Student Perception of the Application of Active Methodologies in a Computer-Aided Design Course
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.28-2.18444Keywords:
Active methodologies, discovery learning, virtual classroom, flipped classroom, Academic Achievements, Quality educationAbstract
Aim. This study aims to determine the impact of applying active methodologies (flipped classroom teaching, collaborative, and discovery learning) on students’ perception of the development of a computer-aided design (CAD) course. Method. The research employed a mixed-method design (quantitative - qualitative). For the stimulus, a teaching-learning environment was prepared and applied based on the aforementioned methodologies. Subsequently, data was collected from a sample of 132 industrial engineering students, using a five-level Likert scale questionnaire, previously validated and complemented with interviews from delegates of three sections. Quantitative data were analyzed using descriptive statistics and the sign test for inferential contrast, while qualitative data were examined through in-depth interviews with the delegates. Results. The students responded favorably to the applied methodologies. Likewise, methodologies encouraging students’ participation, making them the central actors and, at the same time, enabling them to construct their own paths to knowledge, were well received by students. Conclusions. The results showed a positive impact of the chosen active methodologies on student’s perceptions of the CAD course development. This research can be replicated in other CAD-related courses to gain a better understanding of the impact of those methodologies on students.
References
Alarcón Díaz, D. S. & Alarcón Díaz, O. (2021). El aula invertida como estrategia de aprendizaje. Revista Conrado, 17(80). 152-157. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n80/1990-8644-rc-17-80-152.pdf
Alcibar, M. F., Monroy, A., & Jiménez, M. (2018). Impacto y aprovechamiento de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación superior. Información Tecnológica, 29(5), 101-110. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000500101
Benítez Morínigo, A. N. & Marecos Brizuela, T. D. (2021). La influencia de tecnologías de la información y la comunicación (TICS) en la formación profesional del docente universitario. Ciencia Latina, 5(5), 8336-8346. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.921
Cantuña Avila, A. A. & Cañar Tapia, C. E. (2020). Revisión sistemática del aula invertida en el Ecuador: Aproximación al estado del arte. Estudios Pedagógicos, 46(3), 45-58. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000300045
Casasola Rivera, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Revista Comunicación, 29(1). 38-51. https://dx.doi.org/10.18845/rc.v29i1-2020.5258
Castillo-Montes, M. & Ramírez-Santana, M. (2020). Experiencia de enseñanza usando metodologías activas, y tecnologías de información y comunicación en estudiantes de medicina del ciclo clínico. Formación Universitaria, 13(3). 65-76. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000300065
Eleizalde, M., Parra, N., Palomino, C., Reyna, A., & Trujillo, I. (2010). Aprendizaje por descubrimiento y su eficacia en la enseñanza de la biotecnología. Revista de Investigación, 34(71), 271-290. https://www.redalyc.org/pdf/3761/376140386013.pdf
Fernández, S. G. (2018). Rendimiento académico en educación superior: Desafíos para el docente y compromiso del estudiante. Revista Científica de la UCSA, 5(3), 55-63. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2018.005(03)055-063
Ferreyro Concepción, J. F., Pérez Medina, Y., & Fernández Medina, C. R. (2021). La cultura digital del docente universitario. EduSol, 21(76), 1-12. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912021000300188&lng=es&tlng=es
Gallardo-López, J. A. & López-Noguero, F. (2020). Twitter como recurso metodológico en educación superior: Una experiencia educativa con estudiantes de trabajo social. Alteridad. Revsta de Educación, 15(2), 174-189. https://doi.org/10.17163/alt.v15n2.2020.03
García Vélez, K. A., Ortiz Cárdenas, T., & Chávez Loor, M. D. (2021). Relevancia y dominio de las competencias digitales del docente en la educación superior. Revista Cubana de Educación Superior, 40(3), 1-15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300020&lng=es&tlng=es
Gómez-Hurtado, I., García Prieto, F. J., & Delgado-García, M. (2018). Uso de la red social Facebook como herramienta de aprendizaje en estudiantes universitarios: Estudio integrado sobre percepciones. Perspectiva Educacional, 57(1), 99-119. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.57-iss.1-art.645
González Guerrero, K., Contreras Bravo, A. C., & Contreras Bravo, L. E. (2013). Incorporación de las tic con metodología b-learning en la enseñanza de procesos industriales. Panorama, 7(13), 11-23. https://doi.org/10.15765/pnrm.v7i13.429
Griffiths, L., Villarroel, R., & Ibacache, D. (2016). Implementación del modelo de aula invertida para el aprendizaje activo de la programación en ingeniería. En 29 Congreso chileno de Educación en Ingeniería UFRO 2016: Formación de capigal humano en Ineniería en el congexto de una sociedad global. http://sochedi2016.ufro.cl/implementacion-del-modelo-de-aula-invertida-para-el-aprendizaje-activo-de-la-programacion-en-ingenieria/
Lara, E. M. O, Lima, V. V., Mendes, J. D., Ribeiro, E. C. O., Padilha, R. Q. (2019). O professor nas metodologias ativas e as nuances entre ensinar e aprender: Desafíos e possibilidades. Interfacce, 23, 1-15. https://doi.org/10.1590/Interface.180393
Lozoya Angulo, A. D., Zárate Depraect, N. E., & Alvarado Félix, E. (2019). Estudio de caso y simulación para la formación integral de los estudiantes en psicología médica. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 33(1), 1-16. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100022&lng=es
Mayer, R. E. (2020). Aplicando la ciencia del aprendizaje. Grao.
Medina-Díaz, M. del R. & Verdejo-Carrión, A. L. (2020). Validez y confiabilidad en la evaluación del aprendizaje mediante las metodologías activas. Alteridad, 15(2), 270-284. https://doi.org/10.17163/alt.v15n2.2020.10
Naranjo-Hernández, Y. (2021). Clases invertidas: Una opción para el desarrollo de la docencia en enfermería. Revista Información Científica, 100(1). 1-11. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332021000100012&lng=es
Peña Acuña, B. (Coordinadora). (2015). Vectores de la pedagogía docente actual. ACCI.
Preparatoria Panamericana. (2020, julio 7). ¿Qué es el aprendizaje colaborativo y cuáles son sus beneficios? https://blog.up.edu.mx/prepaup/femenil/que-es-el-aprendizaje-colaborativo-y-cuales-son-sus-beneficios
Reynoso-González, E. & Hechenleiter-Carvallo, M. I. (2020). Percepción de los estudiantes de kinesiología sobre la innovación metodológica mediante flipped classroom utilizando Kahoot como herramienta de evaluación. Revista de la Fundación Educación Médica, 23(2). 63-67. https://doi.org/10.33588/fem.232.1044
Sánchez-Cruzado, C., Sánchez-Compaña, M. T., & Ruiz Palmero, J. (2019). Experiencias reales de aula invertida como estrategia metodológica en la educación universitaria española. Publicaciones, 49(2), 39-58. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i2.8270
Sanhueza Lesperguer, E. del T. & Otondo Briceño, M. (2020). Metodologías activas en educación superior para mejorar los procesos de aprendizaje en estudiantado de enfermería. Index de Enfermería, 29(4), 257-261. https://ciberindex.com/c/ie/e12751
Silva Quiroz, J. & Maturana Castillo, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Innovación Educativa, 17(73), 117-132. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732017000100117&lng=es&tlng=es
Universidad Internacional de la Rioja (UNIR). (2020, octubre 20). El aprendizaje por descubrimiento: Qué es y cómo aplicarlo en clase. https://www.unir.net/educacion/revista/aprendizaje-por-descubrimiento/
Varona Domínguez, F. (2021). La formación universitaria integradora y activa: Características básicas. Revista Cubana de Educación Superior, 40(2), 1-15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000200003&lng=es&tlng=es
Vásquez González, B., Pleguezuelos Saavedra, C., & Mora Olate, M. L. (2017). Debate como metodología activa: Una experiencia en educación superior. Universidad y Sociedad, 9(2). 134-139. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000200018&lng=es&tlng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Alfonso Ramón Chung-Pinzás, Jorge Luís Inche-Mitma, Consuelo Cruz-Chuquizuta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: