Trends in Educational Research in Colombia: Contributions for a Comprehensive, Historical and Cultural Framework
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17192Keywords:
Educational trends, educational research, educational policies, qualitative researchAbstract
Purpose. The study investigates the current situation of educational research in Colombia, based on the research trends that emerge from the processes developed by universities, groups and lines of research in the country. Method. The methodological design responds to a descriptive content analysis, based on the complementarity perspective, which constitutes a qualitative approach aimed at the holistic understanding of complex cultural realities, based on the analysis of multiple sources of information. Results. The research shows that, despite the multiplicity of research processes in educational sciences, Colombia has not yet consolidated a research structure that enables the generation of disciplinary, interdisciplinary, or transdisciplinary knowledge to promote educational quality and social change in the national territory.
References
Ángel Maya, A. (2012) El retorno de Ícaro. Muerte y vida de la filosofía. Una propuesta ambiental (3.a ed.). https://transecos.files.wordpress.com/2014/04/el_retorno_de_icaro.pdf
Areth Estévez, J., Castro-Martínez, J., & Rodríguez-Granobles, H. (2015). La educación virtual en Colombia: Exposición de modelos de deserción. Apertura, 7(1), 1-10. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68838021007
Bárcena Orbe, F. (2012). Una pedagogía de la presencia. Crítica filosófica de la impostura pedagógica. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 24(2), 22-57. https://www.ucm.es/data/cont/docs/953-2017-08-02-FE3.pdf
Bondarenko Pisemskata, N. (2009). El componente investigativo y la formación docente en Venezuela. Estudios Pedagógicos, 35(1), 253-260. https://doi.org/10.4067/S0718-07052009000100015
Casullo, M. M. (2005). La capacidad de perdonar desde una perspectiva psicológica. Revista de Psicológica, 23(1), 39-63. https://www.redalyc.org/pdf/3378/337829529002.pdf
Chalela-Naffah, S. & Rodríguez-Gómez, D. (2020). Caracterización del profesorado con perfil investigador en universidades colombianas. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.17
Colciencias. (2016). Listado de revistas clasificadas convocatoria 768 de 2016. http://www.colciencias.gov.co/sites/default/files/listado-revistas-por-categoria-conv-768.pdf
Correa-Alzate, J. I. & Restrepo-Restrepo, N. (2018). Atención a la diversidad: Retos y desafíos en la educación superior. En J.C. Tovar-Gálvez (Ed.), Trends and challenges in higher education in Latin America (pp. 179-190). Adaya Press.
De Camilloni, A. R. W. (2007). Los profesores y el saber didáctico. En E. Cols, L. Basabe, S. Feeney (Eds.), El saber didáctico (pp. 41-59). Paidós.
Fiorentino, M. T. (2008). La construcción de la resiliencia en el mejoramiento de la calidad de vida y la salud. Suma Psicológica, 15(1), 95-113. https://www.redalyc.org/pdf/1342/134212604004.pdf
Flórez Valencia, G. A., Santamaría Rodríguez, J. E., Barreto Salamanca, N., & Álvarez Cruz, E. (2019). Tendencias en investigación educativa: Contextos y oportunidades. Corporación Universitaria Minuto De Dios.
Gadotti, M. (2003). Pedagogía de la tierra y la cultura de la sustentabilidad. Revista Pedagogía Crítica, 2(2), 61-76. https://doi.org/10.25074/07195532.2.519
Gamboa-Suárez, A. A. (2017). Gestión universitaria: Brechas entre los discursos institucionales y las realidades escolares. Revista Eleuthera, 16, 13-31. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=585963499002
Gómez-Mulett, A. S. (2018). La educación matemática en Colombia: Origen, avance y despegue. Fides et Ratio - Revista de Difusión Cultural y Científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 16, 123-145. http://repositorio.lasalle.mx/handle/lasalle/722
Goyes Moreno I., Izquiero García, Z. L., & Idrobo Obando, X. (2020). Educación superior con enfoque de género. Una visión desde la realidad regional. Revista Academia & Derecho, 2(21), 43-82. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8308536
Gutiérrez Pérez, F. & Prado Rojas, C. (2014) Ecopedagogía y ciudadanía planetaria. De La Salle Ediciones. https://docplayer.es/220319760-Ecopedagogia-y-ciudadania-planetaria.html
Iafrancesco V., G. M. (2011). Algunas problemáticas de la investigación en educación y pedagogía en Colombia: Estrategias para enfrentarlas y resolverlas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 1(2), 7-16. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/1298
López-Quijano, G. (2014). La enseñanza de las matemáticas, un reto para los maestros del siglo XXI. Praxis Pedagógica, 14(15), 55-76. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.14.15.2014.55-76
Lorente Rodríguez, M. (2019). Problemas y limitaciones de la educación en América Latina. Un estudio comparado. Foro de Educación, 17(27), 229-251. http://dx.doi.org/10.14516/fde.645
Mayorga, R. & Pascual, J. (2019). Innovación educativa y producción de identidades: El caso del Programa Interdisciplinario de Investigación Escolar. Educação e Pesquisa, 45, 1-19. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945194287
McLaren, P. (2012). La pedagogía crítica revolucionaria. El socialismo y los desafíos actuales. Herramienta Ediciones. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2015/10/La-pedagogia-critica-revolucionaria-McLaren-P.-2012.pdf
Mosquera-Ayala A. M. (2019) Tendencias investigativas en educación en Colombia: Revisión documental. Sophia 15(1). 1-4. https://doi.org/10.18634/sophiaj.15v.1i.908
Murcia Peña, N. & Jaramillo Echeverri, L. G. (2008). Investigación cualitativa. “La Complementariedad”. Una guía para abordar los estudios sociales (2.a ed.) Kinesis.
Murga-Menoyo, M. Á. & Novo, M. (2017). Sostenibilidad, desarrollo “glocal” y ciudadanía planetaria. Referentes de una pedagogía para el desarrollo sostenible. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria, 29(1), 55-78. https://doi.org/10.14201/teoredu2915579
Ocampo-Flórez, E. (2009). Investigación en educación. La diversidad temática y metodológica, una apuesta. Magis, 1(2), 223-225. https://goo.gl/5JHj5N
Okuda Benavides, M. & Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: Triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1), 118-124. https://www.redalyc.org/pdf/806/80628403009.pdf
Oplatka, I. (2019). El laurgimiento de la gestión educativa como campo de estudio en América Latina. Revista Eletrônica de Educação, 13(1), 196-210. https://www.researchgate.net/publication/330190489_El_surgimiento_de_la_gestion_educativa_como_campo_de_estudio_en_America_Latina_The_emergence_of_educational_management_as_a_field_of_study_in_Latin_America
Ortiz, E. (2012). Los niveles teóricos y metodológicos en la investigación educativa. Cinta de moebio. Revista de epistemología en Ciencias Sociales, (43), 14-43. https://goo.gl/b5k7x5
Ospina Bozzi, M. L., Bozzi Ángel, P., Ahumada Barona, J., & Otero Ruíz, E. (1998). Colciencias, 30 años: Memorias de un compromiso. Colciencias. https://repositorio.minciencias.gov.co/handle/20.500.14143/601
Palacín Garay, I. (Coord.). (2018). Pedagogía de los cuidados. Aportes para su construcción. Fundación InteRed. https://intered.org/es/recursos/la-pedagogia-de-los-cuidados-aportes-para-su-construccion
Pérez-Bustos, T., Franco-Avellaneda, M., Lozano Borda, M., Falla, S., & Papagayo, D. (2012). Iniciativas de apropiación social de la ciencia y la tecnología en Colombia: Tendencias y retos para una comprensión más amplia de estas dinámicas. História, Ciencias, Saude-Manguinhos, 19(1), 115-137. https://doi.org/10.1590/S0104-59702012000100007
Reina Avila & Lara Buitrago, P. A. (2020). Reflexiones sobre educación inclusiva en Colombia: Estado de la cuestión. Educación y Ciencia, (24), 1-16. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11381
Rincón Zabala, C. (2016). Tendencias temáticas e investigativas en las facultades de educación en Colombia: Una mirada a las revistas científicas. Revista Papeles, 8(15), 10-20. https://doi.org/10.54104/papeles.v8n15.435
Rosas Becerril, P. (2018). La investigación educativa: Concepto y antecedentes. EutopíA, 11(28), 57-61. http://www.revistas.unam.mx/index.php/eutopia/article/view/65928
Rosselló, M. R. (2005). Didáctica general versus didácticas específicas: Un viaje de ida y vuelta. Educació i cultura: Revista mallorquina de pedagogia, 18, 133-142. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2139756
Rueda Ortiz, R. & Franco-Avellaneda, M. (2018). Políticas educativas de TIC en Colombia: Entre la inclusión digital y formas de resistencia-transformación social. Pedagogía y Saberes, (48), 9-25. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/issue/view/544
Velásquez Uribe, Y. Quinceno Figueroa, E. M., & Tamayo-Agudelo, W. (2016). Construcción de planeaciones pedagógicas para la educación inclusiva. Actualidades investigativas en educación, 16(3), 1-35. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v16i3.26113
Yong Castillo, E., Nagles García, N., Mejía Corredor, C., & Chaparro Malaver, C. E. (2017). Evolución de la educación superior a distancia: Desafíos y oportunidades para su gestión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (50), 80-105. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/814/1332
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 José Jair González-López, Andrés Felipe Astaiza-Martínez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: