Educational Management for Inclusion: Personal and Professional Profiles of Costa Rican Elementary School Principals
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17435Keywords:
School management, inclusive education, school principal, professional profile, qualitative analysisAbstract
Introduction. Inclusive education is a collective responsibility for all stakeholders in the educational process, with particular emphasis on the role of principals. Principals, through their management practices, bear the responsibility of fostering educational centers that uphold the principles of justice, equality, and equity from a holistic perspective. Aim. This study aims to analyze the personal and professional profiles characterizing school principals in Costa Rican public elementary schools. Method. The research, qualitative in nature, employed a multiple case study approach involving six school principals. Data were collected through in-depth, semi-structured interviews, and processed using Atlas.ti v.8 software. Mixed coding was employed for each analysis. Results. The findings reveal that the profile of school principals comprises two key areas. The first pertains to training factors, professional development, and job stability. The second corresponds to intrinsic individual factors such as vocation, values, mentors, and experience. Discussion. The results show minimal or no professional development attributed to limitations within the educational system in terms of updating processes on inclusive education. Conversely, the outcomes in the second area of the profile are associated with values and experiences that strengthen inclusive practices in the educational management of the center. The results are useful because they enable decision-making at the school level to strengthen actions that promote inclusive education through a “school for all” approach within the educational management.
References
Ainscow, M. (2002). Rutas para el desarrollo de prácticas inclusivas en los sistemas educativos. Revista de Educación, (327), 69-82. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/66890/008200330017.pdf?sequence=1
Birks, M. & Mills, J. (2015). Grounded theory: A practical guide. Sage
Bisquerra Alzina, R. (Coord.). (2014). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
Booth, T. & Ainscow, M. (2011). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. FUHEM; OEI.
Chen-Quesada, E., García-Martínez, J. A., & Ruiz-Chaves, W. (2023). Gestión educativa para la promoción de entornos inclusivos en Costa Rica: Análisis desde la política educativa. Revista Ensayos Pedagógicos, 18(1), 309-336. https://doi.org/10.15359/rep.18-1.14
Cerdas Montano, V., Chen Quesada, E., & Rosabal Vitoria, S. (2018a) Hacia una nueva comprensión de cómo hacer gestión pedagógica. Universidad Nacional. https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/18865
Cerdas-Montano, V., García-Martínez, J. A., y Slater, C. L. (2018b). Escuelas para la justicia social: Experiencias de liderazgo en dos centros educativos costarricenses. Ensayos Pedagógicos, 13(2), 161-183. https://doi.org/10.15359/rep.13-2.8
Creswell, J. W. & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative & mixed methods approaches. Sage.
Fernández Batanero, J. M. & Hernández Fernández, A. (2013). Liderazgo directivo e inclusión educativa Estudio de casos. Perfiles Educativos, 35(142), 27-41. https://doi.org/10.1016/S0185-2698(13)71847-6
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
García Cedillo, I., Romero Contreras, S., Aguilar Orozco, C. L., Lomeli Hernández, K. A., & Rodríguez Ugalde, D. C. (2013). Terminología internacional sobre la educación inclusiva. Actualidades Investigativas en Educación, 13(1), 1-29. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v13n1/a07v13n1.pdf
Hernández-Sampieri, R. & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGrawHill Education. http://repositorio.uasb.edu.bo:8080/handle/54000/1292
Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación (IIPE)-United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2000). Competencias para la profesionalización de la gestión educativa: Diez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa. UNESCO.
Leiva Guerrero, M. V., Gairín Sallán, J. y Guerra San Martín, S. (2019). Prácticas de liderazgo de los directores noveles para la inclusión educativa. Aula abierta, 48(3), 291-300. https://doi.org/10.17811/rifie.48.3.2019.291-300
Muntaner Guasp, J. J., Rosselló Ramón, M. R. & de la Iglesia, B. (2016). Buenas prácticas en educación inclusiva. Educatio Siglo XXI, 34(1), 31-50. http://dx.doi.org/10.6018/j/252521
Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los objetivos de desarrollo sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content
Programa Estado de la Nación. (2021). Octavo Estado de la Educación. CONARE-PEN.
Programa Estado de la Nación. (2023). Noveno Estado de la Educación. CONARE-PEN.
Quesada Solano, M. E., Cedeño Suárez, M. A. & Zamora Calvo, J. M. (2001). El diseño curricular en los planes de estudio: Aspectos teóricos y guía metodológica. EUNA. https://www.euna.una.ac.cr/index.php/EUNA/catalog/book/49
Rodríguez Uribe, C. L., Acosta Vázquez, M. A., & Torres, Arcadia C. (2020). Liderazgo directivo para la justicia social en contextos vulnerables. Estudio de caso de directores escolares mexicanos. Perspectiva Educacional, 59(2), 4-26. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.59-iss.2-art.1025
Romero Llorente, A., Valiente Sandó, P., & del Toro Prtada, J. J. (2022). Gestión de la socialización organizacional de los directores escolares noveles: Fundamentos conceptuales, orientadores y referenciales. Revista Conrado, 18(84), 58-67. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2208
Ruiz-Chaves, W., Chen-Quesada, E., & García-Martínez, J. A. (2021). La inclusión en la educación: Una revisión de literatura para la gestión educativa. Innovaciones Educativas, 23(35), 211-233. https://doi.org/10.22458/ie.v23i35.3834
Sabando, D., Puigdellívol, I., & Torrado, M. (2019). Measuring the inclusive profile of public elementary schools in Catalonia. International Journal of Educational Research, 96, 1-20. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.05.002
Sáenz de Jubera Ocón, M. & Chocarro de Luis, E. (2022). La autoevaluación de centros educativos de infantil y primaria para la mejora de la atención a la diversidad. Revista Colombiana de Educación, (85), 31-34. https://doi.org/10.17227/rce.num85-11667
Santiso, C. (2002). Education for democratic governance: Review of learning programmes. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000119142
Solórzano, J., Rodríguez, M., Abarca, V., Deliyore, R., Hernández, E., Meléndez, L., Quesada, J., Ramírez, R., Rojas, M., Segura, M., Sibaja, Z., Solís, G, Vargas, M. C., Williams, Y., & Zúñiga, S. (2021). Diseño y validación del perfil profesional de la educación especial: Desarrollo metodológico. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 11(1), 1-19. https://doi.org/10.24215/18537863e090
Toboso Martín, M. & Arnau Martín, M. (2008). La discapacidad dentro del enfoque de capacidades y funcionamiento de Amartya Sen. Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 10(20), 64-94. https://www.redalyc.org/pdf/282/28212043004.pdf
United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (1994). Declaración de Salamanca y marco de acción sobre necesidades educativas especiales. Conferencia Mundial sobre necesidades educativas especiales: acceso y calidad. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427_spa
United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592
United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO. (2021). Hacia la inclusión en la educación: Situación, tendencias y desafíos. 25 años después de la Declaración de Salamanca de la Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375748
Vargas Loáiciga, C., Campos Céspedes, J., Palma Rojas, K., Ramírez González, R., & Ruiz Chaves, W. (2021). Procesos de inclusión educativa en Costa Rica: Una mirada desde el personal docente. Informe de investigación. Colypro/UNED. https://www.colypro.com/wp-content/uploads/2023/01/Procesos-de-inclusio%CC%81n-educativa-en-CR-ALTA-Resolucio%CC%81n-p-impresio%CC%81n-vf.pdf
Ying, R. K. (2018). Case study research and applications. Desing and methods (6.ta ed.). Sage.
Yukl, G. (2015). El liderazgo en las organizaciones. Pearson.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Evelyn Chen-Quesada, José Antonio García-Martínez, Warner Ruiz-Chaves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: