Impact and challenges faced by basic and university education in Latin America and Spain during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15884Keywords:
Education, distance education, online learning, home studyAbstract
Introduction. In response to the COVID-19 pandemic, educational systems suspended face-to-face classes in 2020. Aim. This review article aims to analyze the current state of research on the challenges and impact of basic and university education during the COVID-19 pandemic. Methodology. Thirteen articles published in 2020 were identified based on the following criteria: whether they identify educational challenges in the COVID-19 pandemic, whether the information contributes to the knowledge of the current state of research, and whether they allow for the achievement of the proposed objective. The analysis was based on the different educational actors and the government, the impact, and the challenges faced. Results. It was found that the impact was significant. For governments, the closure of schools increased inequalities. The student body had to adjust to new learning habits and take on the responsibility of directing their own learning. Teachers had to reorganize their work from face-to-face classes to virtual ones. Parents had to take on the role of mediator in their children’s learning. The challenges assumed were that governments seek to restart classes while caring for public health, students from home conduct their learning autonomously, teachers learn about ICTs and rethink their work, and parents support and motivate their children. Conclusions. The pandemic has generated challenges but also opportunities. Distance education will remain for times of crisis or disaster, but face-to-face education will still be necessary for the most vulnerable.
References
Álvarez Salomón, C. (2020). El impacto de la pandemia COVID- 19 en la eduación superior en el Perú y perspectivas de futuro. En Educación y pandemia. Una visión desde la universidad (pp. 25-33). Cátedra UNESCO Patrimonio Cultural y Turismo Sostenible. Universidad de San Martín de Porres. http://catedraunesco.usmp.edu.pe/pdf/educacion-pandemia.pdf
Comisión Económica para América Latina (CEPAL)-Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf
Corral Ollero, D. & Fernández, J. de J. (2021). La educación al descubierto tras la pandemia del COVID-19. Carencias y retos. Aularia, 10(1), 21-28. https://www.aularia.org/ContadorArticulo.php?idart=422
Cruz-Barrionuevo, B. V. (2020). Desafíos y oportunidades de la educación en línea en el contexto de la pandemia de COVID-19. Polo del Conocimiento, 5(1), 394-404. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/1946/3848#
Failache, E., Katzkowicz, N., & Machado, A. (2020). La educación en tiempos de pandemia y el día después: El caso de Uruguay. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-9. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12185
Fernández, M., Hernández, D., Nolasco, D. l., & Herrera, N. (2020). Lecciones del COVID-19 para el sistema educativo mexicano. Escuela de Gobierno y Transformación Pública Tecnológico de Monterrey.
García-García, M. D. (2020). La docencia desde el hogar. Una alternativa necesaria en tiempos del Covid 19. Polo del Conocimiento, 5(4), 304-324. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/1386/2519#
Guardia, S. B. (2020). Educación y pandemia. El reto de una formación humanística y ética. En S. Guardia, A. Alemán, C. Álvarez, D. Jácobo, Z. Hassinger y A. Arriola, Educación y pandemia. Una visión desde la universidad (pp. 9-15). Cátedra UNESCO Patrimonio Cultural y Turismo Sostenible. Universidad de San Martín de Porres. http://catedraunesco.usmp.edu.pe/pdf/educacion-pandemia.pdf
Hassinger Gonzales, Z. Y. (2020). La educación virtual donde el estudiante es el protagonista. Una visión desde la universidad. En Educación y pandemia Una visión desde la universidad (pp. 45-53). Cátedra UNESCO Patrimonio Cultural y Turismo Sostenible. Universidad de San Martín de Porres. http://catedraunesco.usmp.edu.pe/pdf/educacion-pandemia.pdf
Hurtado Talavera, F. J. (2020). La educación en tiempos de pandemia: Los desafíos de la escuela del siglo XXI. CIEG. Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, (44), 176-187. http://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.44(176-187)%20Hurtado%20Tavalera_articulo_id650.pdf
Jácobo Morales, D. (2020). Reflexiones sobre la plataforma Aprendo en Casa del Ministerio de Educación del Perú durante la pandemia COVED-19. En S. Guardia, A. Alemán, C. Álvarez, D. Jácobo, Z. Hassinger y A. Arriola, Educación y pandemia Una visión desde la Universidad. (pp. 35-43). Cátedra UNESCO Patrimonio Cultural y Turismo Sostenible. Universidad de San Martín de Porres. http://catedraunesco.usmp.edu.pe/pdf/educacion-pandemia.pdf
Monasterio, D. & Briceño, M. (2020). Educación mediada por las tecnologías: Un desafío ante la coyuntura del Covid-19. Observador del Conocimiento, 5(1), 136-148. https://docs.bvsalud.org/biblioref/2020/09/1119200/art10-dilia-monasterio-magally-briceno.pdf
Organización Mundial de la Salud (OMS). (2020a). Enfermedad por el coronavirus (COVID-19): Vacunas. https://www.who.int/es/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-(covid-19)-vaccines?adgroupsurvey={adgroupsurvey}ygclid=Cj0KCQiAwf39BRCCARIsALXWETwGxbqS3nTlKhKvutZmO3LDpca5lM0T8DP06D0WYh5kdSCeosyPMSEaAn1KEALw_wcB
Organizacion Mundial de la Salud (OMS). (2020b). Preguntas y respuestas sobre la enfermedad por coronavirus (COVID-19). https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/q-a-coronaviruses?gclid=Cj0KCQiAwf39BRCCARIsALXWETxjAQYPODgRStslukYMzU1KfW550QynTdxFZI7cg80qR9K-Tz1bRp0aAlMAEALw_wcB
Real Academia Española (RAE) (2020). Reto. En Diccionario de la Lengua Española. https://dle.rae.es/reto?m=form
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2020, 02 de Junio). La educación es el fundamento de una sociedad más justa en el mundo de después de la pandemia de COVID-19. https://es.unesco.org/news/educacion-es-fundamento-sociedad-mas-justa-mundo-despues-pandemia-covid-19
Valero-Cedeño, N. J., Castillo-Matute, A. L., Padilla-Hidalgo, M., Rodríguez-Pincay, R., & Cabrera-Hernández, M. (2020). Retos de la educación virtual en el proceso enseñanza aprendizaje durante la pandemia de COVID-19. Dominio de las Ciencias, 6(4), 1201-1220. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1530/2859
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: