Open University in Postcovid-19 Periods. Collaborative Experience in Teacher Training: Case Study
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15843Keywords:
Teaching method innovations, teaching methods, open universities, social mediaAbstract
Introduction. This article presents the educational innovation project #educalabEDU and its subsequent results. Objective. This article (financed in an internal call by the Catholic University of Murcia) aims to develop 3.0 educational scenarios as a response to postCOVID-19 periods and link university teaching with professional practice in Early Childhood and Primary Education degrees at San Antonio Catholic University of Murcia and Comillas Pontifical University in Madrid. Methodology. This is an educational research project based on the results obtained from a questionnaire administered to 59 university students who participated in an educational innovation project. The project focuses on the educational use of the social network Twitter and collaborative learning among students. Direct contact with education professionals is encouraged through different sessions in the mentioned social network. Information is investigated and organized cooperatively. The project ends with developing an educational, social laboratory that puts future teachers in dialogue with experienced teachers. Results. The main results show high participation and motivation in the working methodology. The participating students say that the link between society and the university has been strengthened, promoting contact between students of different natures and origins. Conclusions. The conclusions show that a reciprocal communication space has been established, in which students and teachers with extensive professional experience have been able to share knowledge, reflections, and all kinds of didactic materials, resulting in a beneficial proposal for dialogical learning in the face of the pandemic.
References
Angel Uribe, I. C. & Cano Vásquez, L. M. (2011). Experiencia de un trabajo colaborativo con estudiantes y docentes de diferentes países mediado por las tecnologías de la información y la comunicación: Proyecto colaborativo interuniversitario, capítulo Colombia. Revista Q: Educación, Comunicación, Tecnología, 6(11), 1-20. https://www.researchgate.net/publication/256090342_Experiencia_de_un_trabajo_colaborativo_con_estudiantes_y_docentes_de_diferentes_paises_mediado_por_las_tecnologias_de_la_informacion_y_la_comunicacion_proyecto_colaborativo_interuniversitario_capitulo
Ballesteros Guerra, J. C. & Megías Quirós, I. (2015). Jóvenes en la red: Un selfie. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. https://www.adolescenciayjuventud.org/publicacion/jovenes-en-la-red-un-selfie/
Bunes Portillo, M., Blesa Aledo, B., González Báidez, A., González Ortiz, J. J., Pintado Giménez, M. del M., & Tornel Abellán, M. (2015). Valores asociados a las experiencias del cuerpo en las comunicaciones de los jóvenes. Prisma Social, (15), 34-83. http://www.isdfundacion.org/publicaciones/revista/numeros/15/secciones/tematica/pdf/t_02_cuerpos-jovenes_34-83.pdf
Collados-Alcaide, A. (2015). Laboratorios artísticos colaborativos. Espacios transfronterizos de producción cultural. Arte, Individuo y Sociedad, 27(1), 45-64. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/43648 d
Estalella, A., Rocha, J., & Lafuente, A. (2013). Laboratorios de procomún: Experimentación, recursividad y activismo. Revista Teknokultura, 10(1), 21-48. https://revistas.ucm.es/index.php/TEKN/article/view/48053
Fardoun, H., González, C., Collazos, C. A., & Yousef, M. (2020). Estudio exploratorio en Iberoamérica sobre procesos de enseñanza-aprendizaje y propuesta de evaluación en tiempos de pandemia. Education in the Knowledge Society, 21, 1-9. https://doi.org/10.14201/eks.23537
García-Peñalvo, F. J., Abella, V., Corell, A., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 1-26. https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/23086
Griol, D., Callejas, Z, López-Cózar, R., Gutiérrez, A. M., Ábalos, N., & Espejo, G. (2010). Orienta: Un proyecto multidisciplinar e interuniversitario para la tutorización personalizada. Relada, 4(3), 165-173. https://www.researchgate.net/publication/279493775_ORIENTA_Un_proyecto_multidisciplinar_e_interuniversitario_para_la_tutorizacion_personalizada
Kuric Kardelis, S., Sanmartín Ortí, A., Ballesteros Guerra, J. C., & Calderón Gómez, D. (2020). Jóvenes en pleno desarrollo y en plena pandemia. Cómo hacen frente a la emergencia sanitaria. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. http://doi.org/10.5281/zenodo.4290170
Martín Sánchez, M. A. & López Meneses, E. (2012). La sociedad de la información y la formación del profesorado. E-actividades y aprendizaje colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 15(1), 15-35. http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/775
Méndez, P. J. (2012). Mundos cambiantes: La tecnología y la educación 3.0. Revista complutense de Educación, 23(1), 11-22. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2012.v23.n1.39099
Porlán, R. (2020) El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 2(1), 1-7. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i1.1502
Rolin Díaz, C. (2021). El liderazgo innovador como método para enfrentar los nuevos retos VUCA. Business Innova Sciences, 2(1), 53-66. http://innovasciencesbusiness.org/index.php/ISB/article/view/33
Romero-Frías, E. & Robinson-García, N. (2017). Laboratorios sociales en universidades: Innovación e impacto en Medialab UGR. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 25(1), 15-31. https://doi.org/10.3916/C51-2017-03
Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. International Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 1-16. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v1i1.228
Sevillano García, M. L. (1997). La formación inicial del profesorado en medios de comunicación y nuevas tecnologías. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 1(1), 49-59. https://www.ugr.es/~recfpro/Profesorado_1(1)_49-59.pdf
Tourón, J. & Santiago, R. (2015). El modelo Flipped Learning y el desarrollo del talento en la escuela. Revista de Educación, (368), 196-231. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5028544
Trigueros Cano, F. J., Sánchez Ibáñez, R., & Vera Muñoz, M. I. (2012) El profesorado de Educación Primaria ante las TIC: Realidad y retos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(1), 101-112. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4616907
Vadillo Bengoa, N. & Lazo, C. M. (2010). La pizarra digital como herramienta de aprendizaje. Quaderns Digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, (61), 2-12. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=10920
Zabalza, M. Á. y Beraza, M. Á. Z. (2004). Diarios de clase: Un instrumento de investigación y desarrollo profesional. Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: