Use of etymology in the teaching and learning of biological and taxonomic concepts of Chilean native fauna

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.28-1.18439

Keywords:

Learning, Biology, Didactics, etymology, Chilean native fauna, taxonomy, SDG4 Quality education, sustainable development education, SDG15 Life on land, conservation concern

Abstract

Objective. Evaluate the impact of a didactic sequence, incorporating the use of the etymology of biological taxonomic concepts in the acquisition of knowledge about the Chilean native fauna. Methodology. To carry this out, the brief conceptualization technique (one-minute paper), the metacognitive self-assessment scale instrument known as the Knowledge and Prior Study Inventory (KPSI), a knowledge test, as well as an open question test were applied to 42 third year high-school students, before and after implementing the sequence remotely. Results. From the analysis of the results, a lexical diversity value (TTR) of 0.398 and 0.421 was obtained before and after the intervention, respectively. On the other hand, significant differences (p < 0.001) in the students´ level of knowledge were detected before (8.5 points) and after (11.4 points) the didactic implementation. This suggests that the use of the etymology of biological taxonomic concepts contributed to the students’ increase in vocabulary and level of knowledge about the Chilean native fauna by incorporating the characteristics of these animals into their cognitive repertoire, promoting the development of scientific skills such as deep understanding of concepts and deduction, in addition to encouraging interest and motivation in the conservation of this fauna and its environment. Conclusion. It can be concluded that it is advisable to incorporate etymology systematically in the teaching of different biological subjects at high-school level, since it contributes to increasing the scientific literacy of secondary students.

Author Biographies

Marta Fuentealba-Cruz, Catholic University of the Maule

Licenciada en Ciencias Biológicas (Pontificia Universidad Católica de Chile). Magíster en Ciencias mención Zoología (Universidad de Concepción, Chile). Doctora en Ciencias Ambientales (Universidad de Concepción, Chile). Trabaja en la Universidad Católica del Maule, donde es Académica Adjunta de la Facultad de Ciencias Básicas. Autora y coautora de numerosos artículos científicos y de cinco Textos de Apoyo a la Docencia.

Luis Miño-González, Catholic University of the Maule

Profesor de Estado en Química y Ciencias Naturales (Universidad de Talca, Chile) y Doctor en Didáctica de las Ciencias Experimentales (Universidad de Granada, España). Trabaja en la Universidad Católica del Maule, donde es Académico Adjunto de la Facultad de Ciencias Básicas y Director del Magister en Didáctica de las Ciencias Experimentales. Su línea de investigación está centrada en la didáctica y enseñanza de la Química y Ciencias Naturales.

David Cisternas-Velásquez, Colegio Rauquen Curicó

Profesor de Estado en Biología y Ciencias Naturales (Universidad de Talca, Chile) y Magister en Educación de las Ciencias, mención Biología (Universidad de Talca, Chile). Actualmente es Coordinador General del Colegio Rauquen-Curicó. Su línea de investigación está centrada en la enseñanza de las Ciencias Biológicas.

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Published

2024-05-01

How to Cite

Use of etymology in the teaching and learning of biological and taxonomic concepts of Chilean native fauna (M. Fuentealba-Cruz, L. Miño-Gonzalez, & D. Cisternas-Velásquez , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.28-1.18439

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Use of etymology in the teaching and learning of biological and taxonomic concepts of Chilean native fauna (M. Fuentealba-Cruz, L. Miño-Gonzalez, & D. Cisternas-Velásquez , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.28-1.18439

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