The Environmental Problems in the Context of Global Change: Possibilities and Limitations of Eco-Scientific Education from a Teaching Perspective
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15904Keywords:
Teachers, environmental crisis, eco-scientific education, ecocitizenshipAbstract
Objective. This essay aims to reflect on the limitations and possibilities of teaching eco-scientific education in the current planetary context of the environmental crisis. Discussion. This essay presents investigative findings on the subject, followed by epistemological and didactic analyses related to the environmental issue from the eco-scientific perspective. The paper recognizes the possibilities and limitations of teaching action. The essay then reflects on how eco-scientific knowledge, transdisciplinarity, and complementarity are gaining increasing importance and entering the educational and social sphere as new approaches to apprehending realities. Conclusion. There are epistemological and didactic obstacles that must be overcome to achieve the desired change, especially in topics related to eco-scientific issues. Considering the learning contexts is another great challenge; these facilitate the development of eco-citizen skills and attitudes loaded with localized knowledge and collective learning. Finally, in initial teacher training, there is reductionism in eco-scientific teaching, and it is necessary to create teaching and learning spaces that encourage reflection, questioning, debate, and the exchange of individual, local, and territorial knowledge.
References
Acevedo-Díaz, J. A. & García-Carmona, A. (2016). “Algo antiguo, algo nuevo, algo prestado”. Tendencias sobre la naturaleza de la ciencia en la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(1), 3-19. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2016.v13.i1.02
Agencia de la Calidad de la Educación. (2019). PISA 2018. Entrega de resultados. Competencia lectora, matemática y científica en estudiantes de 15 años en Chile [Diapostivias en PowerPoint]. https://archivos.agenciaeducacion.cl/PISA_2018-Entrega_de_Resultados_Chile.pdf
Agencia de la Calidad de la Educación. (2020). TIMSS 2019. Estudio internacional de tendencias en matemática y ciencias. Presentación nacional de resultados [Diapostivias en PowerPoint]. https://archivos.agenciaeducacion.cl/Resultados_TIMSS_2019_version_extendida_final.pdf
Aguilera D. & Perales-Palacios F. J. (2019) Actitud hacia la ciencia: Desarrollo y validación estructural del School Science Attitude Questionnaire (SSAQ). Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 16(3), 1-20 https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i3.3103
Armas Crespo, M., Morell Alonso, D., & Riol Hernández, M. (2017) Estudios sociales de ciencia y tecnología y educación posgraduada de docentes noveles. Pisteme. Revista de Ciencia, Tecnología e Innovación, 4(4), 466-476. http://45.238.216.13/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/784/325
Cachapuz, A. F., Lopes, B., Paixão, F., Praia, J., F., & Guerra, C. (2017). Seminario internacional sobre “el estado actual de la investigación en enseñanza de las ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 3(1), 167-171. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2006.v3.i1.14
Cisternas León, T. E. (2016). Profesores principiantes de Educación Básica: Dificultades de la enseñanza en contextos escolares diversos. Estudios Pedagógicos, 42(4), 31-48. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000500003
Dias da Silva, E. R. & Rocha Amorim, R. J. (2019). Forays into the Field of Science, Technology and Society in Northeastern Brazil through Systematic Mapping. IJAERS. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, 6(10), 183-189. https://dx.doi.org/10.22161/ijaers.610.28
García-Ruiz, M., Maciel Magaña, S., & Vázquez Alonso, Á. (2014). La ciencia, la tecnología y la problemática socioambiental: Secuencias de enseñanza-aprendizaje para promover actitudes adecuadas en los futuros profesores de primaria. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. 13(3), 267-291 http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen13/REEC_13_3_2_ex854.pdf
Grupo Intergubernamental de Expertos sobre Cambio Climático (IPCC). (2014). Cambio climático 2014. Impactos, adaptación y vulnerabilidad. Resumen para responsables de políticas. https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/03/ar5_wgII_spm_es-1.pdf
Leff, E. (2013). Saber ambiental. Sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder. Siglo XXI.
Macedo, B. (2016). Educación científica. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246427
Maturano, C. I. & Mazzitelli, C. A. (2018). El manual escolar de ciencias en las representaciones de docentes expertos y noveles. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 17(2), 437-460. http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen17/REEC_17_2_08_ex1265.pdf
Mejía Cáceres, M. A. (2016). Una educación ambiental desde la perspectiva cultural para la formación de profesores en ciencias naturales. Luna Azul, (43), 354-385. https://doi.org/10.17151/luaz.2016.43.16
Ministerio de Educación de Chile (MINEDUC). (2012). Bases curriculares. Primero a sexto básico.
Navarro, M. B. & Förster, C. (2012). Nivel de alfabetización científica y actitudes hacia la ciencia en estudiantes de secundaria: Comparaciones por sexo y nivel socioeconómico. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 49(1), 1-17. https://doi.org/10.7764/PEL.49.1.2012.1
Navarro Ciudad, M. B. (2017). Oportunidades de aprendizaje en temáticas ambientales brindadas por el currículum nacional de ciencias de Chile. Enseñanza de las Ciencias. 2017, 35(3) 107-127. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1961
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2005). Evaluación de los ecosistemas del milenio, Evaluación de los Ecosistemas del milenio. Informe de síntesis. Borrador final. http://www.millenniumassessment.org/documents/document.439.aspx.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2006). PISA 2006. Marco de la evaluación. Conocimientos y habilidades en ciencias, matemáticas y lectura. https://www.oecd.org/pisa/39732471.pdf
Porlán Ariza, R. (2018). Didáctica de las ciencias con conciencia. Enseñanza de las Ciencias, 36(3), 5-22. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2795
Pujalte, A. P., Bonan, L., Porro, S. & Adúriz-Bravo, A. (2014). Las imágenes inadecuadas de ciencia y de científico como foco de la naturaleza de la ciencia: Estado del arte y cuestiones pendientes. Ciência & Educação, 20(3), 535-548. https://www.scielo.br/j/ciedu/a/98hWBBpDSNStyjkWBvnjGVK/?lang=es
Treviño, E., Donoso, F., & Bonhome, M. (2009). ¿Cómo las escuelas chilenas pueden mejorar el aprendizaje en ciencias? En L. Cariola, G. Cares, & J. Gubler (Coords.), ¿Qué nos dice PISA sobre la educación de los jóvenes en Chile? Nuevos análisis y perspectivas sobre los resultados en PISA 2006 (pp. 71-103). Ministerio de Educación, Unidad de Currículum y Evaluación, SIMCE.
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2013). Tercer estudio regional comparativo y explicativo (TERCE). Análisis curricular. LLECE. http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002275/227501s.pdf
Wu, S., Zhang, Y., & Zhuang, Z.-Y. (2018). A systematic initial study of civic scientific literacy in China: Cross-national comparable results from scientific cognition to sustainable literacy. Sustainability, 10 (9) 1-26. https://doi.org/10.3390/su10093129
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: