Multiple Intelligence Levels in Engineering Students: A Comparative Analysis between Majors and Faculties at the Technological University of Panama

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15862

Keywords:

Education, multiple intelligences, psychology, IAMI-R, college students

Abstract

Background. One of the challenges of contemporary education is to develop competent students who can function effectively in the increasingly competitive world. This research focuses on the study of intelligence from the perspective of Howard Gardner’s multidisciplinary perspective. Objective. This study aimed to determine and compare the level of development of multiple intelligences in engineering students at the Universidad Tecnológica de Panamá [Technological University of Panama -UTP] by faculty and major in order to provide recommendations to improve teaching methods. Method. This descriptive-comparative field research with a quantitative approach consisted of 85 students in their final year of engineering studies. They were administered a questionnaire adapted from the IAMI-R psychological instrument. After data collection, descriptive and comparative statistical analyzes were performed using Minitab. Results. The results indicate that linguistic and logical-mathematical intelligences are the most prevalent in the students of the different faculties at the UTP. Conversely, bodily-kinesthetic and naturalistic intelligences are among the two least developed for 83% of the faculties, except for the Faculty of Science and Technology, where naturalistic intelligence is the third least developed. Conclusion. It is concluded that there are significant differences in the level of development of multiple intelligences between faculties and majors to which the UTP students belong. The study determines that bodily-kinesthetic and naturalistic intelligences are among the least developed. For this reason, it is recommended that the university implements activities to develop these intelligences, such as dramatization or studying body language.

 

Author Biographies

Nicole Barría, Universidad Tecnológica de Panamá

Ingeniera Industrial. Docente de la facultad de Ingeniería Industrial de la Universidad Tecnológica de Panamá. Coordinadora de la carrera de Ingeniería Industrial. 15 años de experiencia profesional como ejecutiva y gerente de ventas a nivel regional dentro de empresas multinacionales en el sector editorial. Posee un Diplomado de Habilidades Directivas por la UNAM de México, Maestría en Dirección de Negocios con énfasis en Mercadeo Estratégico (UTP- Panamá) y forma parte del equipo desarrollador del semillero de investigación a nivel estudiantil. 

Francisco del Castillo, Universidad Tecnológica de Panamá

Ingeniero Industrial, egresado de la Universidad Tecnológica de Panamá, Panamá. Ha participado en la Jornada de Iniciación Científica de la universidad. Tiene experiencia en el campo de análisis de datos estadísticos en el área de Ecommerce Business Intelligence y Ventas.

 

Amy Feng, Universidad Tecnológica de Panamá

Estudiante de licenciatura en Ingeniería Industrial de la Universidad Tecnológica de Panamá, Panamá. Ha participado en la Jornada de Iniciación Científica de la universidad, actualmente desarrollando el estudio titulado “Diagnóstico e Implementación de Mejoras en los Procesos del Área de Corredores en una Empresa Aseguradora en Panamá”.

Claudio Mattina, Universidad Tecnológica de Panamá

Licenciado en Ingeniería Industrial de la Universidad Tecnológica de Panamá, Panamá. Ha participado en la Jornada de Iniciación Científica de la universidad, actualmente desarrollando el estudio titulado “Evaluación de los Costos y Gastos Ocultos Generados por los Empleados durante el Teletrabajo a lo largo de la Pandemia del Covid-19 en Panamá”.

Megan Chen, Universidad Tecnológica de Panamá

Estudiante de licenciatura en Ingeniería Industrial de la Universidad Tecnológica de Panamá, Panamá. Ha participado en la Jornada de Iniciación Científica de la universidad. Tiene experiencia en el área de Operaciones, Servicio al Cliente y Aseguramiento de la Calidad.

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Published

2023-04-26

How to Cite

Multiple Intelligence Levels in Engineering Students: A Comparative Analysis between Majors and Faculties at the Technological University of Panama (N. Barría, F. del Castillo, A. Feng, C. Mattina, & M. Chen , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-25. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15862

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Multiple Intelligence Levels in Engineering Students: A Comparative Analysis between Majors and Faculties at the Technological University of Panama (N. Barría, F. del Castillo, A. Feng, C. Mattina, & M. Chen , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-25. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15862

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