

Abstract

Learning is constructed when it is significant, therefore, promoting experiences that can make sense and joy, which constitutes a challenge in the formation of future educators. In this article, we share the considerations emanated from an investigation that gathers the experience of alphabetizing adults, carried out by college students as part of their formation. As a result, this creates a learning process that favors the respect to diversity and the value of reading and writing as the liberation of mankind. The work displays the learnings constructed, the ways of respecting diversity that emerge from the alphabetizing experience, and the value that the students give to reading and writing as a liberating way of expression.

Author Biographies

Luz Emilia Flores Davis, Universidad Nacional

Doctora en Educación con mención en Mediación Pedagógica. Máster en Educación Superior. Catedrática universitaria. Ha ocupado los cargos de Directora de Docencia, Directora de Desarrollo Profesional y Cooperación Universitaria, Presidenta de la Junta de Becas y Coordinadora de la Comisión Técnica de Admisión de la Universidad Nacional. Actualmente, se desempeña como investigadora, extensionista y docente en la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica y docente en la Maestría en Danza con mención en Formación Dancística del Centro de Investigación, Docencia y Extensión Artística (CIDEA), Universidad Nacional, Costa Rica.

Ana María Hernández Segura, Universidad Nacional

Máster en Educación con Mención en Docencia Universitaria, Licenciada en Educación Preescolar de la Universidad Nacional, Costa Rica y Terapista de Lenguaje, Madrid, España. Actualmente se desempeña como docente, investigadora y extensionista en la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica, coordinó el equipo de Mejoramiento continuo de las carreras acreditadas de la División de Educación Básica (DEB) del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica, y fue integrante de la Comisión de Carrera Académica de la Universidad Nacional de Costa Rica.

References

División de Educación Básica. (2005). Plan de Estudios de la Carrera de I y II Ciclos. Costa Rica:

Universidad Nacional.

Flores, L. E., Flores, G., Jiménez, R. E., Madrigal, J. C. y Perearnau, M. (2009). Comunidad

Aprendiente. Costa Rica: ARTEMUSA.

Moreno, M. (2003). Las ausencias de la enseñanza. Conferencia, Universidad Estatal a Distancia,

Costa Rica.

Ruiz, A. (2001, Enero). Materiales previos. [Grupo de trabajo]. Realizado en el Congreso 2001:

Construir la escuela desde la diversidad y para la igualdad. Madrid: España. Disponible en

http://www.nodo50.org/igualdadydiversidad/g_contin.htm

Universidad Nacional. (1993). Estatuto Orgánico. Costa Rica: UNA-Gaceta.

Published

2010-10-30

How to Cite

The Experience of Adult Literacy as a Learning Process in the Formation of Future Educators (L. E. Flores Davis & A. M. Hernández Segura , Trans.). (2010). Revista Electrónica Educare, 14, 49-62. https://doi.org/10.15359/ree.14-Ext.4

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The Experience of Adult Literacy as a Learning Process in the Formation of Future Educators (L. E. Flores Davis & A. M. Hernández Segura , Trans.). (2010). Revista Electrónica Educare, 14, 49-62. https://doi.org/10.15359/ree.14-Ext.4

Comentarios (ver términos de uso)