Impact and challenges faced by basic and university education in Latin America and Spain during the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15884

Keywords:

Education, distance education, online learning, home study

Abstract

Introduction. In response to the COVID-19 pandemic, educational systems suspended face-to-face classes in 2020. Aim. This review article aims to analyze the current state of research on the challenges and impact of basic and university education during the COVID-19 pandemic. Methodology. Thirteen articles published in 2020 were identified based on the following criteria: whether they identify educational challenges in the COVID-19 pandemic, whether the information contributes to the knowledge of the current state of research, and whether they allow for the achievement of the proposed objective. The analysis was based on the different educational actors and the government, the impact, and the challenges faced. Results. It was found that the impact was significant. For governments, the closure of schools increased inequalities. The student body had to adjust to new learning habits and take on the responsibility of directing their own learning. Teachers had to reorganize their work from face-to-face classes to virtual ones. Parents had to take on the role of mediator in their children’s learning. The challenges assumed were that governments seek to restart classes while caring for public health, students from home conduct their learning autonomously, teachers learn about ICTs and rethink their work, and parents support and motivate their children. Conclusions. The pandemic has generated challenges but also opportunities. Distance education will remain for times of crisis or disaster, but face-to-face education will still be necessary for the most vulnerable.

Author Biography

Sonia Arellanos-Carrión, Universidad César Vallejo

Profesora de educación secundaria en la especialidad de Historia y Geografía del ISP Toribio Rodríguez de Mendoza; licenciada en educación en Ciencias Históricos Sociales y Filosofía, magister en Gestión Pública y Gerencia Social de la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo, especialización en Gestión de Organizaciones Educativas Escolares en la PUCP, cursando estudios de Doctorado en Educación en la Universidad César Vallejo de Perú.  Con 27 años de experiencia como docente de educación básica.

References

Álvarez Salomón, C. (2020). El impacto de la pandemia COVID- 19 en la eduación superior en el Perú y perspectivas de futuro. En Educación y pandemia. Una visión desde la universidad (pp. 25-33). Cátedra UNESCO Patrimonio Cultural y Turismo Sostenible. Universidad de San Martín de Porres. http://catedraunesco.usmp.edu.pe/pdf/educacion-pandemia.pdf

Comisión Económica para América Latina (CEPAL)-Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf

Corral Ollero, D. & Fernández, J. de J. (2021). La educación al descubierto tras la pandemia del COVID-19. Carencias y retos. Aularia, 10(1), 21-28. https://www.aularia.org/ContadorArticulo.php?idart=422

Cruz-Barrionuevo, B. V. (2020). Desafíos y oportunidades de la educación en línea en el contexto de la pandemia de COVID-19. Polo del Conocimiento, 5(1), 394-404. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/1946/3848#

Failache, E., Katzkowicz, N., & Machado, A. (2020). La educación en tiempos de pandemia y el día después: El caso de Uruguay. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-9. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12185

Fernández, M., Hernández, D., Nolasco, D. l., & Herrera, N. (2020). Lecciones del COVID-19 para el sistema educativo mexicano. Escuela de Gobierno y Transformación Pública Tecnológico de Monterrey.

García-García, M. D. (2020). La docencia desde el hogar. Una alternativa necesaria en tiempos del Covid 19. Polo del Conocimiento, 5(4), 304-324. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/1386/2519#

Guardia, S. B. (2020). Educación y pandemia. El reto de una formación humanística y ética. En S. Guardia, A. Alemán, C. Álvarez, D. Jácobo, Z. Hassinger y A. Arriola, Educación y pandemia. Una visión desde la universidad (pp. 9-15). Cátedra UNESCO Patrimonio Cultural y Turismo Sostenible. Universidad de San Martín de Porres. http://catedraunesco.usmp.edu.pe/pdf/educacion-pandemia.pdf

Hassinger Gonzales, Z. Y. (2020). La educación virtual donde el estudiante es el protagonista. Una visión desde la universidad. En Educación y pandemia Una visión desde la universidad (pp. 45-53). Cátedra UNESCO Patrimonio Cultural y Turismo Sostenible. Universidad de San Martín de Porres. http://catedraunesco.usmp.edu.pe/pdf/educacion-pandemia.pdf

Hurtado Talavera, F. J. (2020). La educación en tiempos de pandemia: Los desafíos de la escuela del siglo XXI. CIEG. Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, (44), 176-187. http://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.44(176-187)%20Hurtado%20Tavalera_articulo_id650.pdf

Jácobo Morales, D. (2020). Reflexiones sobre la plataforma Aprendo en Casa del Ministerio de Educación del Perú durante la pandemia COVED-19. En S. Guardia, A. Alemán, C. Álvarez, D. Jácobo, Z. Hassinger y A. Arriola, Educación y pandemia Una visión desde la Universidad. (pp. 35-43). Cátedra UNESCO Patrimonio Cultural y Turismo Sostenible. Universidad de San Martín de Porres. http://catedraunesco.usmp.edu.pe/pdf/educacion-pandemia.pdf

Monasterio, D. & Briceño, M. (2020). Educación mediada por las tecnologías: Un desafío ante la coyuntura del Covid-19. Observador del Conocimiento, 5(1), 136-148. https://docs.bvsalud.org/biblioref/2020/09/1119200/art10-dilia-monasterio-magally-briceno.pdf

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2020a). Enfermedad por el coronavirus (COVID-19): Vacunas. https://www.who.int/es/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-(covid-19)-vaccines?adgroupsurvey={adgroupsurvey}ygclid=Cj0KCQiAwf39BRCCARIsALXWETwGxbqS3nTlKhKvutZmO3LDpca5lM0T8DP06D0WYh5kdSCeosyPMSEaAn1KEALw_wcB

Organizacion Mundial de la Salud (OMS). (2020b). Preguntas y respuestas sobre la enfermedad por coronavirus (COVID-19). https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/q-a-coronaviruses?gclid=Cj0KCQiAwf39BRCCARIsALXWETxjAQYPODgRStslukYMzU1KfW550QynTdxFZI7cg80qR9K-Tz1bRp0aAlMAEALw_wcB

Real Academia Española (RAE) (2020). Reto. En Diccionario de la Lengua Española. https://dle.rae.es/reto?m=form

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2020, 02 de Junio). La educación es el fundamento de una sociedad más justa en el mundo de después de la pandemia de COVID-19. https://es.unesco.org/news/educacion-es-fundamento-sociedad-mas-justa-mundo-despues-pandemia-covid-19

Valero-Cedeño, N. J., Castillo-Matute, A. L., Padilla-Hidalgo, M., Rodríguez-Pincay, R., & Cabrera-Hernández, M. (2020). Retos de la educación virtual en el proceso enseñanza aprendizaje durante la pandemia de COVID-19. Dominio de las Ciencias, 6(4), 1201-1220. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1530/2859

Published

2023-04-26

How to Cite

Impact and challenges faced by basic and university education in Latin America and Spain during the COVID-19 pandemic (S. Arellanos-Carrión , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15884

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Impact and challenges faced by basic and university education in Latin America and Spain during the COVID-19 pandemic (S. Arellanos-Carrión , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15884

Comentarios (ver términos de uso)