Inclusion of Identity’s Formation and Diverse Sexual Orientation in Socio-Emotional Learning Programs of Secondary Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17191Keywords:
wellbeing, education, emotional intelligence, mental health, Social-emotional learning, sexual orientationAbstract
Introduction. Education is a process of comprehensive training of individuals. It requires permanent updating to meet the demands of today’s society. It is also a means to build inclusive societies, strengthen, and promote well-being and social development. Objective. This essay aims to reflect on diverse sexual orientation as a social and cultural difference that impacts people’s mental health and well-being due to the lack of personal acceptance and social rejection. Development. Education can contribute to create inclusive communities and promote mental health. From the formative process of secondary education, the development of socio-emotional skills and character strengths can promote the mental health of students. Conclusion. As a result of the review and theoretical discussion, this essay proposes the inclusion of self-acceptance as an emotional intelligence competence. In addition, socio-emotional learning during secondary education can help develop this competence via orientation, workshops, and social support groups for students and their families.
References
Anderson, C. (2016). Charlas TED. Paidós.
Barrios, I. & Torales, J. (2017). La homosexualidad desde el punto de vista científico actual. Anales de la Facultad de Ciencias Médicas, 50(1), 85-88. https://doi.org/10.18004/anales/2017.050(01)85-088
Bejarano-Franco, M. T., Martínez-Martín, I., & Blanco-García, M. (2023). Education in Sexuality and Equality: Needs in the Initial Training of Teachers in Spain. Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14293
Branden, N. (2018). Los seis pilares de la autoestima. Paidós.
Burnett, D. (2018). El cerebro feliz. Editorial Planeta Mexicana.
Calixto, E. (2020). Un clavado a tu cerebro. Penguin Random House Grupo Editorial.
Canto Ortiz, J. & Moral Toranzo, F. (2005). El sí mismo desde la teoría de la identidad social. Escritos de Psicología, 1(7), 59-70. https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.vi1.13399
Clear, J. (2018). Hábitos atómicos. Paidós.
Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL). (2021). Fundamentals of SEL. https://casel.org/fundamentals-of-sel/
Dávila de León, C. & Jiménez García, G. (2014). Sentido de pertenencia y compromiso organizacional: Predicción del bienestar. Revista de Psicología, 32(2), 272-302. https://doi.org/10.18800/psico.201402.004
Do Prado, V. M. (2017). Entre queerpos e discursos: Normalização de condutas, homossexualidades e homofobia nas práticas escolares da Educação Física. Práxis Educativa, 12(2), 501-519. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.12i2.0012
Ducoing Watty, P. (2018). La educación secundaria mexicana: Entre la búsqueda del acceso equitativo y el rezago. Revista Educación, 42(2), 465-494. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27665
Duro Parrilla, A. (2020). El suicidio en gays, lesbianas y bisexuales adolescentes [Tesis de grado, Universidad Autónoma de Madrid]. http://hdl.handle.net/10486/691645
García Campos, T., Correa-Romero, F. E., García y Barragán, L. F., & Cruz Torres, C. E. (2020). Índice de tradicionalismo cultural. Acta de Investigación Psicológica, 10(2), 56-64. https://doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2020.2.346
García de la Ossa, E. M. & Ramos Monsivais, C. L. (2022). Bienestar psicológico y estrategias de afrontamiento en estudiantes de educación superior en tiempos de pandemia. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 9(2), 1-19. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i2.3142
Gardner, H. & Davis, K. (2014). La generación App. Cómo los jóvenes gestionan su identidad, su privacidad y su imaginación en el mundo digial. Paidós.
Gobierno de México, Secretaría de Educación Pública. (2014). Secundaria. Programas de estudio. https://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/secundaria-programas-de-estudio
Gobierno de México, Secretaría de Educación Pública. (2017). Glosario. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/198660/13-Glosario.pdf
Goleman, D. (2012). La inteligencia emocional en la empresa. Ediciones B.
Goleman, D. (2019). El punto ciego. Psicología del autoengaño. Penguin Random House.
Goleman, D. & Davidson, R. J. (2018). Rasgos alterados. La ciencia revela cómo la meditación transforma la mente, el cerebro y el cuerpo. Ediciones B.
Goleman, D. & Senge, P. M. (2016). Triple focus. Un nuevo acercamiento a la educación. Ediciones B.
Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396. https://doi.org/10.1037/h0054346
Melgosa, J. (2013). Descubre tu valor y sé feliz. La importancia de la autoestima y como desarrollarla. Editorial Safeliz.
Meyer I. H. (2003). Prejudice, social stress, and mental health in lesbian, gay, and bisexual populations: conceptual issues and research evidence. Psychological bulletin, 129(5), 674-697. https://doi.org/10.1037/0033-2909.129.5.674
Moral de la Rubia, J. & Valle de la O, A. (2014). Las dos dimensiones del rechazo hacia las personas homosexuales. Revista Universidad de Manizales, 14(1), 103-116. https://doi.org/10.30554/archmed.14.1.256.2014
Moreta Velayos, F. I., Moreta Montero, C., Velasco Guijarro, O, de la Fuente Hermosín, I, Montero Sánchez, N., & Ramírez Orive, C. (2020). La chica danesa / The Danish Girl (2015), el derecho de decidir nuestra identidad de género. Revista de Medicina y Cine, 16(2), 111-118. https://dx.doi.org/10.14201/rmc2020162103109
Orcasita, L. T., Sevilla, T. M., Acevedo-Velasco, V. E., Montenegro, J. L., Tamayo, M. C., & Rueda-Toro, J. S. (2020). Apoyo social familiar para el bienestar de hijos gays e hijas lesbianas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(2), 1- 23. http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.18205
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2017). La UNESCO Avanza la Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. https://es.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/247785sp_1_1_1.compressed.pdf
Organización Mundial de la Salud (OMS). (2023, 31 de marzo). Depresión. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/depression
Papalia, D. E., Feldman, R. D., & Martorell, G., (2012). Desarrollo humano (12.a ed.). McGraw-Hill. https://psicologoseducativosgeneracion20172021.files.wordpress.com/2017/08/papalia-feldman-desarrollo-humano-12a-ed2.pdf
Peterson, C. & Seligman, M. E. P. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. American Psychological Association.
Ramos Monsivais, C. L. (2023). La escritura como terapia de liberación emocional para reducir síntomas de la depresión. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 10(3), 1-17. https://doi.org/10.46377/dilemas.v10i3.3588
Ramos Monsivais, C. L. & González, B. A. (2020). Orientación vocacional, aprendizaje socioemocional y sentido de vida en la educación superior. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(Especial), 1-8. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2500
Ramos Monsivais, C. L. & Ramos Sánchez, J. R. (2021). Impacto geoterritorial en la toma de decisiones de estudiantes de educación básica de Nuevo Laredo Tamaulipas. Forhum International Journal of Social Sciences and Humanities, 3(5), 112-128. https://doi.org/10.35766/j.forhum2021.03.05.7
Ramos Monsivais, C. L. & Roque Hernández, R. V. (2021). La influencia docente y el rendimiento académico en estudiantes de una Universidad Pública Mexicana. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 8(Especial), 1-21. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2755
Rodríguez-Pizarro, A. N. & Rivera-Crespo, J. (2020). Diversidades sexuales y de identidades género: Entre la aceptación y el reconocimiento. Instituciones de Educación Superior (IES). Revista CS, (31), 327-357. https://doi.org/10.18046/recs.i31.3261
Ryff, C. D. (2013). Psychological well-being revisited: Advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and Psychosomatics. 83(1), 10-28. https://doi.org/10.1159/000353263
Sandoval Barrientos, S., Dorner París, A., & Véliz Burgos, A. (2017). Bienestar psicológico en estudiantes de carreras de la salud. Investigación en Educación Médica, 6(24),260-266. https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v6n24/2007-5057-iem-6-24-00260.pdf
Stone, D. M., Luo, F., Ouyang, L, Lippy. C., Hertz, M. F., & Crosby, A. E. (2014). Sexual orientation and suicide ideation, plans, attempts, and medically serious attempts: evidence from local Youth Risk Behavior Surveys, 2001-2009. American Journal of Public Health, 104(2), 262-271. https://doi.org/10.2105/AJPH.2013.301383
Zambrano Guerrero, C., Hernández Pasichaná, P., & Guerrero Montero, A. (2019). Proceso de reconocimiento de la orientación sexual homosexual en estudiantes de una universidad pública. Psicogente 22(41), 1-29. https://doi.org/10.17081/psico.22.41.3310
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cynthia Lizeth Ramos-Monsivais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: