Myths and Realities of Rural Schools. The Voice of Families and Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18446

Keywords:

Family, grouped rural schools, multigrade classrooms, rural areas, rural schools, SDG 4, early childhood education, elementary education

Abstract

Introduction. By invoking Shakespeare’s famous query, ‘to be or not to be, that is the question,’ this study examines rural schools by exploring the beliefs and myths surrounding them and contrasting these perceptions with the realities of daily life in 6 unitary rural schools located in the northwest of Spain. Aims. This study aims to listen to and shed light on the perspectives and feelings of families and teachers in rural schools with multi-grade classrooms. Method. Using a multiple case study design and triangulating qualitative instruments (photovoice, incomplete sentence prompts, and observation), we analyzed the evaluations and experiences of 76 families and 18 teachers concerning the context, the educational practice, and the internal sphere of rural schools. The data were processed through content analysis using ATLAS.ti 22 software, resulting in the identification of 8 categories and 3 dimensions: space and resources, coexistence, teaching and learning in rural schools. Results. The findings reveal several myths and idealizations held by teachers and families regarding the following aspects: the natural rural environment; facilities, infrastructures, resources, and services; coexistence; individualisation, multi-grade classrooms, and academic performance in rural schools. Conclusions. The study concluded that some of these myths do not align with the actual conditions of the studied environment. Rural schools can offer authentic, high-quality learning experiences on equal terms with other educational institutions, dependent on the mediation of the teaching teams that work in them. The study allows for reflection and provides information not only to visibility of rural schools and empower them but also to make decisions enable their educational improvement.

Author Biographies

Manuela Raposo-Rivas, University of Vigo

Profesora Titular de Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación en la Universidad de Vigo. Su docencia e investigación está relacionada con el diseño, elaboración y uso de recursos tecnológicos y digitales en la formación de futuros docentes, así como en la atención a la diversidad, las prácticas preprofesionales y la innovación educativa. Sobre estas temáticas posee publicaciones y participa en diferentes redes y proyectos de investigación nacionales, autonómicos e internacionales.

Silvia Sierra-Martínez, University of Vigo

Profesora ayudante doctora en la Facultad de Educación de la Universidade de Vigo. Doctora en Pedagogía (2017) por las Universidades de Vigo, Santiago de Compostela, Oviedo, Cantabria y A Coruña; y Licenciada en Psicopedagogía (2013) por la Universidad de Vigo. Ha participado en diversos Proyectos de Investigación del Plan Nacional de Investigación de I+D+i y es miembro del Grupo de Investigación Cíes-UVigo. Su producción científica trata cuestiones relacionadas con la investigación participativa, la voz del alumnado, la alfabetización investigadora o las transiciones educativas.

Almudena Alonso-Ferreiro, University of Vigo

Profesora Ayudante Doctora en la Facultad de Educación y Trabajo Social de la Universidade de Vigo. Investiga en el área de Tecnología Educativa, especialmente 

centra su interés en la Competencia Digital, la formación de futuros maestros y las potencialidades de los nuevos medios en los procesos educativos; desde unha perspectiva etnográfica, crítica y feminista. Forma parte del Grupo Stellae (GI-1439) y del Grupo CIES-Uvigo.

Olalla García-Fuentes, University of Vigo

Graduada en Educación Infantil con un máster en Dificultades de Aprendizaje y Procesos cognitivos. Actualmente Investigadora Predoctoral Xunta de Galicia y doctoranda del Programa de doctorado interuniversitario en Equidad e Innovación en Educación por la Universidad de Vigo. Su tesis, líneas de investigación y publicaciones versan sobre la innovación a través de las tecnologías educativas, el uso de las TIC, el enfoque educativo STEAM y la robótica educativa, y cómo estos pueden modificar y mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje, y sobre todo, qué beneficios pueden aportar a corto y a largo plazo al alumnado de educación infantil.

María Ainoa Zabalza-Cerdeiriña, University of Vigo

Profesora Contratada Doctora del Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Métodos de Investigación en Educación de la Universidade de Vigo. Su docencia e investigación se centran en el diseño y desarrollo del curriculum, en la formación del profesorado y en la inclusión educativa. Sobre estas líneas temáticas versan sus publicaciones y su participación en proyectos de investigación tanto nacionales como internacionales.

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Published

2024-10-17

How to Cite

Myths and Realities of Rural Schools. The Voice of Families and Teachers (M. Raposo-Rivas, S. Sierra-Martínez, A. Alonso-Ferreiro, O. García-Fuentes, & M. A. Zabalza-Cerdeiriña , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18446

How to Cite

Myths and Realities of Rural Schools. The Voice of Families and Teachers (M. Raposo-Rivas, S. Sierra-Martínez, A. Alonso-Ferreiro, O. García-Fuentes, & M. A. Zabalza-Cerdeiriña , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18446

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