Inferences and Comprehension of Narrative Texts in Elementary School: An Analysis from a Dynamic Systems Perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15899

Keywords:

Inference, narrative texts, children's literature, comprehension, microgenesis, variability, state space grid

Abstract

Introduction. The article analyzes the comprehension of narrative texts from a dynamic, complex, and microgenetic developmental perspective. The interest is to highlight the variability of the inferential functioning that emerges in repeated reading situations. Objectives. The objective is to identify the type of inferences and the levels of understanding children reach when they read and discuss different narrative texts. The study aims to establish the variability of individual trajectories of the students depending on the book read and the time in which these trajectories are produced. The study also seeks to identify the relationship between the type of inference evoked and the level of understanding achieved. Methodology. A multiple-case design with microgenetic orientation was used. Five students, three girls and two boys aged between eight and nine years old, participated in the study. Four stories were read, and the participants answered literal, inferential, and critical-intertextual questions. A semi-structured interview was used for each of the four proposed children’s texts. Results. The study obtained 134 statements in 65 speaking turns. The microgenetic trajectory analyses showed that the type of inference, the levels of comprehension, and the variability of individual trajectories fluctuated considerably depending on the book read and the amount of time spent reading. The analyses conducted with space state grids revealed an adaptability of the cognitive functioning of the participants since the type of inferences evoked is modified depending on the story read. Conclusions. Inferences and levels of reading comprehension are complex and recursive processes with high variability, depending on the text read and the time spent reading. No evidence of stable and linear inferential functioning was found. To assess student comprehension, the use of various types of texts and the changes that occur over time must be considered.

 

Author Biographies

Mario Fernando Gutiérrez-Romero, Pontificia Universidad Javeriana

Psicólogo y Magíster en Psicología con Énfasis en Lenguaje de la Universidad del Valle (Colombia). Magíster en Ciencias del Lenguaje (Mención Lingüística) y Doctor en Ciencias del Lenguaje de la Université Lumiére - Lyon 2, (Francia). Sus áreas de Interés son el desarrollo del lenguaje y la cognición, análisis del discurso e interacción en contextos educativos y los procesos de inclusión escolar.

Andrea Escobar-Altare, Pontificia Universidad Javeriana

Psicoanalista de la Sociedad Colombiana de Psicoanálisis y psicóloga de la Pontificia Universidad Javeriana (Colombia). Es Especialista en Creación Narrativa, Magíster en Creación Literaria y Magíster en Psicología. Actualmente es Docente de la Pontificia Universidad Javeriana y sus áreas de interés son la  psicología clínica y de la salud, la infancia y su relación con la cultura y la sociedad, activa y la psicoterapia psicoanalíticamente orientada.

Jairo Andrés Montes-González, GALE- Gaming and Learning

Psicólogo, de la Pontificia Universidad Javeriana (Cali), Magíster en Psicología y Doctor en Psicología de la Universidad del Valle. Sus áreas de interés están centradas en el estudio del desarrollo cognitivo, específicamente en el desarrollo del pensamiento científico en niños preescolares y de educación primaria. Su aproximación

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Published

2023-04-25

How to Cite

Inferences and Comprehension of Narrative Texts in Elementary School: An Analysis from a Dynamic Systems Perspective (M. F. Gutiérrez-Romero, A. Escobar-Altare, & J. A. Montes-González , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-27. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15899

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Inferences and Comprehension of Narrative Texts in Elementary School: An Analysis from a Dynamic Systems Perspective (M. F. Gutiérrez-Romero, A. Escobar-Altare, & J. A. Montes-González , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-27. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15899

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