Advanced Gender Perspective as a Transversal Axis in the Cuban Academic Program of Journalism: An Action Research Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17211

Keywords:

Gender equality, Curriculum, Training of journalists, Higher education

Abstract

Aim. This paper proposes actions from the action-research approach, within the Cuban academic program of Journalism. Method. This study utilized qualitative methodologies including content analysis, expert interviews, and student focus groups. Results. The study proposed actions that gain in depth level as the academic years progress from the curricular, research, and extension perspectives. The actions contribute to mainstreaming the advanced gender perspective into the academic program. The analysis is conducted using the phases of the action research methodology, facilitating the involvement of students and researchers in communities where sexual and gender literacy is crucial. Conclusions. By immersing themselves in real social scenarios during their pre-professional practices, journalism students will not only address content that highlights gender discrimination but will also actively contribute as agents of change, advocating for equity and social justice.

Author Biographies

Grettel Rodríguez-Bazán, Universidad Central Marta Abreu de Las Villas

Licenciada en Periodismo (2009) y Máster (2013) y Doctora (2021) en Ciencias de la Educación por a UCLV. Profesora auxiliar del Departamento de Periodismo de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Investiga las líneas referidas a la comunicación audiovisual, el periodismo digital, la formación por competencias y currículo. Tiene investigaciones publicadas en revistas de alto impacto.

Yadán Crecencio Galañena-León, Empresa Nacional de Investigaciones Aplicadas

Graduated in Journalism (2013) from UCLV and Master in Communication Sciences (2019) from the University of Cienfuegos. National Company for Applied Research It has carried out several investigations related to language, discourse and the media that have been published in impact magazines.

Amalia Ramos-Pérez, Instituto Cubano de Radio y Televisión

Licenciada en Periodismo (2020) por la UCLV. Profesora instructora adjunta de la carrera de Periodismo. Trabaja en Telecubanacán. Instituto Cubano de Radio y Televisión. Investiga temas relacionados con perspectiva de género, televisión, comunicación audiovisual.

References

Agencia Cubana de Noticias. (2019, 28 de febrero). Encuesta sobre igualdad de género evidencia avances en Cuba. http://www.acn.cu/cuba/42417-encuesta-sobre-igualdad-de-genero-evidencia-avances-en-cuba-infografia

Ahedo Gurrutxaga, I., Aguado Peláez, D., Martínez García, P., Alvarez Muguruza, I., & Gómez-Etxegoien, C. (2022). Investigación-acción en la gestión de desigualdades de género en educación superior: Activando la agencia del alumnado. Revista Prisma Social, (37), 148-181. https://revistaprismasocial.es/article/view/4687

Arroyo, R. (2020). La economía de género: Las pensiones alimenticias y su relación con la paternidad y los derechos humanos de las mujeres. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(2), 131-150. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-73782020000200131&script=sci_arttext&tlng=en

Bancayán-Ore, C. & Vega-Denegri, P. (2020). La investigación-acción en el contexto educativo. Paidea XXI, 10(1), 223-247. http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/2999

Bedón-Noboa, S. (2019). La inclusión del principio de igualdad y no discriminación en la formación de periodistas de la Facultad de Comunicación Social de la Universidad Central del Ecuador [Tesis de Maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/7037/1/T3043-MDHU-Bedon-La%20inclusion.pdf

Castro-Martín, B. & Sánchez-Suricalday, A. (2022). Action-research in higher education: Inquiring about cooperative learning. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 14(6), 1–9. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4309

Choez-Game, V. (2022). Escenario de investigación-acción participativa: Un análisis desde la implementación del transmedia. aDResearch ESIC International Journal of Communication Research, 27, 48-61. https://doi.org/10.7263/adresic-27-194

Contreras-Gómez, S., Sarmiento, C., Cárcamo-Ulloa, L., & Huerta Andrade, N. (2020). Diagnóstico de las condiciones de base para la incorporación de perspectiva de género en la carrera de Periodismo de la Universidad Austral de Chile (Valdivia). Comunicación y Género, 3(1), 17-26. https://doi.org/10.5209/cgen.67499

Deliyore-Vega, M. del R. (2018). Portafolio de acción-reflexión: Estrategia promotora de la investigación en la educación superior. Educar, 54(1), 165-184. https://doi.org/10.5565/rev/educar.778

Figueroa Perea, J. G. (2020). Algunas re-flexiones sobre dilemas éticos del cuidado en un entorno de pandemia. Psicologia & Sociedade, 32, 1-19. https://doi.org/10.1590/1807-0310/2020v32239528

García-Ramos, F.-J., Zurian, F.-A., & Núñez-Gómez, P. (2020). Los estudios de género en los grados de comunicación. Comunicar, 28(63), 21-30. https://doi.org/10.3916/C63-2020-02

Gariglio, R., Rosales, M. B., Sambucetti, M. E., & Actis, M. F. (2016). Procesos colectivos y diálogos de saberes: La experiencia del Laboratorio de Comunicación y Género como polo de investigación-acción en la UNLP. Actas de Periodismo y Comunicación, 2(1), 1-10. https://scholar.google.es/scholar?cluster=7281159145391386597&hl=es&as_sdt=0,5

Gómez-Guerra, L. & Pino-Reina, Y. (2017). Por un periodismo cubano con perspectiva de género. Modelo de análisis de las representaciones sociales de hombres y mujeres que trabajan en el periodismo impreso. Questión, 1(53), 274-300. https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/3810

González García, A. (2017). Comunicación para la paz y la igualdad: Propuesta del mooc “periodismo con perspectiva de género” [Tesis de Maestría, Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz]. https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/172568/TFM_2017_GonzalezGarciaAlicia.pdf?sequence=1

Guevara Albán, G., Verdesoto Arguello, A., & Castro Molina, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo, 4(3), 163-173. https://www.recimundo.com/index.php/es/article/view/860

Jackson, S. & Scott, S. (2017). Focus: Trans and the contradictions of gender. Discover Society, (45). https://archive.discoversociety.org/2017/06/06/focus-trans-and-the-contradictions-of-gender/

Jil Gálvez, A. (2022). Propuesta de Investigación – Acción para concientizar sobre la diversidad de género y orientación sexual en educación superior. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, (40), 1-13. https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/402729/496452

Jiménez Argüello, B. (2022). Asignación femenina al cuido en tiempos de pandemia: Sacrificio, culpa y rituales de vida y muerte. Siwô, Revista de Teología, Revista de Estudios Sociorreligiosos, 15(1), 131-164. https://doi.org/10.15359/siwo.15-1.6

Lagarde, M. (1996). La multidimensionalidad de la categoría género y del feminismo. En M. L. González (Coord.), Metodología para los estudios de género (pp. 48-71). Instituto de Investigaciones Económicas-UNAM.

Moya Richard, I. (2011). El sexo de los ángeles. Una mirada de género a los medios de comunicación [Tesis de doctorado, Universidad de La Habana].

Mora Guerrero, G., Meli Fernández, D., & Astete Ramos, P. (2018). Empoderamiento y demanda de autogestión. Estudio comparativo de emprendimientos de mujeres indígenas. SOPHIA AUSTRAL, (21), 43-59. https://doi.org/10.4067/S0719-56052018000100043

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (1995). Declaración y Plataforma de Acción de Beijing. https://www.un.org/es/conferences/women/beijing1995#:~:text=La%20Declaraci%C3%B3n%20y%20Plataforma%20de%20Acci%C3%B3n%20de%20Beijing%20establece%20una,La%20mujer%20y%20la%20salud.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2014). Indicadores de género para medios de comunicación. Marco de indicadores para evaluar la sensibilidad en materia de género en las operaciones y contenidos mediáticos. Francia. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000231069

Portuondo Taunder, M. & Méndez Hernández, G. M. (2018). La formación docente del alumno ayudante en la carrera de periodismo: Una guía didáctica para su perfeccionamiento. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 9(1), 1-26. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/727

Ramírez R. F., Manosalvas, M. I., & Cardenas, O. S. (2019). Estereotipos de género y su impacto en la educación de la mujer en Latinoamérica y el Ecuador. Revista Espacios, 40(41), 29-35. https://www.revistaespacios.com/a19v40n41/a19v40n41p29.pdf

Ramos-Galarza, C., Rubio, D., Ortiz, D., Acosta, P., Hinojosa, F., Cadena, D., & López, E. (2020). Autogestión del aprendizaje del universitario: Un aporte en su construcción teórica. Revista Espacios, 41(18), 1-15. http://pucedspace.puce.edu.ec/handle/23000/3630

Ramos Pérez, A. (2020). La construcción de género en el discurso publicitario televisivo comercial de Cubavisión Internacional [Tesis de Diplomado, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas]. https://dspace.uclv.edu.cu/items/84ce3a4d-83cc-4faa-9be1-9ee5d9c0813e

Ramos Toro, M. (2018). Estudio etnográfico sobre el envejecer de las mujeres mayores desde una perspectiva de género y de curso vital. Revista Prisma Social, (21), 75-107. https://revistaprismasocial.es/article/view/2448

Rodríguez Bazán, G., Rodríguez Ayala, R., & Espinosa Perdomo, L. (2019). Construcción de la imagen país Cuba: Análisis de la conformación de la identidad nacional desde el spot publicitario. Cuadernos.info (44), 241-256. https://doi.org/10.7764/cdi.44.1559

Rodríguez Martínez, C. A. (2015). La construcción discursiva del género en las páginas de opinión de Granma y Juventud Rebelde [Tesis de Diploma, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas]. https://dspace.uclv.edu.cu/items/7720de3c-e5f8-4e91-b3b4-f96e93664144

Sambucetti, M. E., Actis, F., & Spinelli, E. (2017). Comunicación, educación y género: Una perspectiva crítica para el análisis de experiencias territoriales. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (135), 197-214. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/13249/1/REXTN-Ch135-13-Sambucetti.pdf

Torres Amador, A. (2009). Volencia intrafamiliar en la sociedad cubana actual. ¿Enemiga invisible? [Tesis de Licenciatura, Universidad de la Habana].

Urdaniz, A. (2019). Las estrategias comunicacionales como dispositivos de investigación-acción. HOLOGRAMÁTICA XVI, 2(31), 63-72. http://www.cienciared.com.ar/ra/revista.php?wid=3&articulo=2203&tipo=A&sid=136&NombreSeccion=Articulos&Accion=Ver

Venegas Medina, M. (2011). La investigación acción educativa en educación afectivosexual: Una metodología para el cambio social. EMPIRIA. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, (21), 39-61. https://doi.org/10.5944/empiria.21.2011.859

Verdier, M. (2019). Comunicar para transformar. Reflexiones sobre la comunicación en la investigación acción. Argonautas, 9(12), 208-219. http://humanas1.unsl.edu.ar/ojs/index.php/ARGO/article/view/128

Published

2023-12-18

How to Cite

Advanced Gender Perspective as a Transversal Axis in the Cuban Academic Program of Journalism: An Action Research Approach (G. Rodríguez-Bazán, Y. C. Galañena-León, & A. Ramos-Pérez , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17211

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Advanced Gender Perspective as a Transversal Axis in the Cuban Academic Program of Journalism: An Action Research Approach (G. Rodríguez-Bazán, Y. C. Galañena-León, & A. Ramos-Pérez , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17211

Comentarios (ver términos de uso)