The Education of Students in Hospital Schools: A View from Philosophy, Economics, and Technology
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17242Keywords:
Hospital schools, education, illness, economics, philosophy, hospital pedagogy, technologyAbstract
Introduction. Hospital schools are an educational environment characterized by the high heterogeneity of their students, encompassing different ages, illnesses, and previous educational repertoires. Pedagogical practices within these schools manifest through dialectical and negotiation processes, occurring in relative times and spaces. Purpose. This study aims to analyze certain tensions that occur in the educational process of students attending hospital schools. Three key factors of the process are part of this analysis. Discussion. Philosophical, economic, and technological aspects intertwine, shaping the current educational landscape within hospital schools. From a philosophical perspective, time and space in hospital schools are presented as dimensions that facilitate the introduction of non-conventional educational approaches, challenging the traditional one. On the economic side, the problematic issue of financing these schools arises due to their particular implementation. Finally, technology emerges as a crucial factor in ensuring the continuity of the educational process for children and young people affected by illness. Conclusion. The three examined factors illustrate how the modifications developed in the context of hospital schools could provide valuable guidance to the mainstream education system. The outbreak of the Covid-19 pandemic has highlighted the imperative need for adaptable and effective mechanisms capable of sustaining the continuity of educational processes for all students. We are invited to learn from out-of-the-ordinary approaches to enrich and strengthen our education system as a whole.
References
Arredondo Vallejos, T. (2020). Escuelas y aulas hospitalarias en Chile. https://especial.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/31/2020/09/ESCUELAS-Y-AULAS-HOSPITALARIAS-EN-CHILE.pdf
Bank-Mikkelsen, N. (1975). El principio de normalización. Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, (37), 16-21.
Calvo Álvarez, M. I. (2017). La pedagogía hospitalaria: Clave en la atención al niño enfermo y hospitalizado y su derecho a la educación. Aula: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 23, 33-47. https://doi.org/10.14201/aula2017233132
Canguilhem, G. (1971). Lo normal y lo patológico. Siglo XXI.
Del Cura González, M. (2011). Medicina y pedagogía: La construcción de la categoría infancia anormal en España (1900-1939). CSIC.
Flores, L. M. (2015). La cuestión del clima y el espacio escolar: Lineamientos y proyecciones pedagógicas. En L. H. Errázuriz (Ed.), El (f)actor invisible. Estética cotidiana y cultura visual en espacios escolares (pp. 101-109). Consejo Nacional de la Cultura y las Artes. https://www.cultura.gob.cl/wp-content/uploads/2015/11/factor_invisible_digital.pdf
García Docampo, L. (2017). La acción psicopedagógica en el marco de la pedagogía hospitalaria [Tesis de Máster, Universidad de Barcelona]. http://hdl.handle.net/2445/117206
Gadja, M., Berkowska, A., & Małkowska-Szkutnik, A. (2021). Hospital schools during covid-19: teachers’ perspective. Journal of Mother and Child, 25(3), 202-208. https://doi.org/10.34763/jmotherandchild.20212503SI.d-21-00016
Husti, A. (1992). Del tiempo escolar uniforme a la planificación móvil del tiempo. Revista de Educación, (298), 271-305. https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/1992/re298/re298-12.html
Jiménez Martínez, P. & Vilà Suñé, M. (1999). De educación especial a la educación en la diversidad. Ediciones Aljibe.
Latorre Medina, M. J. & Blanco Encomienda, F. J. (2010). Función profesional del pedagogo en centros hospitalarios como ámbitos educativos excepcionales. Educación XX1, 13(2), 95-116. https://doi.org/10.5944/educxx1.13.2.239
Martinic, S. (2015). El tiempo y el aprendizaje escolar la experiencia de la extensión de la jornada escolar en Chile. Revista Brasileira de Educação, 20(61), 479-499. https://doi.org/10.1590/s1413-24782015206110
McPherson, M., Arango, P., Fox, H., Lauver, C., McManus, M., Newacheck, P. W., Perrin, J. M., Shonkoff, J. P., & Strickland, B. (1998). A new definition of children with speecial health care needs. Pediatrics, 102(1), 137-139. https://doi.org/10.1542/peds.102.1.137
Ministerio de Educación de Chile (Mineduc). (1998, 28 de noviembre). DFL 2. Fija texto refundido, coordinado y sistematizado del Decreto con Fuerza de Ley N.º 2, de 1996, sobre subvención del Estado a establecimientos educacionales. Diario Oficial de la República de chile, Núm. 36.226, p. 2. https://www.diariooficial.interior.gob.cl/media/1998/11/28/do-19981128.pdf
Ministerio de Educación de Chile (Mineduc). (2000, 6 de diciembre). Ordinario 702. Envía orientaciones técnico administrativas para las escuelas y aulas hospitalarias. https://escuelahospitalaria.cl/documentos/
Ministerio de Educación de Chile (Mineduc). (2019, jueves 25 de abril). Ley Núm. 21.152 Mejora el ingreso de docentes directivos al sistema de desarrollo profesional docente, modifica diversos cuerpos legales y establece los beneficios que indica, abril 17, 2019. Diario Oficial de la República de Chile, Núm 42.338, pp. 1-10. https://www.diariooficial.interior.gob.cl/publicaciones/2019/04/25/42338/01/1580104.pdf
Ministerio de Vivienda y Urbanismo. (1992, 5 de junio). Decreto 47. Fija nuevo texto de la Ordenanza General de la Ley General de Urbanismo y Construcciones. Diario Oficial de la República de Chile, N.o 34.270, pp. 4549-4600. https://www.diariooficial.interior.gob.cl/media/1992/06/05/do-19920605.pdf
Negre Bennasar, F. & Verger Gelabert, S. (2017). Inedithos: Un proyecto de pedagogía hospitalaria dedicado a la mejora de la calidad de vida de niños y jóvenes con enfermedades raras a partir de la intervención e investigación con voluntariado universitario. Aula. Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 23, 107-119. https://doi.org/10.14201/aula201723107119
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco), Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación (IIEP) Buenos Aires. Oficina para América Latina, & Morduchowicz, A. (2004). Discusiones de economía de la educación. Losada. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000150777
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco), Instituto Internacional de Planificación de la educación (IIPE) Buenos Aires, Secretearía de Educación Pública México, & Tenti, E. (Coord.). (2010). Estado del arte: Escolaridad primaria y jornada escolar en el contexto internacional. Estudio de casos en Europa y América Latina. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372220.locale=en
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco) Office Montevideo, Regional Bureau for Science in Latin America and the Caribbean, & Morduchowicz, R. (2020). La ciudadanía digital como política pública en educación en América Latina. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000376935.locale=en
Prudhommeau, M. (1968). Educación de la infancia anormal (4.a ed.). Luis Miracle.
Quintero Reyes, F. J. (2019). Apoyo pedagógico virtual para la pedagogía hospitalaria en Colombia. En S. Riquelme Acuña (Comp.), Compendio del IV Congreso Internacional de Pedagogía Hospitalaria de REDLACEH (pp. 80-85). Santillana. https://www.researchgate.net/profile/Sebastia-Gelabert/publication/343254298_Pedagogia_Hospitalaria_y_Enfermedades_Poco_Frecuentes_nuevos_enfoques/links/5f1fc922a6fdcc9626b9ed2f/Pedagogia-Hospitalaria-y-Enfermedades-Poco-Frecuentes-nuevos-enfoques.pdf
Ramacciotti, K. I. & Edelvis Testa, D. (2014). La niñez anormal. Discurso médico sobre la infancia, 1900-1950. Revista Inclusiones, Volumen Especial, 226-248. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/2805
Sánchez Asín, A. (1993). Necesidades educativas especiales e intervención psicopedagógica. Flor del Viento Ediciones.
Victoria Maldonado, J. A. (2013). El modelo social de la discapacidad: Una cuestión de derechos humanos. Revista de Derecho de la UNED (RDUNED), (12), 817-833. https://doi.org/10.5944/rduned.12.2013.11716
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Carolina Castro-Ibáñez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: