Social Representation of Indigenous People in Curricula of Colombia, Ecuador, and Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18452

Keywords:

Social representation, educational imaginaries, school discourse, official curriculum, interculturality, SDG 4, Quality education, education inclusion

Abstract

Introduction. One of the main tensions faced by modern educational systems is their ability to train critical citizens without losing sight of their specific cultural origins. Objective. This study analyzes how indigenous populations are socially represented in the curricula of Colombia, Chile, and Ecuador. Methodology. This study employed qualitative research to critically examined curricula of Colombia, Chile, and Ecuador. The categorical analysis focused on evaluating representation of indigenous people as social subjects and their identity. The selected analysis corpus is justified as it explicitly outlines the curricular objectives to be developed within the levels of compulsory school education and makes explicit the skills, attitudes, and levels of achievement throughout the compulsory education cycle. Results. The analysis reveals inconsistencies in the programmatic configuration, the stated pluralistic and intercultural purposes are not concretely addressed but are instead treated as thelos to reach. This situation prevents valorizing the indigenous subjects as active participants in sociohistorical dynamics. Conclusion. Transforming curricula must necessarily begin with developing acts of social and individual reflexivity regarding the objectives, indicators, and didactic strategies implemented in intercultural classrooms, as well as their alignment with the stated principles.

Author Biographies

Iván Valderrama-Aguayo, Temuco Catholic University

Licenciado en educación y profesor de Historia, Geografía y Ciencias Sociales por la Universidad de Concepción. Magíster y Doctor en Estudios Interculturales por la Universidad Católica de Temuco.

Alexandra Angarita-Iguaran, Universidad de San Buenaventura, Bogota

Profesional en Educación Inclusiva, Atención a la diversidad y Educación Intercultural. Psicóloga, Especialista en Salud Familiar, Magister en Resolución de Conflictos y Medicación, Magister en Desarrollo Infantil y Doctorante en Educación.

References

Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Fondo de Cultura Económica.

Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución de la República del Ecuador. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.PDF

Bhabha, H. K. (2000). Narrando la nación. En Á. Fernández Bravo (Comp.), La invención de la nación. Lecturas de la identidad de Herder a Homi Bhabha (pp. 211-222. Ediciones Manantial.

Bourdieu, P. & Passeron, J.-C. (1996). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Editorial Fontamara.

Bunge, M. (2005). La ciencia. Su método y su filosofía. DeBolsillo.

Calixto Flores, R. (2008). Representaciones sociales del medioambiente. Revista Perfiles Educativos, 30(120), 33-62. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2008.120.61046

Castoriadis, C. (1998). Hecho y por hacer. Pensar la imaginación. Editorial Universitaria de Buenos Aires.

Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 de febrero 8 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/189/ley-1151994-ley-general-educacion

Dittus, R. (2006). El imaginario social y su aporte a la teoría de la comunicación: Seis argumentos para debatir. Cinta de Moebio, (26), 166-176. https://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/25949/27262

Dussel, E. (1998). Ética de la Liberación. En la edad de la globalización y de la exclusión. Trotta.

Fairclough, N. (2006). Language and globalization. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203593769

Fanon, F. (1983). Los condenados de la tierra (7ª reimp.). Fondo de Cultura Económica.

Ferrão Candau, V. M. (2010). Educación intercultural en América Latina: Distintas concepciones y tensiones actuales. Estudios pedagógicos, 36(2), 333-342. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052010000200019

Fornet-Betancourt, R. (2001). Transformación intercultural de la filosofía. Desckñee.

García Rodríguez, G. O. (2019). Aproximaciones al concepto de imaginario social. Civilizar. Ciencias Sociales y Humanas, 19(37), 31-42. http://www.scielo.org.co/pdf/ccso/v19n37/1657-8953-ccso-19-37-31.pdf

Goodson, I. F. (1991). La construcción social del curriculum. Posibilidades y ámbitos de investigación de la historia del currículum. Revista de educación, (295), 7-37. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=18853

Jiménez Naranjo, Y. (2012) Desafíos conceptuales del currículum intercultural con perspectiva comunitaria. RMIE, 17(52), 167-189. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?lng=es&nrm=iso&pid=S1405-66662012000100008&script=sci_arttext&tlng=es

Kerr, D. (2002) An international review of citizenship in the curriculum: The tea IEA national case studies and INCA archive. En G. Steiner-Khamsi, J. Torney-Purta, & J. Schwille (Eds.), New paradigms and recurring paradoxes in education for citizenship: an international comparison. Esmerald Group.

Larraín, J. (2014). Identidad chilena (2a ed.). LOM.

Louzao Suárez, M., Francos Maldonado, M. C., & Verdeja Muñiz, M. (2020). Educación intercultural: Algunas reflexiones y orientaciones para una práctica pedagógica en una escuela democrática y plural. Estudios Pedagógicos, 46(1), 431-450. https://www.scielo.cl/pdf/estped/v46n1/0718-0705-estped-46-01-431.pdf

Ministerio de Educación (MINEDUC). (2016). Bases curriculares. 7º básico a 2º medio. https://www.curriculumnacional.cl/portal/Curso/Educacion-General/7-basico/34949:Bases-Curriculares-7-basico-a-2-medio

Ministerio de Educación [MINEDUC], Unidad de Currículum y Evaluación (UCE). (2013). Historia, geografía y ciencias sociales. Programa de estudio quinto año básico.

Ministerio de Educación del Ecuador (MinEduc). (2018). Diseño curricular de educación general básica intercultural bilingüe.

Ministerio de Educación del Ecuador (MinEduc). (2019a). Currículo de los niveles de educación obligatoria. Subnivel medio. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/09/EGB-Media.pdf

Ministerio de Educación del Ecuador (MinEduc). (2019b). Currículo de los niveles de educación obligatoria. Subnivel superior. Quito. https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/2977/curriculo-niveles-educacion-obligatoria-subnivel-superior

Ministerio de Educación del Ecuador (MinEduc). (2023). Estadísticas educativas: Datos abiertos del Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/datos-abiertos/

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2021). Lineamientos de política para la inclusión y la equidad en educación. https://asdown.org/lineamientos-para-la-inclusion-y-la-equidad-en-educacion/

Ministerio de Planificación y Cooperación. (1993, octubre 05). Ley 19253. Establece normas sobre protección, fomento y desarrollo de los indígenas, y crea la Corporación Nacional de Desarrollo Indígena. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=30620

Moñivas, A. (1994). Epistemología y representaciones sociales: Concepto y teoría. Revista de Psicología General y Aplicada, 47(4), 409-419. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/167088

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Editorial Huemul.

Piña Osorio, J. M. & Cuevas Cajiga, Y. (2004). La teoría de las representaciones sociales. Su uso en la investigación educativa en México. Perfiles Edicatvos, 26(105-106), 102-124. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7034166

Ruiz Olabuénaga, J. I. (2003). Metodología de la investigación cualitativa. Artes Gráficas Rontegui.

Secretaría del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe (SESEIB), Ministerio de Educación (MINEDUC). (2019). Orientaciones pedagógicas para fortalecer la implementación del MOSEIB. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/09/Orientaciones-pedagogicas-MOSEIB.pdf

Vaz e Silva, N. (2009). Teoría da cultura de Darcy Ribeiro e a filosofía intercultural. Nova Harmonia.

Walsh, C. (2005). Interculturalidad, conocimientos y decolonialidad. Signo y Pensamiento, 24(46), 39-50. http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4663

Published

2024-11-17

How to Cite

Social Representation of Indigenous People in Curricula of Colombia, Ecuador, and Chile (I. Valderrama-Aguayo & A. Angarita-Iguaran , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18452

How to Cite

Social Representation of Indigenous People in Curricula of Colombia, Ecuador, and Chile (I. Valderrama-Aguayo & A. Angarita-Iguaran , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18452

Comentarios (ver términos de uso)