Orientation to the Future and Academic Lag as Predictors of Academic Performance of High School and University Students in Northwest Mexico
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15876Keywords:
procrastination, academic performance, students, high school, college, Orientation to the future, academic lagAbstract
Introduction. Academic performance plays an important role in learning and acquiring personal knowledge that guides students towards effective development in their lives and future careers. Multiple factors influence their determination and contribute to knowing the state of quality education. Objetive. This research aimed to determine the relationship between orientation to the future, academic lag, and their impact on academic performance and to compare the results based on sex and academic level. Methodology. A total of 453 students participated in this non-experimental, cross-sectional, explanatory study and completed an instrument that included validated scales of orientation to the future and academic lag. Academic performance was measured by the accumulated average of grades. Results. The results show significant differences regarding sex and academic level. They also indicate that the academic performance of high school and college students is positively associated with orientation to the future and negatively with academic lag. The results of the structural model suggest that orientation to the future and academic lag predict academic performance. Discussion. These findings confirm the influence of personal variables on academic performance and reaffirm the value of orientation to the future in understanding students’ academic success.
References
Ackerman, D. S. & Gross, B. L. (2007). I can start that JME manuscript next week, can’t I? The task characteristics behind why faculty procrastinate. Journal of Marketing Education, 29(2), 97-110. https://doi.org/10.1177/0273475307302012
Aguilar Villalobos, J. & Valencia, C. A. (1994). Medición e interrelaciones entre temor al fracaso y morosidad. Revista de Psicología Social y Personalidad, 10(2), 145-155.
Angarita Becerra, L. D. (2012). Aproximación a un concepto actualizado de la procrastinación. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 5(2), 85-94. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4905094
Araya-Castillo, L., Burgos, M., González, P., Rivera, Y., Barrientos, N., Yáñez Jara, V., Ganga-Contreras, F., & Sáez, W. (2023). Procrastination in university students: A proposal of a theoretical model. Behavioral Sciences, 13(2), 1-14. https://doi.org/10.3390/bs13020128
Barrera Hernández, L. F., Corral, V., Fraijo, B., & Sotelo Castillo, M. A. (2018). Orientación al futuro, rendimiento académico y conductas sustentables en estudiantes universitarios. En M. Madueño, Serna, M. y A. Manig (Coords.), Investigaciones educativas: Una mirada hacia los actores, los procesos y las prácticas de formación (pp. 55-64). Tabook.
Barrera Hernández, L. F., Sotelo Castillo, M. A., Echeverría Castro, S. B., Fraijo Sing, B. S., González Lomelí, D., y Barrera Hernández, R. A. (2016). Capítulo 17. Orientación temporal y promedio de egreso de bachillerato de estudiantes de primer año de Psicología. En A. Soto Cota, E. R. Meza Escalante, M. González Román, & B. E. Orduño Acosta (Comps.), Avances de investigación colegiada en la universidad (pp. 205-215). ITSON. https://www.itson.mx/publicaciones/Documents/rada/avancesdeinvestigacioncolegiados.pdf
Barrera Hernández, L. F., Sotelo Castillo, M. A., Vales García, J. J., y Ramos Estrada, D. Y. (2018). Perspectiva temporal hacia el futuro y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Educación y ciencia, 7(49), 37-44. http://www.educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/view/458
Cano Sánchez-Serrano, J. S. (2001). El rendimiento escolar y sus contextos. Revista Complutense de Educación, 12(1), 15-80. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0101120015A
Cárcamo Ulloa, L. Contreras Contreras, P., Muñoz Villegas, Ó., & Nesbet Montecillos, F. (2008). Comparaciones en las percepciones de futuro de los universitarios chilenos y catalanes. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 11(1), 116-140. https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/18548
Caso-Niebla, J. & Hernández-Guzmán, L. (2007). Variables que inciden en el rendimiento académico de adolescentes mexicanos. Revista Latinoamericana de Psicología, 39(3), 487-501. https://www.redalyc.org/pdf/805/80539304.pdf
Cevallos Bosquez, E. A. (2019). Relación entre la edad, año escolar y procrastinación académica en una muestra de adolescentes de una institución educativa en la ciudad de Salcedo [Proyecto de Investigación, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. https://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/2727
Díaz-Morales, J. F. (2006). Estructura factorial y fiabilidad del Inventario de Perpsectiva Temporal de Zimbardo. Psicothema, 18(3), 565-571. https://www.redalyc.org/pdf/727/72718336.pdf
Difabio de Anglat, H., Maris Vázquez, S., & Noriega Biggio, M. (2018). Orientación temporal y metas vitales en estudiantes argentinos. Revista de Psicología, 36(2), 661-700. https://dx.doi.org/10.18800/psico.201802.010
Estremadoiro Parada, B. & Schulmeyer, M. K. (2021). Procrastinación académica en estudiantes universitarios. Revista Aportes de la Comunicación y la Cultura, (30), 51-66. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2306-86712021000100004&script=sci_arttext
Fernández da Lama, R. G., & Brenlla, M. E. (2020). Perspectiva temporal y procrastinación en estudiantes de nivel superior de Buenos Aires. En M. González (Coord.), Avances Teóricos en Psicología. Simposio llevado a cabo en la XVI Jornadas Internacionales de Investigación en Psicología UCES. http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/5135
Gaeta González, M., Reyes-Vergara, M. de L., González, M. L., García-Béjar, L., Espinosa Jiménez, M., Gutiérrez Niebla, M. I., & Benítez Ríos, Y. T. (2020). Perspectiva de futuro, patrones de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios mexicanos. Estudios sobre Educación, 39, 9-31. https://doi.org/10.15581/004.39.9-31
Garbanzo Vargas, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. https://doi.org/10.15517/revedu.v31i1.1252
González Lomelí, D., Maytorena, M. de los Á., Cárdenas-Niño, L., & Tapia-Fonllem, C. O. (2018). Perspectiva temporal de estudiantes universitarios mexicanos y colombianos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 46(1), 133-145. https://doi.org/10.21865/RIDEP46.1.10
González Lomelí, D., Maytorena, M. de los Á., Lohr Escalante, F., & Carreño Cruz, E. A. (2006). Influencia de la perspectiva temporal y la morosidad académica en estudiantes universitarios. Revista Colombiana de Psicología, (15), 15-24. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80401503
González-Pienda, J. A. (2003). El rendimiento escolar. Un análisis de las variables que lo condicionan. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 8(7), 247-258. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/6952
Howell, A. J. & Watson, D. C. (2007). Procrastination: Associations with achievement goal orientation and learning strategies. Personality and Individual Differences, 43(1), 167-178. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.11.017
Jiménez Morales, M. I. & López-Zafra, E. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar: Estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(1), 69-79. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=80511492005
Jin, H., Wang, W., & Lan, X. (2019). Peer attachment and academic procrastination in chinese college students: A moderated Mediation model of future time perspective and grit. Frontiers in Psychology, 10, 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02645
Küchler, A.-M., Albus, P., Ebert, D. D., & Baumeister, H. (2019). Effectiveness of an internet-based intervention for procrastination in college students (StudiCare Procrastination): Study protocol of a randomized controlled trial. Internet Interventions, 17, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.invent.2019.100245
Lamas, H. A. (2015). Sobre el rendimiento escolar. Propósitos y Representaciones, 3(1), 313-386. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2015.v3n1.74
Lewin, K. (1935). A dynamic theory of personality. McGraw-Hill.
Mejia, C. R., Ruiz-Urbina, F. N., Benites-Gamboa, D. y Pereda-Castro, W. (2018). Factores académicos asociados a la procrastinación. Revista Cubana de Medicina General Integral, 34(3) 61-70. http://scielo.sld.cu/pdf/mgi/v34n3/mgi08318.pdf
Núñez Balladares, K. R. & Gavilanes Gómez, D. (2023). Procrastinación académica y ansiedad ante exámenes en estudiantes universitarios. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1), 1550-1559. https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.358
Nuttin, J. (1985). Future time perspective and motivation: Theory and research method. Erlbaum.
Robles Ojeda, F. J., Galicia Moyeda, I. X., & Sánchez Velasco, A. (2017). Orientación temporal, autorregulación y aproximación al aprendizaje en el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 20(2), 502-518. https://revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/60812
Rodríguez, S., Fita, S., & Torrado, M. (2004). El rendimiento académico en la transición secundaria - universidad. Revista de Educación, (334), 391-414. https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2004/re334/re334-22.html
Sirin, E. F. (2011). Academic procrastination among undergraduates attending school of physical education and sports: Role of general procrastination, academic motivation and academic self-efficacy. Educational Research and Reviews, 6(5), 447-455. https://eric.ed.gov/?id=EJ931143
Steel, P. (2011). Por qué dejamos para mañana lo que podemos hacer hoy. Procrastinación. Grijalbo.
Wang, Y., Gao, H., Sun, C., Liu, J., & Fan, X. l. (2021). Academic procrastination in college students: The role of self-leadership. Personality and Individual Differences, 178, Artículo 110866. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110866
Zimbardo, P. G. & Boyd, J. N. (1999). Putting time in perspective: A valid, reliable individual-diferences metric. Journal of Personality and Social Psychology, 77(6), 1271-1288. https://doi.org/10.1037/0022-3514.77.6.1271
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: