Citizenship Competencies to Counter Bullying in Cartagena, Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18479

Keywords:

Bullying, Cartagena de Indias, Intimidation, Victimization, citizenship competencies, SDG 16, peace, justice and strong institutions, bullying at school

Abstract

Introduction. This paper explores the scope of a pedagogical intervention aimed at promoting citizenship competencies as a strategy for bullying prevention in schools in Cartagena, Colombia. Objective. A quantitative study was conducted with 47 elementary school students from three educational institutions (E.I.). The students were evaluated using the CIE-A questionnaire to determine the levels of victimization, intimidation, and symptoms associated with bullying, as well as to identify differences among students according to sociodemographic variables. Methodology. Global levels of bullying were measured in three educational institutions in Cartagena de Indias (N = 1.085), Colombia. Then, the grades with the highest scores in each school were selected. Finally, a pedagogical intervention comprising fifteen interactive didactic workshops was conducted to reduce bullying levels to make a pre- and post-treatment comparison with the people who completed all the activities (N = 47) and identify differences based on sociodemographic variables such as age, sex, or the school to which they belonged. Results. The initial results showed extreme levels of bullying in the three selected classes. These values decreased after the implementation of the didactic activities. More specifically, notable improvements were evidenced at a statistical level in the bullying subfactor denominated as victimization, the didactic workshops having been more effective in male children of younger age and coming from the E.I. that had a greater number of attendees. Conclusions. The data obtained suggest that promoting citizenship competencies is an adequate formative strategy to mitigate extreme bullying in vulnerable contexts. However, new pedagogical strategies are needed for more specific groups that did not show relevant improvements in the present research, such as students with repeated grades and low classroom attendance.

Author Biographies

Elsy Domínguez-de la Ossa, Universidad Tecnológica de Bolívar

Académica de la  Universidad Tecnológica de Bolívar.

Pedro Vázquez-Miraz, Universidad Tecnológica de Bolívar

Académico de la Universidad Tecnológica de Bolívar

David Fortich-Pérez, Universidad Tecnológica de Bolívar

Académico de la Universidad Tecnológica de Bolívar.

Kiara Campo-Landines, Simón Bolívar University

Académica de la Universidad Simón Bolívar.

References

Barragán Martín, A. B., Martos Martínez, Á. Molero Jurado, M. del M., Simón Márquez, M. del M., & Pérez-Fuentes, M. del C. (Comps.). (2021). La convivencia escolar: Un acercamiento multidisciplinar para la intervención en contextos educativos. Editorial Dykinson.

Beltrán Villamizar, Y. I. & Herrera Díaz, L. J. (2016). Análisis comparativo del Orograma de Prevención del Hostigamiento escolar Olweus y del proyecto Sevilla anti-violencia escolar. Revista de Pedagogía, 37(101), 13-40. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_ped/article/view/12486

Bernate, J., Bejarano, B., & Cardozo, D. (2020). Cotejo de las competencias ciudadanas en estudiantes de Licenciatura en Educación Física. Mendive. Revista de Educación, 18(3), 647-660. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2049

Botello Peñaloza, H. A. (2016). Efecto del acoso escolar en el desempeño lector en Colombia. Zona Próxima, (24), 1-12. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/view/6000

Caballero-Velázquez, E., Cruz-Palacios, Y., & Otero-Góngora, Y. (2018). La comunicación asertiva: Un método de estimulación en la formación del profesional pedagógico. Revista Luz, 17(4), 15-21. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=589167642003

Camacho Bonilla, N. M., Ordoñez León, J. C., Roncancio Ariza, M. H., & Vava Vaca, P. (2017). Convivencia escolar y cotidianidad: Una mirada desde la inteligencia emocional. Revista Educación y Desarrollo Social, 11(1), 24-47. https://doi.org/10.18359/reds.2649

Chaux, E., Lleras, J., & Velásquez, A. M. (Comps). (2012). Competencias ciudadanas: De los estándares al aula: Una propuesta de integración a las áreas académicas. Ediciones Uniandes. https://www.google.co.cr/books/edition/Competencias_ciudadanas_De_los_est%C3%A1ndar/ApBcDwAAQBAJ?hl=es-419&gbpv=1&printsec=frontcover

Colunga Santos, S. & García Ruiz, J. (2016). Intervención educativa para desarrollar competencias socioemocionales en la formación académica. Humanidades Médicas, 16(2), 317-335. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000200010

Corrales Pérez, A., Quijano León, N. K., & Góngora Coronado, E. A. (2017). Empatía, comunicación asertiva y seguimiento de normas. Un programa para desarrollar habilidades para la vida. Enseñanza e Investigación en Psicología, 22(1), 58-65. https://www.redalyc.org/pdf/292/29251161005.pdf

Estévez Casellas, C., Carrillo, A., & Gómez-Medina, M. D. (2018). Inteligencia emocional y bullying en escolares de primaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 227-238. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2018.n1.v1.1200

Estévez, E., Flores, E., Estévez, J. F., & Huéscar, E. (2019). Programas de intervención en acoso escolar y ciberacoso en educación secundaria con eficacia evaluada: Una revisión sistemática. Revista Latinoamericana de Psicología, 51(3), 210-225. https://doi.org/10.14349/rlp.2019.v51.n3.8

Hamodi Galán, C. & Jiménez Robles, L. (2018). Modelos de prevención del bullying: ¿qué se puede hacer en educación infantil? IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 9(16), 29-50. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v9i16.106

Hernández-Gil, C. & Núñez-López, J. A. (2020) Design thinking aplicado al mejoramiento de las competencias ciudadanas en universitarios: Voto popular. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(1), 85-98. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n1.2020.11685

Hernández Ramírez , M. & Pintos Aguilar, A. (2012). Manual de habilidades para la vida. Para facilitadores institucionales de HpV del Instituo de Enseñanza Media Superior (IEMS). Instituto para la Atención y Prevención de las Adicciones en la Ciudad de México.

Lacunza, A. B., Contini, E. N., Caballero, S. V., & Mejail, S. M. (2019). Agresión en las redes y adolescencia: Estado actual en América Latina desde una perspectiva bibliométrica. Investigación y Desarrollo, 27(2), 6-32. https://doi.org/10.14482/indes.27.2.020.72

Montoya Maya, J. I. (2010). Guía metodológica para el fomento de las competencias ciudadanas en la básica secundaria a partir del pensamiento crítico. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (29), 1-32. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/68

Moratto Vásquez, N. S., Cárdenas Zuluaga, N., & Berbesí Fernández, D. Y. (2012). Validación de un cuestionario breve para detectar intimidación escolar. Revista CES Psicología, 5(2), 70-78. https://revistas.ces.edu.co/index.php/psicologia/article/view/2244

Moratto Vásquez, N. S., Cárdenas Zuluaga, N., & Berbesí Fernández, D. Y. (2017). Clima escolar y funcionalidad familiar como factores asociados a la intimidación escolar en Antioquia, Colombia. Pensamiento psicológico, 15(1), 63-72. https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI15-1.CEFF

Motta Ávila, J. H. (2017). La actitud de escucha, fundamento de la comunicación y la democracia en el aula. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (30), 149-169. https://doi.org/10.19053/0121053x.n30.0.6192

Pacheco-Salazar, B. (2018). Violencia escolar: La perspectiva de estudiantes y docentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 112-121. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1523

Pérez Ceballos, M. C. (2018). La escuela: Eslabón fundamental para la construcción de paz. Poiésis, 34, 166-172. https://core.ac.uk/reader/268189250

Pérez Escoda, N. & Filella Guiu, G. (2019). Educación emocional para el desarrollo de competencias emocionales en niños y adolescentes. Praxis & Saber, 10(24), 23-44. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.8941

Reyes Téllez, M. A. & Cruz Mercado, J. A. (2018). Efectos del clima escolar y la violencia escolar en el aprendizaje de los alumnos de cuatro centros rotativos de la región Ciénega de Michoacán. En F. Medina, J. L. Velasco (Coords.), Las ciencias sociales y la agenda nacional. Reflexiones y propuestas desde las Ciencias Sociales. Vol. 8. Criminalidades, violencias, opresiones y seguridad pública (pp. 561-577). https://www.comecso.com/ciencias-sociales-agenda-nacional/cs/article/view/554/970

Rivadeneira Díaz, Y. M., Ojeda Camacho, F. M., Quinto Saritama, E., & Viejó Mora, I. (2019). Estrategias de afrontamiento ante el acoso escolar en estudiantes de la ciudad de Loja. Psicología Unemi, 3(5), 33-43. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol3iss5.2019pp33-43p

Romualdo, C., Abadio de Oliveira, W., Da Silva, J. L., Cuadros Jiménez, O.E., & Iossi Silva, M. A. (2019). Papeles, características y consecuencias del acoso escolar entre estudiantes observadores: Una revisión sistemática de la literatura. Salud & Sociedad, 10(1), 66-81. https://doi.org/10.22199/S07187475.2019.0001.00005

Santander de la Cruz, W., Ovalle Lopez, V., Cervantes Manjarrez, M. L., Villamil Ferrer, J., & Rivera Gómez, A. (2018). Las competencias ciudadanas como generadoras de cultura ambiental. Cultura. Educación y Sociedad 9(2), 67-76. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.9.2.2018.06

Smith, P. K. (Ed.). (2019). Making an impact on school bullying. Interventions and recommendations. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351201957

Valdés-Cuervo, Á. A., Tánori-Quintana, J., Sotelo-Quiñonez, T. I., & Ochoa-Arreola, J. A. (2018). Prácticas docentes, clima social, seguridad escolar y violencia entre estudiantes. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 10(21), 109-120. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-21.pdcs

Vázquez-Miraz, P., Gutiérrez, K., Fernández, J., Ramírez, P., Espinosa, P., & Domínguez, E. (2021). Análisis de la relación entre la conducta de bullying y las funciones ejecutivas en niños y adolescentes escolarizados. Revista Complutense de Educación, 32(3), 477-486. http://dx.doi.org/10.5209/rced.70652

Published

2024-11-19

How to Cite

Citizenship Competencies to Counter Bullying in Cartagena, Colombia (E. Domínguez-de la Ossa, P. Vázquez-Miraz, D. Fortich-Pérez, & K. Campo-Landines , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18479

How to Cite

Citizenship Competencies to Counter Bullying in Cartagena, Colombia (E. Domínguez-de la Ossa, P. Vázquez-Miraz, D. Fortich-Pérez, & K. Campo-Landines , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18479

Comentarios (ver términos de uso)