Trends in Educational Research in Colombia: Contributions for a Comprehensive, Historical and Cultural Framework

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17192

Keywords:

Educational trends, educational research, educational policies, qualitative research

Abstract

Purpose. The study investigates the current situation of educational research in Colombia, based on the research trends that emerge from the processes developed by universities, groups and lines of research in the country. Method. The methodological design responds to a descriptive content analysis, based on the complementarity perspective, which constitutes a qualitative approach aimed at the holistic understanding of complex cultural realities, based on the analysis of multiple sources of information. Results. The research shows that, despite the multiplicity of research processes in educational sciences, Colombia has not yet consolidated a research structure that enables the generation of disciplinary, interdisciplinary, or transdisciplinary knowledge to promote educational quality and social change in the national territory. 

Author Biographies

José Jair González-López, Universidad de Ibagué

Licenciado en Ciencias Sociales y Magíster en Educación de la Universidad de Caldas. Docente por 8 años en instituciones de educación media y superior, en contextos tanto urbanos como rurales. Por 3 años fue asesor pedagógico de la Universidad de Manizales y actualmente es docente investigador en la Universidad de Ibagué, Colombia. Posee publicaciones en libros y en revistas nacionales e internacionales.

Andrés Felipe Astaiza-Martínez, Universidad de Ibagué

Psicólogo de la Universidad Pontificia Bolivariana y Magíster en Educación de la Universidad del Tolima. Miembro de HUB Colombia  del Proyecto K4C de la UNESCO Chair in Community-Based Research and Social Responsibility in Higher Education. Actualmente es Docente-Investigador en la Universidad de Ibagué en Colombia, donde investiga sobre la formación de docentes universitarios y la formación ciudadana en educación superior.

References

Ángel Maya, A. (2012) El retorno de Ícaro. Muerte y vida de la filosofía. Una propuesta ambiental (3.a ed.). https://transecos.files.wordpress.com/2014/04/el_retorno_de_icaro.pdf

Areth Estévez, J., Castro-Martínez, J., & Rodríguez-Granobles, H. (2015). La educación virtual en Colombia: Exposición de modelos de deserción. Apertura, 7(1), 1-10. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68838021007

Bárcena Orbe, F. (2012). Una pedagogía de la presencia. Crítica filosófica de la impostura pedagógica. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 24(2), 22-57. https://www.ucm.es/data/cont/docs/953-2017-08-02-FE3.pdf

Bondarenko Pisemskata, N. (2009). El componente investigativo y la formación docente en Venezuela. Estudios Pedagógicos, 35(1), 253-260. https://doi.org/10.4067/S0718-07052009000100015

Casullo, M. M. (2005). La capacidad de perdonar desde una perspectiva psicológica. Revista de Psicológica, 23(1), 39-63. https://www.redalyc.org/pdf/3378/337829529002.pdf

Chalela-Naffah, S. & Rodríguez-Gómez, D. (2020). Caracterización del profesorado con perfil investigador en universidades colombianas. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.17

Colciencias. (2016). Listado de revistas clasificadas convocatoria 768 de 2016. http://www.colciencias.gov.co/sites/default/files/listado-revistas-por-categoria-conv-768.pdf

Correa-Alzate, J. I. & Restrepo-Restrepo, N. (2018). Atención a la diversidad: Retos y desafíos en la educación superior. En J.C. Tovar-Gálvez (Ed.), Trends and challenges in higher education in Latin America (pp. 179-190). Adaya Press.

De Camilloni, A. R. W. (2007). Los profesores y el saber didáctico. En E. Cols, L. Basabe, S. Feeney (Eds.), El saber didáctico (pp. 41-59). Paidós.

Fiorentino, M. T. (2008). La construcción de la resiliencia en el mejoramiento de la calidad de vida y la salud. Suma Psicológica, 15(1), 95-113. https://www.redalyc.org/pdf/1342/134212604004.pdf

Flórez Valencia, G. A., Santamaría Rodríguez, J. E., Barreto Salamanca, N., & Álvarez Cruz, E. (2019). Tendencias en investigación educativa: Contextos y oportunidades. Corporación Universitaria Minuto De Dios.

Gadotti, M. (2003). Pedagogía de la tierra y la cultura de la sustentabilidad. Revista Pedagogía Crítica, 2(2), 61-76. https://doi.org/10.25074/07195532.2.519

Gamboa-Suárez, A. A. (2017). Gestión universitaria: Brechas entre los discursos institucionales y las realidades escolares. Revista Eleuthera, 16, 13-31. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=585963499002

Gómez-Mulett, A. S. (2018). La educación matemática en Colombia: Origen, avance y despegue. Fides et Ratio - Revista de Difusión Cultural y Científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 16, 123-145. http://repositorio.lasalle.mx/handle/lasalle/722

Goyes Moreno I., Izquiero García, Z. L., & Idrobo Obando, X. (2020). Educación superior con enfoque de género. Una visión desde la realidad regional. Revista Academia & Derecho, 2(21), 43-82. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8308536

Gutiérrez Pérez, F. & Prado Rojas, C. (2014) Ecopedagogía y ciudadanía planetaria. De La Salle Ediciones. https://docplayer.es/220319760-Ecopedagogia-y-ciudadania-planetaria.html

Iafrancesco V., G. M. (2011). Algunas problemáticas de la investigación en educación y pedagogía en Colombia: Estrategias para enfrentarlas y resolverlas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 1(2), 7-16. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/1298

López-Quijano, G. (2014). La enseñanza de las matemáticas, un reto para los maestros del siglo XXI. Praxis Pedagógica, 14(15), 55-76. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.14.15.2014.55-76

Lorente Rodríguez, M. (2019). Problemas y limitaciones de la educación en América Latina. Un estudio comparado. Foro de Educación, 17(27), 229-251. http://dx.doi.org/10.14516/fde.645

Mayorga, R. & Pascual, J. (2019). Innovación educativa y producción de identidades: El caso del Programa Interdisciplinario de Investigación Escolar. Educação e Pesquisa, 45, 1-19. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945194287

McLaren, P. (2012). La pedagogía crítica revolucionaria. El socialismo y los desafíos actuales. Herramienta Ediciones. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2015/10/La-pedagogia-critica-revolucionaria-McLaren-P.-2012.pdf

Mosquera-Ayala A. M. (2019) Tendencias investigativas en educación en Colombia: Revisión documental. Sophia 15(1). 1-4. https://doi.org/10.18634/sophiaj.15v.1i.908

Murcia Peña, N. & Jaramillo Echeverri, L. G. (2008). Investigación cualitativa. “La Complementariedad”. Una guía para abordar los estudios sociales (2.a ed.) Kinesis.

Murga-Menoyo, M. Á. & Novo, M. (2017). Sostenibilidad, desarrollo “glocal” y ciudadanía planetaria. Referentes de una pedagogía para el desarrollo sostenible. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria, 29(1), 55-78. https://doi.org/10.14201/teoredu2915579

Ocampo-Flórez, E. (2009). Investigación en educación. La diversidad temática y metodológica, una apuesta. Magis, 1(2), 223-225. https://goo.gl/5JHj5N

Okuda Benavides, M. & Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: Triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1), 118-124. https://www.redalyc.org/pdf/806/80628403009.pdf

Oplatka, I. (2019). El laurgimiento de la gestión educativa como campo de estudio en América Latina. Revista Eletrônica de Educação, 13(1), 196-210. https://www.researchgate.net/publication/330190489_El_surgimiento_de_la_gestion_educativa_como_campo_de_estudio_en_America_Latina_The_emergence_of_educational_management_as_a_field_of_study_in_Latin_America

Ortiz, E. (2012). Los niveles teóricos y metodológicos en la investigación educativa. Cinta de moebio. Revista de epistemología en Ciencias Sociales, (43), 14-43. https://goo.gl/b5k7x5

Ospina Bozzi, M. L., Bozzi Ángel, P., Ahumada Barona, J., & Otero Ruíz, E. (1998). Colciencias, 30 años: Memorias de un compromiso. Colciencias. https://repositorio.minciencias.gov.co/handle/20.500.14143/601

Palacín Garay, I. (Coord.). (2018). Pedagogía de los cuidados. Aportes para su construcción. Fundación InteRed. https://intered.org/es/recursos/la-pedagogia-de-los-cuidados-aportes-para-su-construccion

Pérez-Bustos, T., Franco-Avellaneda, M., Lozano Borda, M., Falla, S., & Papagayo, D. (2012). Iniciativas de apropiación social de la ciencia y la tecnología en Colombia: Tendencias y retos para una comprensión más amplia de estas dinámicas. História, Ciencias, Saude-Manguinhos, 19(1), 115-137. https://doi.org/10.1590/S0104-59702012000100007

Reina Avila & Lara Buitrago, P. A. (2020). Reflexiones sobre educación inclusiva en Colombia: Estado de la cuestión. Educación y Ciencia, (24), 1-16. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11381

Rincón Zabala, C. (2016). Tendencias temáticas e investigativas en las facultades de educación en Colombia: Una mirada a las revistas científicas. Revista Papeles, 8(15), 10-20. https://doi.org/10.54104/papeles.v8n15.435

Rosas Becerril, P. (2018). La investigación educativa: Concepto y antecedentes. EutopíA, 11(28), 57-61. http://www.revistas.unam.mx/index.php/eutopia/article/view/65928

Rosselló, M. R. (2005). Didáctica general versus didácticas específicas: Un viaje de ida y vuelta. Educació i cultura: Revista mallorquina de pedagogia, 18, 133-142. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2139756

Rueda Ortiz, R. & Franco-Avellaneda, M. (2018). Políticas educativas de TIC en Colombia: Entre la inclusión digital y formas de resistencia-transformación social. Pedagogía y Saberes, (48), 9-25. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/issue/view/544

Velásquez Uribe, Y. Quinceno Figueroa, E. M., & Tamayo-Agudelo, W. (2016). Construcción de planeaciones pedagógicas para la educación inclusiva. Actualidades investigativas en educación, 16(3), 1-35. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v16i3.26113

Yong Castillo, E., Nagles García, N., Mejía Corredor, C., & Chaparro Malaver, C. E. (2017). Evolución de la educación superior a distancia: Desafíos y oportunidades para su gestión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (50), 80-105. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/814/1332

Published

2023-12-18

How to Cite

Trends in Educational Research in Colombia: Contributions for a Comprehensive, Historical and Cultural Framework (J. J. González-López & A. F. Astaiza-Martínez , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17192

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Trends in Educational Research in Colombia: Contributions for a Comprehensive, Historical and Cultural Framework (J. J. González-López & A. F. Astaiza-Martínez , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17192

Comentarios (ver términos de uso)