A Documentary Review of Multidimensional Thinking, Thinking Skills and Assessment in Philosophy for Children (P4C)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17250

Keywords:

Skills development, teaching philosophy, assessment, thinking

Abstract

Introduction. The education of children demands new training proposals, which are more pertinent for developing their potential, for which P4C is a new philosophical and educational alternative. Aim. To carry out a systematic study based on the documentary review methodology that describes multidimensional thinking, thinking skills, and evaluative experiences in P4C. Method. Based on the documentary review methodology, after the study of 64 documents, the categories of analysis are established as multidimensional thinking, thinking skills, and evaluation. Results. As the main findings, the strengthening of multidimensional thinking as a contribution of P4C to early childhood education, its benefits, together with the role of the facilitator for the development of thinking skills; and the evaluative methodologies in favor of the development of multidimensional thinking in children stand out. Conclusion. The research reveals that P4C manages a reciprocal and bidirectional relationship between the development of multidimensional thinking, thinking skills, and evaluation, from which it mobilizes pertinent educational actions for early childhood education.

Author Biographies

Linda Brigitte Gallo-Bohórquez, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Psicóloga de la Universidad de Los Andes, magister en Psicología Clínica de la Pontificia Universidad Javeriana. Experiencia en investigación en filosofía para niños, en ciudadanía creativa, en desarrollo de habilidades de pensamiento y construcción de paz. Actualmente hace parte al proyecto MARFIL (Marginalidad y Filosofía para Niños) de la Corporación Universitaria Minuto de Dios (UNIMINUTO).

Zaily del Pilar García-Gutiérrez, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Licenciada en Educación Preescolar/Universidad Pedagógica Nacional, magister en Comunicación Educativa/Universidad Tecnológica de Pereira y doctora en Currículo, profesorado e instituciones educativas/Universidad de Granada España. Con experiencia en educación infantil 7 años y docente universitaria 11 años. Producción investigativa en educación infantil y docencia universitaria. Miembro de los grupos de investigación Ambiente de Aprendizaje e Innovación Educativa y Cambio Social

Andrea Cortés-Estupiñan, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Facultad de Educación/ Licenciatura Educación Infantil Corporación Universitaria Minutos de Dios - UNIMINUTO (Bogotá, Colombia)

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Published

2023-12-20

How to Cite

A Documentary Review of Multidimensional Thinking, Thinking Skills and Assessment in Philosophy for Children (P4C) (L. B. Gallo-Bohórquez, Z. del P. García-Gutiérrez, & A. Cortés-Estupiñan , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17250

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Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

A Documentary Review of Multidimensional Thinking, Thinking Skills and Assessment in Philosophy for Children (P4C) (L. B. Gallo-Bohórquez, Z. del P. García-Gutiérrez, & A. Cortés-Estupiñan , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17250

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