Ludic Application of Augmented Reality (AR) at the National Museum of Natural Sciences in Madrid, Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15886

Keywords:

augmented reality, collaborative learning, museum, video game, STEM

Abstract

Introduction. The video game Enigma Madrid MNCN, developed by PadaOne Games, is an augmented reality (AR) game designed for the National Natural History Museum (MNCN) in Madrid, Spain. Objective. As a part of the museum experience, it is considered a serious game developed to introduce children to STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) subjects. Enigma Madrid MNCN is a new tool that encourages visitors to discover this type of knowledge. Method. This research aims to understand that serious games can increase visitor satisfaction with the museum. To investigate this, 297 children aged between 6 and 13 were invited to play the game for one hour at the museum. Results. The experiment took place at the Museo Nacional de Ciencias Naturales (MNCN) between June 2018 and June 2019. Visitor satisfaction and team play were analyzed in this research. A total of 317 subjects, including 20 adults, participated in the experimental conditions. Half of the sample played alone, and the other half played in pairs. All data were analyzed using SPSS Statistics. Discussion and conclusions. Our findings suggest that visitor satisfaction increases with the video game Enigma MNCN. Additionally, collaboration improves results in the game.

Author Biographies

Irene Camps-Ortueta, Universidad Complutense de Madrid

Actualmente académica de la Universidad Francisco de Vitoria. Personal Investigador en Formación de la Universidad Complutense de Madrid (Facultad de Ciencias de la Información) donde realiza trabajos de investigación en el Departamento de Ciencias de la Comunicación Aplicada. Beneficiaria de una beca de formación doctoral en empresas (DI-16-08520). 

Luis Deltell, Universidad Complutense de Madrid

 

Profesor titular de la Universidad Complutense de Madrid. Coordinador del Grado de Comunicación Audiovisual y codirector del Grupo Complutense de Estudios Cinematográficos (ESCINE). También es director de cine y ha dirigido varios documentales y cortometrajes de ficción, con los que ha obtenido una treintena de premios internacionales. Como investigador, ha obtenido el Premio Dragos 2018 y el Premio de Comunicación de la Fundación Complutense. Ha dirigido el proyecto de investigación joven UCM-Santander entre 2016-2018. Ha participado en dos proyectos competitivos del Ministerio de I+D, y actualmente es el responsable UCM del proyecto: La ficción audiovisual en la Comunidad de Madrid: localizaciones de rodaje y desarrollo del turismo cinematográfico. Acrónimo: FICMATURCM. Ref: H2019/HUM5788. 

Sergio Gutiérrez-Manjón, Universidad Complutense de Madrid

Personal Investigador en Formación de la Universidad Complutense de Madrid (Facultad de Ciencias de la Información) donde realiza trabajos de investigación en el Departamento de Teorías y Análisis de la Comunicación. Beneficiario de un contrato FPU. Miembro del grupo de investigación El modelo nórdico y la cultura en la sociedad de la información. Miembro de la Red Española de Excelencia de I+D+i y Ciencia en Videojuegos (RIDIVI). Estancia doctoral en la Universidad de Helsinki. 

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Published

2023-04-26

How to Cite

Ludic Application of Augmented Reality (AR) at the National Museum of Natural Sciences in Madrid, Spain (I. Camps-Ortueta, L. Deltell, & S. Gutiérrez-Manjón , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15886

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Ludic Application of Augmented Reality (AR) at the National Museum of Natural Sciences in Madrid, Spain (I. Camps-Ortueta, L. Deltell, & S. Gutiérrez-Manjón , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15886

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