Orientation to the Future and Academic Lag as Predictors of Academic Performance of High School and University Students in Northwest Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15876

Keywords:

procrastination, academic performance, students, high school, college, Orientation to the future, academic lag

Abstract

Introduction. Academic performance plays an important role in learning and acquiring personal knowledge that guides students towards effective development in their lives and future careers. Multiple factors influence their determination and contribute to knowing the state of quality education. Objetive. This research aimed to determine the relationship between orientation to the future, academic lag, and their impact on academic performance and to compare the results based on sex and academic level. Methodology. A total of 453 students participated in this non-experimental, cross-sectional, explanatory study and completed an instrument that included validated scales of orientation to the future and academic lag. Academic performance was measured by the accumulated average of grades. Results. The results show significant differences regarding sex and academic level. They also indicate that the academic performance of high school and college students is positively associated with orientation to the future and negatively with academic lag. The results of the structural model suggest that orientation to the future and academic lag predict academic performance. Discussion. These findings confirm the influence of personal variables on academic performance and reaffirm the value of orientation to the future in understanding students’ academic success.

Author Biographies

Rubén Pérez-Ríos, Instituto Tecnológico de Sonora

Maestro en Investigación Psicológica y Licenciado en Psicología por el Instituto Tecnológico de Sonora (ITSON). Profesor en el programa de Licenciado en Psicología. Miembro de la Sociedad Interamericana de Psicología. Ha sido responsable de proyectos relacionados con los factores positivos en el desarrollo de los estudiantes.

Laura Fernanda Barrera-Hernández, Universidad de Sonora

Doctora en Ciencias Sociales, profesora del departamento de Ciencias biológicas y de la Salud de la Universidad de Sonora. Sus líneas de investigación son medio ambiente, aprendizaje y desarrollo de estudiantes universitarios. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores de CONACYT.

Sonia Beatriz Echeverría-Castro, Instituto Tecnológico de Sonora

Doctora en Educación, profesora-investigadora del departamento de psicología del Instituto Tecnológico de Sonora. Su línea de investigación son los procesos psicoeducativos, desarrollo de los estudiantes y contextos de desarrollo en el ámbito de la educación, desde nivel básico hasta la trayectoria en educación superior. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores de CONACYT nivel I.

Mirsha Alicia Sotelo-Castillo, Instituto Tecnológico de Sonora

Doctora en Sistemas y Ambientes Educativos, profesora-investigadora del departamento de psicología del Instituto Tecnológico de Sonora. Sus líneas de investigación son desarrollo de los estudiantes, evaluación del perfil del profesor universitario, aprendizaje, rendimiento académico y evaluación educativa de cursos en modalidad mixta. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores de CONACYT nivel I.

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Published

2023-04-28

How to Cite

Orientation to the Future and Academic Lag as Predictors of Academic Performance of High School and University Students in Northwest Mexico (R. Pérez-Ríos, L. F. Barrera-Hernández, S. B. Echeverría-Castro, & M. A. Sotelo-Castillo , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15876

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Orientation to the Future and Academic Lag as Predictors of Academic Performance of High School and University Students in Northwest Mexico (R. Pérez-Ríos, L. F. Barrera-Hernández, S. B. Echeverría-Castro, & M. A. Sotelo-Castillo , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15876

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