Secondary School Teachers’ Practices and Beliefs About Feedback in Students’ Assessment Processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17281

Keywords:

Learning, formative assessment, secondary education, improvement, feedback

Abstract

Introduction. Feedback is a fundamental construct of formative evaluation, and a current consensus considers it one of the most powerful strategies for teaching-learning processes. Objective. The study aims to analyze the perception of praxis and conceptions of feedback as essential pillars of formative evaluation in Chile. Methodology. This is a quantitative and non-probabilistic sampling design study in which 100 secondary school teachers participated. The participants were administered a questionnaire, validated through Alpha Cronbach reliability analysis. The data processing was conducted through Jamovi project 2.3. A Likert-type scale was utilized to enable a descriptive analysis of frequencies and items. Results. A high percentage of the participants believed that feedback is a key learning strategy. On the contrary, they presented low percentage values on the use of rubrics and logbooks to provide feedback on students’ progress. Conclusion. Nowadays, teacher training in feedback skills is needed to promote meaningful and formative learning.

Author Biographies

Flor Mella-Mella, Universidad de Valencia

Profesora de Estado en Educación Media en Historia y Geografía.  Máster Universitario en Política, Gestión y Dirección de Organizaciones Educativas. Actualmente Doctoranda del Programa de Doctorado en Educación de la Universidad de Valencia. Ha formado parte de equipos directivos en centros educativos. Durante los años 2021y 2022 fue becaria de Conicyt, Becas Chile.

María Amparo Calatayud-Salom, Universidad de Valencia

Premio Extraordinario de Licenciatura y Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad de Valencia. Actualmente, profesora Titular de Didáctica y Organización Escolar en la Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación y Directora del Máster Universitario en Política, Gestión y Dirección de Organizaciones Educativas de la Universitat de València. Colabora con Organismos y Agencias Nacionales de la Calidad en Educación y Acreditación adscritos al Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades.

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Published

2023-07-16

How to Cite

Secondary School Teachers’ Practices and Beliefs About Feedback in Students’ Assessment Processes (F. Mella-Mella & M. A. Calatayud-Salom , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17281

Issue

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Secondary School Teachers’ Practices and Beliefs About Feedback in Students’ Assessment Processes (F. Mella-Mella & M. A. Calatayud-Salom , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17281

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