Uses and Appropriation of Technologies in Initial Teacher Training Centers: A Comparative Study in Uruguay and Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.28-2.18429

Keywords:

Information and communication technologies, teacher education, educational technology, Uruguay, Chile, Quality education

Abstract

Objective. This article aims to compare the use and appropriation of digital technologies (ICT) by faculty in initial teacher training centers in Uruguay and Chile. Methodology. This research employed a mixed, sequential exploratory, quantitative-qualitative approach and data analysis, including two stages: (I) an online questionnaire administered to directors of centers in Uruguay and Chile; (II) interviews and discussion groups with members of selected centers in each country. Results. Results show that Chilean teachers most frequently use laptops, followed by cell phones. In Uruguay, the order is reversed. Concerning the use of ICT for pedagogical or professional development purposes, including videoconferencing, the creation of professional learning communities, and content creation, Chile is better positioned. Nonetheless, because of the pandemic and the adoption of other techniques, Uruguay has begun to increase its use of ICT for pedagogical purposes. Likewise, teachers have been identified both as facilitators of digital inclusion, thanks to their motivation, and as obstacles, due to fears, advanced age, and training. Conclusions. These findings show the relevance to keep intervening at the level of teacher education as a key focus to improve digital inclusion for pedagogical and professional development purposes.

Author Biographies

Mariela Questa-Torterolo, Universidad Ort Uruguay

Doctora en Educación, Universitat Autònoma de Barcelona (España). Investigadora en tecnologías digitales, formación de formadores y desarrollo profesional. Coordinadora académica adjunta del Master en Gestión Educativa y del Master en Formación de Formadores, docente y tutora de postgrados del Instituto de Educación, Universidad ORT Uruguay. Investigadora nivel I en el Sistema Nacional de Investigadores (SNI).

Andrea Tejera-Techera, Universidad Ort Uruguay

Doctora en Educación, Universidad Nacional de Entre Ríos (Argentina). Investigadora en gestión educativa, planificación y formación de formadores. Coordinadora académica del Master en Gestión Educativa y del Master en Formación de Formadores, docente y tutora de postgrados del Instituto de Educación, Universidad ORT Uruguay. Investigadora nivel Iniciación en el Sistema Nacional de Investigadores (SNI).

Claudia Cabrera-Borges, Universidad Ort Uruguay

Doctora en Educación, Universidad ORT Uruguay. Docente y tutora de postgrados del Instituto de Educación, Universidad ORT Uruguay. Profesora de Biología, Instituto de Formación Docente de Florida. Docente de Biología y de Didáctica de Biología, Centro Regional de Profesores del Centro. Investigadora nivel Iniciación en el Sistema Nacional de Investigadores (SNI).

References

Agencia de Gobiereno Electrónico y sociedad de la Información y del conocimiento (Agesic). (2024). Proyecto prioritario. Ciudadanía Digital. https://www.gub.uy/agencia-gobierno-electronico-sociedad-informacion-conocimiento/ciudadan%C3%ADa-digital/se-construye-ciudadania-digital

Amhag, L., Hellström, L., & Stigmar, M. (2019). Teacher educators’ use of digital tools and needs for digital competence in Higher Education. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 35(4), 203-220. https://doi.org/10.1080/21532974.2019.1646169

Andonegui, F. & Samaniego, F. (2019). Políticas de inclusión en la región de Latinoamérica. In S. Lago Martínez (Coord.). Políticas públicas e inclusión digital. Un recorrido por los núcleos de acceso al conocimiento (pp. 15-40). TeseoPress. https://www.teseopress.com/politicaspublicaseinclusiondigital/chapter/politicas-de-inclusion-digital-en-la-region-de-latinoamerica/

Cabello, P., Ochoa, J. M., & Felmer, P. (2020). Tecnologías digitales como recurso pedagógico y su integración curricular en la formación inicial docente en Chile. Pensamiento Educativo, PEL. Revista de Investigación Latinoamericana, 57(1), 1-20. https://doi.org/10.7764/PEL.57.1.2020.9

Cabero Almenara, J. & Martínez Gimeno, A. (2019). Las tecnologías de la información y comunicación y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(3), 247-268. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421

Cabrera, C., Cabrera, A., Carámbula, S., Pérez, A., & Pérez, M. (2018). Tecnologías digitales: Análisis de planes de profesorado de Uruguay. Cuadernos de Investigación Educativa, 9(2), 13-32. https://doi.org/10.18861/cied.2018.9.2.2858

Cabrera Borges, C., Rodríguez Zidán, C., & Zorrilla Salgador, J. P. (2019). Integración de dispositivos móviles en la formación inicial y en las prácticas educativas de los estudiantes de profesorado de Uruguay. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 9(14), 123-141. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6799116

Ceibal. (n.d.a). Estándares Ceibal sobre las competencias digitales. https://ceibal.edu.uy/wp-content/uploads/2024/06/Estandares_Ceibal-docentes.pdf

Ceibal. (n.d.b). Institucional. https://www.ceibal.edu.uy/es/institucional

Centro de Innovación. Ministerio de Educación. (2023). Historia. https://www.innovacion.mineduc.cl/acerca-del-cim/historia

de Dios Alija, T. (2020). Transformación de un modelo educativo a través de la formación y las comunidades docentes de aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34(2), 61-78. https://doi.org/10.47553/rifop.v34i2.77131

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020, March 27). The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

Instituto Nacional de Estadística (INE) & Agencia de Gobierno Electrónico y Sociedad de la Información y del Conocimiento (Agesic). (2020). EUTIC 2019. Informe Encuesta de Usos de Tecnologías de la Información y la Comunicación. Instituto Nacional de Estadística; Agesic. https://www.gub.uy/agencia-gobierno-electronico-sociedad-informacion-conocimiento/datos-y-estadisticas/estadisticas/encuesta-uso-tecnologias-informacion-comunicacion-2019

International Telecommunication Union (ITU). (n.d.). Digital inclusion of all. https://www.itu.int/en/mediacentre/backgrounders/Pages/digital-inclusion-of-all.aspx

Lozano-Díaz, A. & Fernández-Prados, J. S. (2019). Hacia una educación para la ciudadanía digital crítica y activa en la universidad. RELATC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 18(1), 175-187. http://dx.medra.org/10.17398/1695-288X.18.1.175

Lugo, M. T., Ithurburu, V., Sonsino, A., & Loiacono, F. (2020). Políticas digitales en educación en tiempos de pandemia: Desigualdades y oportunidades para América Latina. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (73), 23-36. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1719

Marcelo, C., Yot, C., Rodríguez Zidan, E., Zorrilla-Salgador, J. P. (2020). Factores determinantes del uso de dispositivos móviles en la formación inicial docente de Uruguay. Educação em Revista, (36), 1-19. https://doi.org/10.1590/0102-4698216356

Martínez Mancilla, Y., Mata Tapia, S. A., & Vega, M. (2021). Diagnóstico sobre las brechas de inclusión digital en Chile. BID. https://doi.org/10.18235/0003032

McGarr, O., & McDonagh. A. (2021) Exploring the digital competence of pre-service teachers on entry onto an initial teacher education programme in Ireland. Irish Educational Studies, 40(1), 115-128. https://doi.org/10.1080/03323315.2020.1800501

Ministerio de Educación. (n.d.). ¿Qué es la ciudadanía digital? https://ciudadaniadigital.mineduc.cl/que-es-la-ciudadania-digital/

Ministerio de Educación (Mineduc), Centro de Estudios (2021). Efectos de la suspensión de clases presenciales en contexto de pandemia por COVID-19. Evidencias 52. https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2021/05/EVIDENCIAS-52_2021.pdf

Ministerio de Educación. Enlaces. (2011). Competencias y estándares TIC para la profesión docente. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/2151/mono-964.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Morales, M. J., Rivoir, A., Lázaro-Cantabrana, J. L., & Gisbert-Cervera, M. (2020). ¿Cuánto importa la competencia digital docente? Análisis de los programas de formación inicial docente en Uruguay. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 6(2), 128-140. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2020.v6i2.5601

Ortega-Sánchez, D., Gómez-Trigueros, I. M., Trestini, M., & Pérez-González, C. (2020). Self-perception and training perceptions on teacher digital competence (TDC) in Spanish and French university students. Multimodal Technologies and Interaction, 4(4), 1-13. https://doi.org/10.3390/mti4040074

Reisdorf, B. & Rhinesmith, C. (2020). Digital inclusion as a core component of social inclusion. Social Inclusion, 8(2), 132-137. https://doi.org/10.17645/si.v8i2.3184

Silva Quiroz, J., & Miranda Arredondo, P. (2020). Presencia de la competencia digital docente en los programas de formación inicial en universidades públicas chilenas. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(41), 149-165. https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201941silva9

Silva, J., Morales, M.-J., Lázaro, J. L., Gisbert, M., Miranda, P., Rivoir, A., & Onetto, A. (2019). Digital teaching competence in initial training: Case studies from Chile and Uruguay. Education Policy Analysis Archives, 27(93), 1-27. https://doi.org/10.14507/epaa.27.3822

United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization [UNESCO]. (2021). Las respuestas educativas nacionales frente a la COVID-19: El panorama de América Latina y el Caribe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377074

Usart Rodríguez, M., Lázaro Camtabrama, J. L., & Gisbert Cervera, M. (2021). Validation of a tool for self-evaluating teacher digital competence. Educación XX1, 24(1), 353-373. http://doi.org/10.5944/educXX1.27080

Vaillant, D., Rodríguez-Zidán, E., & Questa-Torterolo, M. (2022). Pandemia y percepciones docentes acerca de la enseñanza remota de emergencia: El caso de Uruguay. Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.4

Published

2024-07-30

How to Cite

Uses and Appropriation of Technologies in Initial Teacher Training Centers: A Comparative Study in Uruguay and Chile (M. Questa-Torterolo, A. Tejera-Techera, & C. Cabrera-Borges , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(2), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.28-2.18429

How to Cite

Uses and Appropriation of Technologies in Initial Teacher Training Centers: A Comparative Study in Uruguay and Chile (M. Questa-Torterolo, A. Tejera-Techera, & C. Cabrera-Borges , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(2), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.28-2.18429

Comentarios (ver términos de uso)