Perception of Formative Competency Assessment and Virtual Course Satisfaction by Sex and Career Level among College Students
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17964Keywords:
Higher education, emergency remote teaching, COVID-19, student evaluationAbstract
Purpose. This study aimed to establish the association between perceptions of formative competency assessment and the satisfaction level with the virtual courses based on sex and career level of university students in Costa Rica. Methodology. Six courses were selected for the study by convenience, with a sample of 127 students (61.35%) of 207 students enrolled in the first semester of 2021. Data collection utilized items from the Questionnaire on Methodology and Assessment in Physical Education Initial Training (QMAPEIT). Each student provided voluntary consent to participate; then the survey was administered in-class (synchronously) within a virtual environment. Results. The chi-squared analysis revealed a significant statistical difference by sex in the perception of the competence learning process when the formative assessment was used (χ2= 6.69, p= 0.035). Additionally, differences were observed in the perception of skill acquisition for their personal and professional life (χ2= 6.562, p=0.038), and in the level of general satisfaction with the course (χ2= 6.427, p= 0.040). Regarding the career level, a statistically significant difference was found between variables (p= 0.039). Conclusions. The findings of this research contribute to ongoing reflection, understanding, and improvement in the evaluation processes. This facilitates better quality of teaching and learning based on the differences in perception between men and women and their university career levels.
References
Abella García, V., Ausín Villaverde, V., Delgado Benito, V., & Casado Muñoz, R. (2020). Aprendizaje basado en proyectos y estrategias de evaluación formativas: Percepción de los estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 93-110. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.004
Alkharusi, H. A., & Al-Hosni, S. (2015). Perceptions of classroom assessment tasks: An interplay of gender, subject area, and grade level. Cypriot Journal of Educational Sciences, 10(3), 205-217. https://un-pub.eu/ojs/index.php/cjes/issue/view/13
Alkharusi, H. A. (2016). Predicting student´s academic achievement: Contributions of perceptions of classroom assessment tasks and motivated learning strategies. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(3), 515-533. http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.40.15177
Alonso Martín, P. (2019). El perfil del buen docente universitario según la valoración de alumnos de magisterio y psicopedagogía. Perfiles Educativos, 41(164), 65-81. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58906
Álvarez-Arregui, E. & Arreguit, X. (2019). El futuro de la universidad y la universidad del futuro. Ecosistemas de formación continua para una sociedad de aprendizaje y enseñanza sostenible y responsable. Aula Abierta, 48(4), 447-480. https://doi.org/10.17811/rifie.48.4.2019.447-480
Atienza, R., Valencia-Peris, A., Martos-García, D., López-Pastor, V. M., & Devís-Devís, J. (2016). La percepción del alumnado universitario de educación física sobre la evaluación formativa: Ventajas, dificultades y satisfacción. Movimento, 22(4), 1033-1048. https://doi.org/10.22456/1982-8918.59732
Cañadas, L., Santos-Pastor, M. L., & Castejón, F. J. (2018). Evaluación en la formación inicial: ¿Avance o retroceso? Bordón. Revista de Pedagogía, 70(4), 9-22. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.64434
Casanova, M. A. (2011). Evaluación para la inclusión educativa. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4(1), 78-89. https://doi.org/10.15366/riee2011.4.1.004
Castejón Oliva, F. J., Santos Pastor, M. L., & Palacios Picos, A. (2015). Cuestionario sobre metodología y evaluación en formación inicial en educación física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 15(58), 245-267. https://www.redalyc.org/toc.oa?id=542&numero=39641
Colomer, J., Serra, L., Cañabate, D., & Serra, T. (2018). Evaluating knowledge and assessment-centered reflective-based learning approaches. Sustainability, 10(9), 1-16. https://doi.org/10.3390/su10093122
Copado, A. (2022). Evaluación formativa en educación a distancia en tiempo de la pandemia covid-19: Una aproximación al estado del arte. Revista Lationamericana de Políticas y Administración de la Educación, 16(9), 68-80. http://revistas.untref.edu.ar/index.php/relapae/article/view/1216
Cosi, S., & Voltas N. (2019). Evaluación formativa en estudiantes universitarios mediante tecnologías digitales: El rol del alumno en su propio proceso de enseñanza-aprendizaje. En R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación en la enseñanza superior. Nuevos contextos, nuevas ideas (pp. 113-123). Octaedro. http://hdl.handle.net/10045/98852
Fernández-Garcimartín, C., Fuentes Nieto, T., Molina Soria, M., & López-Pastor, V. M. (2022). La participación del alumnado en la evaluación formativa en formación del profesorado. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 15(1), 1-20. https://doi.org/10.15366/riee2022.15.1.004
Gao, M. (2012). Classroom assessments in mathematics: High school students’ perceptions. International Journal of Business and Social Science, 3(2), 63-68. https://www.ijbssnet.com/journal/index/937
Gallardo-Fuentes, F., López-Pastor, V., Martínez-Angulo, C., & Carter-Thuillier, B. (2020). Evaluación formativa en asignaturas de atención a la diversidad. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(25), 169-186. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-25.efef
García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 1-26. https://doi.org/10.14201/eks.23086
Gutiérrez, C., Hortigüela, D., Peral, Z., & Pérez-Pueyo, A. (2018). Percepciones de alumnos del grado en maestro en educación primaria con mención en educación física sobre la adquisición de competencias. Estudios Pedagógicos, 44(2), 223-239. https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000200223
Hamodi Galán, C., & Barba-Martín, R. A. (Coords.). (2021). La evaluación formativa y compartida. Nuevas propuestas de desarrollo en educación Superior. Dextra Editorial.
Ibarra-Sáiz, M. S. & Rodríguez-Gómez, G. (2020). Aprendiendo a evaluar para aprender en la educación superior. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 5-8. https://revistas.uam.es/riee/article/view/12070
López-Pastor, V., & Sicilia-Camacho, A. (2017). Formative and shared assessment in higher education. Lessons learned and challenges for the future. Assessment & Evaluation in Higher Education, 42(1), 77-97. https://doi.org/10.1080/02602938.2015.1083535
López Pastor, V. M., Hamodi Galán, C., & López-Pastor, A. T. (2016). Evaluación formativa y compartida en educación superior: Buenas prácticas y experiencias desarrolladas por la red de evaluación formativa. En A. Pavié Nova & M. Casas Uribe (Eds.), C. Esparza Freire (Coord.), Buenas prácticas en evaluación de aprendizajes en educación superior (pp. 13-44). Editorial Universidad de los Lagos. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/44619
López-Pastor, V. M., Sonlleva Velasco, M., & Martínez Scott, S. (2019). Evaluación formativa y compartida en educación. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 5-9. https://revistas.uam.es/riee/article/view/10844
Lowe, H., & Cook, A. (2003). Mind the gap: Are students prepared for higher education? Journal of Further and Higher Education, 27(1), 53-76. https://doi.org/10.1080/03098770305629
Lukas Mujika, J. F., Santiago Etxeberria, K., Lizasoain Hernández, L., & Etxeberia Murgiondo, J. (2017). Percepciones del alumnado universitario sobre la evaluación. Bordón Revista de Pedagogía, 69(1), 103-122. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.43843
Martínez-Mínguez, L., Vallés Rapp, C., & Romero-Martín, M. R. (2015). Estudiantes universitarios: Ventajas e inconvenientes de la evaluación formativa. @tic. Revista d’Innovació Educativa, (14), 59-70. https://ddd.uab.cat/record/166726
Mollo-Flores, M., & Medina-Zuta, P. (2020). La evaluación formativa: Hacia una propuesta pedagógica integral en tiempos de pandemia. Maestro y Sociedad: Revista Electrónica para Maestros y Profesores, 17(4), 635-651. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5235
Ortega Ortigoza, D., Rodríguez Rodríguez, J., & Mateos Inchaurrondo, A. (2021). Educación superior y la COVID-19: Adaptación metodológica y evaluación online en dos universidades de Barcelona. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15(1), 1-13. https://doi.org/10.19083/10.19083/ridu.2021.1275
Panadero, E., Fraile, J., & García-Pérez, D. (2022). Transición a educación superior y evaluación: Un estudio longitudinal anual. Educación XX1, 25(2), 15-39. https://doi.org/10.5944/educxx1.29870
Perrenoud, P. (2005). Diez nuevas competencias para enseñar. Education Siglo XXI, 23, 223-229. https://revistas.um.es/educatio/article/view/127
Romero-Martín, R., Castejón-Oliva, F.-J., & López-Pastor, V. (2015). Divergencias del alumnado y del profesorado universitario sobre las dificultades para aplicar la evaluación formativa. RELIEVE - Revista Electrónica De Investigación Y Evaluación Educativa, 21(1), 1-7. https://doi.org/10.7203/relieve.21.1.5169
Rovers, S. F. E., Stalmeijer, R. E., van Merriënboer, J. J. G., Savelberg, H. H. C. M., & de Bruin, A. B. H. (2018). How and why do students use learning strategies? A mixed methods study on learning strategies and desirable difficulties with effective strategy users. Frontiers in Psychology, 9, 1-12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02501
Salicetti Fonseca, A., Campos Salazar, C., Carpio Rivera, E., Jiménez Díaz, J., Smith Barr, D., & Hernández Elizondo, J. (2018). La evaluación formativa en el proceso enseñanza-aprendizaje en estudiantes de actividad deportiva de la Universidad de Costa Rica. Estudios Pedagógicos, 44(2), 297-310. https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000200297
Serra-Olivares, J., García-Rubio, J., Gil Madrona, P., Cejudo Armero, C., & González Víllora, S. (2018). Estilos de aprendizaje y evaluación formativa: Estudio con universitarios de educación física chilenos. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 7(1), 129-138. https://doi.org/10.6018/321991
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 María Morera-Castro, Carolina Nieva-Boza, Irina Anchía-Umaña, Emmanuel Herrera-González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: