Learning Based in Integrative Practical Cases in Engineering Education: A Case Study on Structural Dynamics
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.28-2.18442Keywords:
Experiential learning, engineering education, case method, integrative problem, case-based learning, Quality educationAbstract
Introduction. In engineering education, there is a continuous effort to enhance pedagogical methods to ensure effective and meaningful learning for students. Objective. This study aims to explore the implementation of real-life practical cases, based on experiential information, as integrative problems within engineering education. The goal is to motivate active learning and arouse interest in students. Discussion. By presenting the example of vehicle analysis in a structural dynamics course, the study examined how these practical cases can be adapted and modified using real data as a foundation, enabling students to actively reflect on and construct their learning. Conclusions. The study suggests integrating real-life practical cases into engineering education, enabling students to reflect on and construct their learning, thus promoting the fulfillment of competencies and aligning with the educational program’s profile.
References
Alcoba González, J. (2012). La clasificación de los métodos de enseñanza en educación superior. Contextos Educativos. Revista de Educación, (15), 93-106. https://doi.org/10.18172/con.657
Betancourt Correa, C. (2006). Aprendizaje basado en problemas una experiencia novedosa en la enseñanza de la ingeniería. Revista Educación en Ingeniería, 1(2), 45-51. https://educacioneningenieria.org/index.php/edi/article/view/37/29
Contreras Monrreal, L. M. (2015). Análisis de correlación entre un modelo multi-cuerpo y pruebas de laboratorio de una camioneta de carga ligera [Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Nuevo León]. http://eprints.uanl.mx/9533/
Echazarreta, D. R. & Haudemand, R. E. (2009). Resolución de problemas integradores en la enseñanza de la física para estudiantes de ingeniería civil. Formación Universitaria, 2(6), 31-38. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062009000600005
Felder, R. M. & Brent, R. (2004). The ABC of engineering education: Abet, Bloom’s taxonomy, cooperative learning, and so on. En Proceedings of the 2004 American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition. https://www.researchgate.net/publication/247741404_The_ABC’S_of_engineering_education_ABET_Bloom’s_taxonomy_cooperative_learning_and_so_on
Fernández, F. H. & Duarte, J. E. (2013). El aprendizaje basado en problemas como estrategia para el desarrollo de competencias específicas en estudiantes de ingeniería. Formación Universitaria, 6(5), 29-38. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062013000500005
Gatica-Saavedra, M. & Rubí-González, P. (2021). La clase magistral en el contexto del modelo educativo basado en competencias. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-12. https://dx.doi.org/10.15359/ree.25-1.17
Gómez, J. & Muñoz, R. (1997, junio, 16 al 17). Métodos de enseñanza en ingeniería del software: Hacia una cooperación universidad-empresa. JENUI 97: III Jornadas de Enseñanza Universitaria de Informática. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/128561/1/JENUI_1997_008.pdf
Hmelo-Silver, C. E. (2004). Problem-based learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review, 16(3), 235-266. https://doi.org/10.1023/B:EDPR.0000034022.16470.f3
Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice Hall.
Medina Contento, A., Peláez Valencia, L. E., Parra Valencia, J. A., & Sarria Palacio, A. M. (2020, Setiembre, 15 al 18). El modelo dual en la formación del ingeniero: Una experiencia significativa desde la ingeniería industrial. En eiei. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería: La formación de ingenieros: Un compromiso para el desarrollo y la sostenibilidad. https://doi.org/10.26507/ponencia.704
Montes de Oca Recio, N. & Machado Ramírez, E. F. (2011). Estrategias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la educación superior. Humanidades médicas, 11(3), 475-488. http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v11n3/hmc05311.pdf
Pinto, G., Prolongo, M. L., Alonzo, J. V., Díaz, I., Ortiz-Domínguez, C., & Díaz-Muñoz, F. (2017). Fomento del aprendizaje experiencial de la química: Estudio del caso de un proyecto de innovación educativa. ALDEQ, 1(32), 95-100. https://www.researchgate.net/profile/Gabriel-Pinto-5/publication/324208622_Fomento_del_Aprendizaje_Experiencial_de_la_Quimica_Estudio_del_Caso_de_un_Proyecto_de_Innovacion_Educativa/links/5ac4ae76aca27218eabc612c/Fomento-del-Aprendizaje-Experiencial-de-la-Quimica-Estudio-del-Caso-de-un-Proyecto-de-Innovacion-Educativa.pdf
Prince, M. (2004). Does active learning work? A review of the research. Journal of Engineering Education, 93(3), 223-231. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2004.tb00809.x
Rimbau Gilabert, E., Armayones Ruiz, M., Delgado García, A. M., Mas García, X., & Rifà Pous, H. (2008). El reconocimiento de los aprendizajes adquiridos por la experiencia previa: Un nuevo reto para el sistema universitario. Estudios sobre Educación, 15, 53-86. https://doi.org/10.15581/004.15.23443
Savery, J. R. (2006). Overview of problem-based learning: Definitions and distinctions. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 1(1), 9-20. https://doi.org/10.7771/1541-5015.1002
Sheppard, S. D., Macatangay, K., Colby, A., & Sullivan, W. M. (2009). Educating engineers: Designing for the future of the field. Carnegie-Jossey-Bass.
Soto-Vergel, A. J., López-Bustamante, O. A., Medina-Delgado, B., Gallardo-Pérez, H. de J., & Guevara-Ibarra, D. (2020). Enseñanza del concepto de onda armónica en la educación superior desde la teoría del aprendizaje experimental. AiBi Revista De Investigación, Administración E Ingeniería, 8(3), 33-41. https://doi.org/10.15649/2346030X.754
Torres Charry, G. (2010). El estudio de casos y su aplicación en el curso introducción a la Ingeniería Mecánica en la Universidad Tecnológica de Pereira. Scientia Et Technica, 16(44), 55-60. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4549154.pdf
Tristancho Ortiz, J. A., Contreras Bravo, L. E., & Vargas Tamayo, L. F. (2014). Análisis y aplicación de técnicas de aprendizaje activo en mecánica aplicada. Revista Educación y Desarrollo Social, 8(2), 28-45. https://doi.org/10.18359/reds.305
Valencia Restrepo, D. (2000). Crisis y futuro de la ingeniería. Ingeniería y competitividad, 2(2), 63-68. https://doi.org/10.25100/iyc.v2i2.2344
Vega-González, L. R. (2013). La educación en ingeniería en el contexto global: Propuesta para la formación de ingenieros en el primer cuarto del Siglo XXI. Ingeniería, investigación y tecnología, 14(2), 177-190. https://doi.org/10.1016/S1405-7743(13)72235-2
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Diego Francisco Ledezma-Ramírez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: