Best Practices in High-Enrollment Courses in the Context of the Pandemic at the State Distance Learning University of Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15893Keywords:
Distance education, e-learning, management science, financeAbstract
Goals. 1. To evaluate the relevance of creating unique virtual environments in the academic and administrative management models for high-enrollment courses offered in the Finance Program at the State Distance Learning University of Costa Rica (UNED). 2. To provide an example of best practices for managing high-enrollment courses that promote academic and administrative management. Methodology. This qualitative study utilized data collected through an online survey with an incidental sample of 23 teachers from the Department of Finance. The survey assessed the proposed improvement experience of using virtual environments for high-enrollment courses through a research method oriented under phenomenology. Results. The research provided valuable inputs regarding the configuration of the virtual classroom with unique environments and subgroups for high-enrollment courses. This modality provided substantial time savings in administrative aspects related to the monitoring of teaching tasks, as well as promoting accompaniment spaces for consultations and attention to appeal processes for learning evaluations. Additionally, the use of didactic resources, such as video, was also valued for providing flexible options under a distance model mediated by virtuality.
References
Asamblea Legislativa. (1977). Ley: 6044 del 03/03/1977. Crea la Universidad Estatal a Distancia (UNED). Colección de leyes y decretos, Tomo 2, p. 530. SCIJ. https://www.uned.ac.cr/academica/images/Normativa/Ley_de_creacion.pdf
Baber, H. (2021). Modelling the acceptance of e-learning during the pandemic of COVID-19-A study of South Korea. The International Journal of Management Education, 19(2), Artículo 100503. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2021.100503
Calderón Badilla, Y. & Ulate Sánchez, R. (2020). Caracterización social de la evaluación de los aprendizajes apoyada en entornos virtuales (autonomía, aprender a aprender y competencias), en la Escuela de Ciencias Exactas y Naturales (UNED). Revista Ensayos Pedagógicos, 15(1), 211-233. https://doi.org/10.15359/rep.15-1.11
Covarrubias Hernández, L. Y. (2021). Educación a distancia: Transformación de los aprendizajes. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23(1), 150-160. https://doi.org/10.36390/telos231.12
Creswell, J. (2014). Diseño de la investigación: Métodos cualitativos, métodos cuantitativos y mixtos. Sage.
García Aretio, L. (2017). Educación a distancia y virtual: Calidad, disrupción, aprendizajes adaptativo y móvil. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 9-25. https://doi.org/10.5944/ried.20.2.18737
García Aretio, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: Preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 9-32. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill.
Mendoza Castillo, L. (2020). Lo que la pandemia nos enseñó sobre la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(Especial), 343-352. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.119
Mora Vicarioli, F. & Arce Solano, J. (2020). El e-learning como potenciador de las habilidades blandas en la enseñanza de las ciencias de la administración: El caso de la Universidad Estatal a Distancia UNED de Costa Rica. Revista Ensayos Pedagógicos, 15(2), 233-252. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/14723
Niembro Gaona, M. C. M., Hernández Díaz, A. M., & Amador Velázquez, R. (2020). Aplicación del E learning en Educación Media Superior. Revista Electrónica sobre Tecnología, Educación y Sociedad, 7(14), 1-13. https://www.ctes.org.mx/index.php/ctes/article/view/716
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo. Inclusión y educación: Todos y todas sin excepción. https://es.unesco.org/gem-report/report/2020/inclusion
Peraza-Delgado, M. (2020). Análisis del procedimiento actual para la creación y gestión de asignaturas con componente virtual de la UNED de Costa Rica y propuesta de mejoramiento. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 11(1), 25-46. https://doi.org/10.22458/caes.v11i1.2931
Pozas Rivera, J. & Navarrete Sánchez, E. (2021). Actitud ante el e-learning en alumnos de educación superior. Revista Electrónica sobre Tecnología, Educación y Sociedad, 8(15), 1-34. https://www.ctes.org.mx/index.php/ctes/article/view/743/898
Prince Torres, Á. (2021). La brecha digital como obstáculo al derecho universal a la educación en tiempos de pandemia. Journal of the Academy, (4), 26-41. https://doi.org/10.47058/joa4.3
Quesada Castillo, R. (2006). Evaluación del aprendizaje en la educación a distancia “en línea”. Red. Revista de Educación a Distancia, 6(Extraordinario), 1-15. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/75321/1/02.pdf
Santamaría Sandoval, J. R. & Chanto Sánchez, E. (2020). Aplicación de la virtualidad en la enseñanza de la ingeniería: Caso de estudio Ingeniería en Telecomunicaciones en la UNED de Costa Rica. Revista Technology Inside by CPIC, 5(5), 96-113. https://cpic-sistemas.or.cr/revista/index.php/technology-inside/article/view/41
Snoussi, T. & Radwan, A. F. (2020). Distance E-learning (DEL) and communication studies during covid-19 Pandemic. Utopía y Praxis Latinoamericana: Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, 25(10), 253-270. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8123680
Umaña-Mata, A. C. (2020). Educación superior en tiempos de COVID-19: Oportunidades y retos de la educación a distancia. Innovaciones Educativas, 22(Especial), 36-49. https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3199
Universidad Estatal a Distancia (UNED). (2012). Reglamento General Estudiantil. https://www.uned.ac.cr/academica/images/cidreb/reglamento/estudiantil/general_estudiantil.pdf
Universidad Estatal a Distancia (UNED), Consejo de Rectoría. (2020). Ref.: CR-2020-0362. Le transcribo el acuerdo tomado por el Consejo de Rectoría, sesión 2072-2020, Artículo I, inciso 3) celebrada el 09 de marzo de 2020. https://principal.uned.ac.cr/images/rector/acuerdos_covid/1_2020-0362.pdf
Universidad Estatal a Distancia (UNED), Vicerrectoría Académica. (2005). Modelo pedagógico. https://www.uned.ac.cr/academica/images/igesca/materiales/24.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: