Student Perception of the Application of Active Methodologies in a Computer-Aided Design Course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.28-2.18444

Keywords:

Active methodologies, discovery learning, virtual classroom, flipped classroom, Academic Achievements, Quality education

Abstract

Aim. This study aims to determine the impact of applying active methodologies (flipped classroom teaching, collaborative, and discovery learning) on students’ perception of the development of a computer-aided design (CAD) course. Method. The research employed a mixed-method design (quantitative - qualitative). For the stimulus, a teaching-learning environment was prepared and applied based on the aforementioned methodologies. Subsequently, data was collected from a sample of 132 industrial engineering students, using a five-level Likert scale questionnaire, previously validated and complemented with interviews from delegates of three sections. Quantitative data were analyzed using descriptive statistics and the sign test for inferential contrast, while qualitative data were examined through in-depth interviews with the delegates. Results. The students responded favorably to the applied methodologies. Likewise, methodologies encouraging students’ participation, making them the central actors and, at the same time, enabling them to construct their own paths to knowledge, were well received by students. Conclusions. The results showed a positive impact of the chosen active methodologies on student’s perceptions of the CAD course development. This research can be replicated in other CAD-related courses to gain a better understanding of the impact of those methodologies on students.

Author Biographies

Alfonso Ramón Chung-Pinzás, National University of San Marcos

 

Doctor en Ingeniería Industrial, magíster en ingeniería industrial con mención en producción e ingeniero industrial. Docente principal en la facultad de ingeniería industrial y miembro del grupo de investigación en Gestión del Conocimiento en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Actualmente es editor general de la revista científica Industrial Data. Posee publicaciones en libros y en revistas nacionales e internacionales.

Jorge Luís Inche-Mitma, National University of San Marcos

Doctor en Administración e ingeniero químico. Docente principal en la facultad de ingeniería industrial (FII) y coordinador del grupo de investigación en Gestión del Conocimiento de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Actualmente es vicedecano de investigación y posgrado en la FII; adicionalmente. Posee publicaciones en libros y en revistas nacionales e internacionales.

Consuelo Cruz-Chuquizuta, National University of San Marcos

 

Contadora, gestora de proyectos de investigación en el Vicerrectorado de Investigación y Posgrado de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Integrante del grupo de investigación en Gestión del Conocimiento y miembro de diversos proyectos de investigación.

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Published

2024-07-30

How to Cite

Student Perception of the Application of Active Methodologies in a Computer-Aided Design Course (A. R. Chung-Pinzás, J. L. Inche-Mitma, & C. Cruz-Chuquizuta , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.28-2.18444

How to Cite

Student Perception of the Application of Active Methodologies in a Computer-Aided Design Course (A. R. Chung-Pinzás, J. L. Inche-Mitma, & C. Cruz-Chuquizuta , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.28-2.18444

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