Format Proposal for a Dramatized Literary Essay, Through a Practical Case: Training of Universal Versus Specialized Professionals
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17267Keywords:
Dramaturgical, essay, literary, universalAbstract
Objective. This essay raises a writing proposal, called Theatricalized Literary Essay, with a structure, which as a methodology, uses in a mixture the literary resources of an essay and dramaturgy, Discussion. The proposal to unite two literary genres, shows a literary option, as an alternative to discuss, that can respond to the need that science has to propose literary genres that help its understanding and bring it closer to non-scholarly citizens, who exemplified in a practical case that discusses the dilemma between training universal or specialized professionals in universities, Conclusion. As a result, an essay is obtained that can freely use the attributes of the essay, mixed with the richness of the dramaturgy, presented through a practical case, which analyzes, for the education of engineering professionals, if it is more relevant a training specific or a more universal formation.
References
Aullón de Haro, P. (2005). El género ensayo, los géneros ensayísticos y el sistema de géneros. En V. Cervera, B. Hernández, & M. D. Adsuar (Eds.), El ensayo como género literario (pp. 13-24). Universidad de Murcia, Servicio de Publiaciones. https://publicaciones.um.es/publicaciones/public/obras/ficha.seam?numero=1488&edicion=1
Belandria, J. (2011). Importancia de la formación humanística, ecológica, social y ética en los estudios de ingeniería. Revista Ciencia e Ingeniería, 32(1), 17-23. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=507550790004
Bidegain, G. & Mujika, J. F. L. (2020). Exploración de la relación entre actitudes ante las ciencias y el rendimiento en el Programa Internacional para la evaluación de estudiantes (PISA). Revista de Psicodidáctica, 25(1), 1-12. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2019.08.003
Borrero Cabal, A., S. J. (1999). Universalidad de la universidad globalización. Revista Medicina, 21(1), 12-24. https://www.revistamedicina.net/index.php/Medicina/article/view/49-3
Coco, E. (2009). Dialogues, notes, essays, letters and diaries. An analytical proposal regarding the contribution of literature to the society of knowledge. Axiomathes, 19(4), 401-415. https://doi.org/10.1007/s10516-009-9087-y
Cutillas Sánchez, V. (2015). El teatro y la pedagogía en la historia de la educación. Tonos digital. Revista de Estudios Filológicos, (28), 1-31. http://www.tonosdigital.es/ojs/index.php/tonos/article/view/1215
De la Herrán Gascón, A. (2001). El derecho a la universalidad: Un desafío educativo para el siglo XXI. tarbiya Revista de Investigación e Innovación Educativa, (27), 57-74. https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7315
Domenella, A. R. (2007). [Reseña del libro Situación del ensayo, por LilianaWeinberg, México. Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos, (45), 206-216. https://doi.org/10.22201/cialc.24486914e.2007.45.57387
Echeverría, C. F. (2016). La universidad en disputa: Sujeto, educación y formación universitaria en la concepción neoliberal. Ceibo Ediciones. https://philpapers.org/rec/FRILUE
Figueroa Ortega, R. (2021). El fútbol, una obra de teatro. International Journal of Arts, Humanities and Social Studies, 3(6), 312-316. https://doi.org/10.5281/zenodo.5812020
Friedman, M. (1970, 13 de setiembre). La responsabilidad social de la empresa es incrementar sus beneficios. The New York Times Magazine, 1-7. https://perso.unifr.ch/derechopenal/assets/files/articulos/a_20150908_04.pdf
Garrido Miñambres, G. (2010). Géneros literarios y literatura comparada. Revista de literatura, 72(143), 11-32. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2010.v72.i143.201
Gómez Ruiz, M. S. (2018). Pautas sobre la adaptación de dramaturgos españoles del siglo XXI. Forma: Revista d’estudis comparatius. Art, literatura, pensament, (17), 68-83. https://raco.cat/index.php/Forma/article/view/344116
González Subías, J. L. (2010). Subgéneros dramáticos y estructura formal en las obras teatrales del romanticismo español. En P. Civil & F. Crémoux (Coords.), Actas del XVI Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas: Nuevos caminos del hispanismo (Vol. 2, pp. 165-166). Iberoamericana Vervuert. https://cvc.cervantes.es/literatura/aih/pdf/16/aih_16_2_166.pdf
Hernández García, I. (2013). La creación artística y su relación con la investigación y la innovación. Ponencia presentada en el XII Congreso “La investigación en la Pontificia Universidad Javeriana”. http://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/15163
Hurtado, Z. (2003). La universalidad de la universidad como factor del desarrollo humano sostenible: Algunas contradicciones a superar en nuestra región latinoamericana. Revista Iberoamericana de Educación, 1-9. https://rieoei.org/historico/deloslectores/401Hurtado.pdf
Manzone, M. V. (2017). El cuerpo dramatúrgico. Estudios de teoría literaria. Revista digital: Artes, letras y humanidades, 6(11), 133-146. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/etl/article/view/1951
Millrood, R. P. & Maksimova, I. R. (2020). Essays as a genre, teaching technique and pedagogical measurement tool. Yazyk i kul’tura, (49), 255-275. https://www.researchgate.net/publication/342504603_Essays_as
Sena, L. P. (2021). Habitar los durantes: Procesos creativos en el estudio de reescrituras en la dramaturgia contemporánea. El Taco en la Brea, 1(13), 167-178. https://doi.org/10.14409/tb.v1i13.10235
Vallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: Un nuevo modelo universitario contra la mercantilización. RIES. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(12), 105-117. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2014.12.112
Viau, J., Sigety, E., & Tintori, M. A. (2015). La dramatización y la narrativa en el aula universitaria como elemento motivador. Revista de enseñanza de la Física, 27(Extra 1), 567-571. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5492504
Weinberg, L. (2006). Situación del ensayo (Vol. 1). Unam. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=dvbWnXK28ewC&oi=fnd&pg=PA13&dq=Situaci%C3%B3n+del+ensayo+&ots=3QTVxGaEUp&sig=ZFPrWHoADqlZJzcB5ARziXJbpEE#v=onepage&q=Situaci%C3%B3n%20del%20ensayo&f=false
Zamora, J. A. (2009). Adorno: Aportaciones para una teoría crítica de la educación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 21(1), 19-48. https://doi.org/10.14201/3148
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rafael Antonio Figueroa-Ortega
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: