Interclusion: Epistemological and Didactic Approaches for the Transformation of Contemporary Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18476Keywords:
Interclusion, interculturality, inclusion, identity and cultural diversity, SDG 4, quality education, SDG 10, reduced inequalitiesAbstract
Objective. This essay aims to reflect on the pressing issue of migration in the Latin American region, and particularly Chile, a country that has experienced a considerable increase in the influx of foreign population into its territory in recent years. Discussion. This analysis addresses the challenges and possibilities that migration presents to socio-educational transformation, from a new epistemic perspective of inclusion and interculturality. This perspective favors the full integration of foreign students into diverse educational contexts. Although inclusion and interculturality are relevant to the current reality and theoretically enrich each other, they do not engage in dialogue concerning public policy and, therefore, do not promote the development of a new local and diverse identity. Conclusion. From an intersectional perspective, this article proposes the concept of interclusion, which emerges from the interrelation of inclusion, interculturality, and identity. Interclusion serves as a response to reflection, analysis, and development of pedagogical and learning practices that are attentive to multicultural realities. It also serves as a response to the constant challenge of improving pedagogical and didactic processes to advance in the construction of Latin American knowledge.
References
Booth, T. & Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva: Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. OEI; FUHEM.
Cerón, L., Pérez Alvarado, M., & Poblete, R. (2017). Percepciones docentes en torno a la presencia de niños y niñas migrantes en escuelas de Santiago: Retos y desafíos para la inclusión. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 11(2), 233-246. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782017000200015
Contreras-Quiroz N., Román-Soto, D., Druker-Ibáñez, S., Caldera-Mercado, J., & Rodríguez-Becerra, J. (2022). Indices of favourable and unfavourable emotions in the inter-actional context of the classroom: Constructions from the Chilean case. Education Sciences, 12(1), 1-21. https://doi.org/10.3390/educsci12010011
Dietz, G. (2017). Interculturalidad: Una aproximación antropológica. Perfiles Educativos, 39(156), 192-207. https://www.redalyc.org/pdf/132/13250923012.pdf
Escobar, A. (2003). Mundos y conocimientos de otro modo. El programa de investigación de modernidad/colonialidad latinoamericano. Tabula Rasa, (1), 51-86. https://www.revistatabularasa.org/numero01/
Fanon, F. (2011). Los condenados de la tierra. FCE.
Gálvez González, D. & López Nájera, V. (2018). Estudios poscoloniales: Genealogías latinoamericanas. Introducción. Pléyade, (21), 17-27. https://doi.org/10.4067/S0719-36962018000100017
Giroux, H. (1992). Teoría y resistencia en educación. Siglo XXI editores.
Hall, S. (1996). Introducción: ¿Quién necesita “identidad”? En S. Hall & P. Du Gay (Eds.), Cuestiones de identidad cultural (pp. 13-39). Amorrortu editores.
Hernández Yulcerán, A. (2016). El currículo en contextos de estudiantes migrantes: Las complejidades del desarrollo curricular desde la perspectiva de los docentes de aula. Estudios Pedagógicos, 42(2), 151-169. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000200009
Ibáñez, N. (2010). El contexto interaccional y la diversidad en la escuela. Estudios Pedagógicos 36(1), 275-286. https://www.redalyc.org/pdf/1735/173516404015.pdf
Instituto Nacional de Estadísticas (INE). (2021). Estimación de personas extranjeras residentes habituales en Chile al 31 de diciembre de 2020. Informe metodológico. https://www.ine.gob.cl/docs/default-source/demografia-y-migracion/publicaciones-y-anuarios/migraci%C3%B3n-internacional/estimaci%C3%B3n-poblaci%C3%B3n-extranjera-en-chile-2018/estimaci%C3%B3n-poblaci%C3%B3n-extranjera-en-chile-2020-metodolog%C3%ADa.pdf?sfvrsn=48d432b1_4
Jolibert J. & Sraïki, C. (2009). Niños que construyen su poder de leer y escribir. Ediciones Manantial.
Labarrere, A. (2019). Mediación del aprendizaje y aprendizaje de la mediación en contextos inclusivos. En F. González, P. Guerra, & J. Soto (Orgs.), Conferencia regional para Latinoamérica y el Caribe: “Cognición, inclusión y cultura: Desafíos para el aprendizaje en contextos educativos actuales”. Universidad Diego Portales.
Mardones Nichi, T. (2021). Retos para una educación intercultural. Prácticas pedagógicas hacia la diversidad cultural presente en el discurso docente de escuelas multiculturales de Santiago de Chile. En G. H Cepolini Ferreira (Org.), As Ciências Humanas como Protagonistas no Mundo Atual 3 (pp. 81-91). Atena Editora. https://www.researchgate.net/publication/351538999_RETOS_PARA_UNA_EDUCACION_INTERCULTURAL_PRACTICAS_PEDAGOGICAS_HACIA_LA_DIVERSIDAD_CULTURAL_PRESENTE_EN_EL_DISCURSO_DOCENTE_DE_ESCUELAS_MULTICULTURALES_DE_SANTIAGO_DE_CHILE/link/60c22f454585157774c7a9a8/download?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7InBhZ2UiOiJwdWJsaWNhdGlvbiIsInByZXZpb3VzUGFnZSI6bnVsbH19
Maturana Romesín, H. (1990). Emociones y lenguaje en educación y política. JC Saez Editor.
Maturana Romesín, H. (2013). La objetividad. Un argumento para obligar. Gránica.
Ministerio de Educación (MINEDUC). (2010, abril 21). Decreto 170. Fija normas para determinar los alumnos con necesidades educativas especiales que serán beneficiarios de las subvenciones para educación especial. https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1012570
Ministerio de Educación (MINEDUC). (2015, febrero 5). Decreto 83 exento. Aprueba criterios y orientaciones de adecuación curricular para estudiantes con necesidades educativas especiales de educación parvularia y educación básica. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1074511
Ministerio de Educación (MINEDUC). (2018). Política nacional de estudiantes extranjeros 2018-2022. https://migrantes.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/88/2020/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-Estud-Extranjeros.pdf
Ministerio de Educación (MINEDUC). (2024, enero 18). Mineduc presenta actualización de la Política de niños, niñas y estudiantes extranjeros: “Buscamos que asegure la permanencia y el progreso de las trayectoris educativas de quienes estudin en nuestro país. https://www.mineduc.cl/actualizacion-mineduc-politica-estudiantes-extranjeros/
Ministerio de Planificación y Cooperación. (1993, octubre 05). Ley 19.253. Establece normas sobre protección, fomento y desarrollo de los indígenas, y crea la corporación nacional de desarrollo indígena. Diario Oficial de la República de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=30620
Muñoz, P. & Ramos L. (2017). Inclusión de estudiantes migrantes en el sistema escolar chileno: Desafíos pendientes. En T. Vial Solar (Ed.), Informe anual sobre los derechos humanos en Chile, Universidad Diego Portales (pp. 329-351). Ediciones Universidad Diego Portales. https://derechoshumanos.udp.cl/publicacion/inclusion-de-estudiantes-migrantes-en-el-sistema-escolar-chileno-desafios-pendientes/
Organización Internacional para las Migraciones (OIM). (2023). Tendencias migratorias en las Américas. https://americas.iom.int/sites/g/files/tmzbdl626/files/documents/2023-04/Tendencias-Migratorias-en-las-Americas-ESP-Feb-2023.pdf
Quijano, A. (2014). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En E. Lander (Comp.), Cuestiones y horizontes. de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder (pp. 777-832). CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20140507042402/eje3-8.pdf
Quintar, E. B. (2008). Didáctica no parametral: Sendero hacia la descolonización. IPECAL.
Quintar, E. (2018) Crítica teórica, crítica histórica: Las paradojas del decir y del pensar. Archivos de Ciencias de la Educación, 12(13), 1-11. https://doi.org/10.24215/23468866e040
Rivera Cusicanqui, S., Domingues, J. M., Escobar, A., & Leff, E. (2016). Debate sobre el colonialismo intelectual y los dilemas de la teoría social latinoamericana. Cuestiones de Sociología, (14), 1-22. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.7345/pr.7345.pdf
Román Soto, D. (2020). La educación inclusiva en Chile. Tensiones y encuentros entre la política pública vigente (Decreto n.° 170, 2009 y Decreto n.° 83, 2015) y el Espacio Didáctico. Revista Akadèmeia, 18(1), 1-31. https://www.researchgate.net/publication/373040584_La_Educacion_Inclusiva_en_Chile_Tensiones_y_encuentros_entre_la_Politica_Publica_vigente_Decreto_n170_2009_y_Decreto_n83_2015_y_el_Espacio_Didactico
Román Soto, D. (2021). Migración inclusiva en Chile, un desafío educativo vigente. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 15(1), 157-172. https://doi.org/10.4067/s0718-73782021000100157
Román-Soto, D. (2022a). Nuevas configuraciones en el espacio didáctico. Análisis de las políticas de inclusión educativa desde la mirada del constructivismo radical propuesta por Humberto Maturana. Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-12. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.33
Román Soto, D. (2022b). Por el derecho a una educación inclusiva e intercultural. En M. Romero Heldres & S. Tenorio Eitel (Eds.), Educación y nueva constitución. Repensar lo educativo (pp. 525-550). CLACSO. https://www.researchgate.net/publication/365175261_Por_el_derecho_a_una_educacion_inclusiva_e_intercultural
Skliar, C. (2002). ¿Y si el otro no estuviera ahí? Notas para una pedagogía (improbable) de la diferencia. Miño y Dávila. https://www.academia.edu/34567056/SKLIAR_Carlos_Y_SI_EL_OTRO_NO_ESTUVIERA_AHI_NOTAS_PARA_UNA_PEDAGOGIA_IMPROBABLE_DE_LA_DIFERENCIA
Stang Alva, M. F., Roessler Vergara, P. I., & Riedemann Fuentes, A. (2019). Re-producción de fronteras en el espacio escolar. Discursos y prácticas de distinción nacional(ista) en escuelas con alumnado migrante en la Región Metropolitana de Chile. Estudios Pedagógicos, 45(3), 313-331. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000300313
Stefoni, C., Stang F., & Riedemann, A. (2016). Educación e interculturalidad en Chile: Un marco para el análisis. Estudios Internacionales, 48(185), 153-182. https://doi.org/10.5354/0719-3769.2016.44534
United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y marco de acción para la realización del objetivo de desarrollo sostenible 4. Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje para todos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa
Walsh, C. (2008). Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: Las insurgencias políticoepistémicas de refundar el Estado. Tabula Rasa, (9), 131-152. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39600909
Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En J. Viaña, L. Tapia, & Walsh, C. (Autores), (2010). Construyendo interculturalidad crítica (pp. 75-96). Instituto Internacional de Integración.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 David Román-Soto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: