Gender Perspectives in Early Childhood Education: Student-Centered Narrative Review (2018-2023)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.29-1.18485

Keywords:

early childhood education, gender, human rights, patriarchal culture, stereotypes, SDG 5, Gender equality, gender analysis, gender disparities

Abstract

Introduction. The study of gender perspectives in educational contexts has gained significant attention and responds to the interest of having a more inclusive education that respects human rights. A narrative review was conducted to examine the progress of these perspectives in early childhood education. Objective. This narrative review aims to recognize scientific findings on gender perspectives in empirical studies on early childhood education conducted between 2018 and 2023. Methodology. This review utilized Web of Science, Scopus, and Google Scholar databases. A total of 6 studies were selected. The search terms included “early childhood education,” “preschool,” and “gender” in both Spanish and English. Data extracted from each selected study encompassed authorship, participants, date, nation, and key findings. These data were analyzed through inductive content analysis using ATLAS.ti 22 software. Results. The results were organized into three categories: sexist games, male hegemony, and patriarchal culture. These categories were defined and discussed. Conclusions. This review concludes that the gender perspectives in early childhood education are underdeveloped. At the same time, families and teachers uncritically reproduce gender stereotypes. In this sense, infant students would have an androcentric educational context.

Author Biographies

Sebastián Franco Llanos, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Académico, Departamento de Educación, Corporación Universitaria Minuto de Dios, Colombia. Doctorando en educación, Universidad Autónoma de Madrid, España. Magister en Calidad y Mejora de la Educación, Universidad Autónoma de Madrid, España. Licenciado en Literatura, Universidad del Valle, Colombia. 

Rocío Concha-López, Autonomous University of Madrid

Profesora de Educación Física, Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación, Chile. Magíster en Calidad y Mejora de la Educación, Universidad Autónoma de Madrid, España. Doctoranda en Educación, Universidad Autónoma de Madrid, España. Docente adjunta en pedagogía en Educación Física Universidad Autónoma de Chile.

Felipe Mujica-Johnson, University of Chile

Académico, Departamento de Educación, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Chile. Miembro del Núcleo de Estudio Currículum, Conocimiento y Experiencia Escolar.

Doctor en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, Universidad Politécnica de Madrid. Magíster en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación. Profesor de Educación Física, Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación.

References

Alcântara, J. N., Dias, A. F., & Givigi, R. C. de N. (2019). Play at child education: Problematizing gender relations in school. Educação, 44, 1-21. https://doi.org/10.5902/1984644434607

Andrade Carrión, A. (2020). El juego y su importancia cultural en el aprendizaje de los niños en educación inicial. Journal of Science and Research, 5(2), 132-149. https://doi.org/10.5281/zenodo.3820949

Azúa, X., Lillo, D., & Saavedra, P. (2019). El desafío de una educación no sexista en la formación inicial: Prácticas docentes de educadoras de párvulo en escuelas públicas chilenas. Calidad en la educación, (50), 49-82. https://doi.org/10.31619/caledu.n50.721

Camacho Brown, L., & Watson Soto, H. (2007). Reflexiones sobre equidad de género y educación inicial. InterSedes: Revista de las Sedes Regionales, 8(14), 33-48. https://www.redalyc.org/pdf/666/66615071004.pdf

Caro-Molina, P. (2018). Infancia rural y trabajo productivo y reproductivo en el Valle de Aconcagua. Una mirada de género. Revista Austral de Ciencias Sociales, (34), 169-191. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2018.n34-11

Chaves Salas, A. L. (2005). Las relaciones de género en el contexto escolar. Un estudio de caso a nivel de educación preescolar, Costa Rica. Diálogos Revista Electrónica de Historia, 5(1-2), 1-18. https://www.redalyc.org/pdf/439/43926968022.pdf

Chihuailaf Vera, L., Mujica Johnson, F. N., & Concha Lópezz, R. F. (2022). Psicomotricidad, corporalidad, género y filosofía positivista en Chile: Análisis crítico de documentos ministeriales. Retos, 45, 12-19. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91574

Cin, F. M., Karlıdağ-Dennis, E., & Temiz, Z. (2020). Capabilities-based gender equality analysis of educational policy-making and reform in Turkey. Gender and Education, 32(2), 244-261. https://doi.org/10.1080/09540253.2018.1484429

Cogo Leivas, P. G., de Almeida Schiavon, A., Hertzog Resadori A., Aver Vanin, A., Almeida, A., do N. & Sandrine Machado, P. (2023). Human rights violations in normalizing procedures on intersex children. CSP. Cadernos de Saúde Púbica, 39(1), 1-13. https://doi.org/10.1590/0102-311XEN066322

Concha López, R. F., & Mujica Johnson, F. N. (2021). Sobre las políticas educativas de género: Perspectiva internacional y chilena. Dilemas contemporáneos: Educación, política y valores, 8(Edición Especial), 1-18- https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2760

Da Silva, P. R. & Da Silva, T. J., & Finco, D. (2020). Relações de gênero, educação da pequena infância e mudanças políticas no Brasil: Contribuições para um estado da arte. Cuadernos Pagu, (58), 1-27. http://dx.doi.org/10.1590/18094449202000580015

Durán González, R. E., Juárez, Moreno M., & Raesfeld, L. (2021). Violencia y derechos de las niñas de origen indígena en el Municipio de San Felipe Orizatlán, Hidalgo. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 56-68. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2074

Federici, S. (2020). El patriarcado del salario. Críticas feministas al marxismo (2a reimp.). Tinta limón.

Franco Llanos, S. & Serrano Manzano, B. F. (2022). Tendencias del currículo en educación superior: Pedagogía y educación prenatal en la formación del profesorado. Práctica Docente. Revista de Investigación Educativa, 4(8), 79-93. https://doi.org/10.56865/dgenam.pd.22.4.8.198

González Barea, E. M., & Rodríguez Marín, Y. (2020). Estereotipos de género en la infancia. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (36), 125-138. https://doi.org/10.7179/PSRI_2020.36.08

Hiner, H., Badilla, M., López, A., Zúñiga-Fajuri, A., & Hatibovic, F. (2022). Patriarchy is a judge: Young feminists and LGBTQ+ activists performing transitional justice in Chile. International Journal of Transitional Justice, 16(1), 66-81. https://doi.org/10.1093/ijtj/ijab035

Kelkar, G. & Nathan, D. (2020). Witch hunts. Culture, patriarchy, and structural transformation. Cambridge University Press.

Khoja, N. (2020). Construcción de significados de género en el juego imaginario de niños en edad preescolar en Arabia Saudita. International Journal of Early Childhood, 52(1), 1-16. https://doi.org/10.1007/s13158-020-00260-w

Kyngäs, H. (2020). Inductive Content Analysis. En H, Kyngäs, K. Mikkonen, & M. Kääriäinen, (Eds.), The application of content analysis in nursing science research (pp. 13-21). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-30199-6_2

Lobato, E. (2005). Juego sociodramático y esquemas de género. Una investigación en educación infantil. Cultura y Educación, 17(2), 115-129. https://doi.org/10.1174/1135640054192847

López Rodríguez, S. L. (2013). Identidades docentes del nivel preescolar, género y formación docente inicial. Revista Electrónica Sinéctica, (41), 1-17. https://www.redalyc.org/pdf/998/99828325006.pdf

Maganto, C., Peris, M., & Garaigordobil, M. (2018). El conocimiento de la identidad sexual en la primera infancia: Atribuciones de sexo y género. European Journal of Health Research, 4(3), 169-179. https://doi.org/10.30552/ejhr.v4i3.121

Martínez Martín, I. (2018). Pedagogías feministas: Estrategias una educación emancipadora y decolonial. Momento: Diálogos em Educação, 27(3), 350-365. https://doi.org/10.14295/momento.v27i3.8687

Mercer, R, Szulik, D, Ramírez, M. C., & Molina, H. (2008). Del derecho a la identidad al derecho a las identidades: Un acercamiento conceptual al género y el desarrollo temprano en la infancia. Revista Chilena de Pediatría, 79(suppl.1), 37-45. https://doi.org/10.4067/S0370-41062008000700007

Molinero-González, P., Martín-Antón, L. J., Carbonero-Martín, M. Á., & Arteaga-Cedeño, W. L. (2023). Estrategias docentes para reducir el rechazo entre iguales en infantil: Aplicación piloto. Revista Fuentes, 25(1), 26-36. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2023.21526

Mujica Johnson, F. N. (2019). Reglamento sexista en los centros de educación escolar en Chile. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (29), 87-107. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i29.2634

Mujica Johnson, F. N., & Orellana Arduiz, N. del C. (2021). Emociones del profesorado de educación física: Revisión narrativa (2010-2020). Retos, 39, 910-914. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.80750

Ranea Triviño, B. (2021). Desarmar la masculinidad. Catarata.

Ravetllat Ballesté, I. (2018). Igual de diferentes: La identidad de género de niñas, niños y adolescentes en Chile. Revista lus et Praxis, 24(1), 397-436. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-00122018000100397

Reyes-Rodríguez, E., & Colás-Cos, I. (2017). El activismo social y sus particularidades en la educación. EduSol, 17(61), 39-49. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6137059

Rocha Mattos, A. & Cavalheiro, R. (2020). da proteção à instrução: mobilizações prático-discursivas em torno da infância nos debates sobre gênero e sexualidade na educação. Childhood & philosophy, 16, 1-20. https://doi.org/10.12957/childphilo.2020.48344

Rodríguez Whashington, N., Lozano Lefrán, A., & Chao Flores, M. (2013). Construcción de género en la infancia desde la literatura. Revista Cubana de Enfermería, 29(3), 182-190. http://scielo.sld.cu/pdf/enf/v29n3/enf04313.pdf

Rother, E. T. (2007). Revisión sistemática X revisión narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, 20(2), 9-10. https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001

Santos, M. H., Ferreira Cruz, E., & Marques, A. M. (2022). Gender and pre-school: The experiences and strategies of male early childhood educators. Cadernos de pesquisa, 52, 1-19. https://doi.org/10.1590/198053148974_en

Published

2024-03-27

How to Cite

Gender Perspectives in Early Childhood Education: Student-Centered Narrative Review (2018-2023) (S. Franco Llanos, R. Concha-López, & F. Mujica-Johnson , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 29(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.29-1.18485

How to Cite

Gender Perspectives in Early Childhood Education: Student-Centered Narrative Review (2018-2023) (S. Franco Llanos, R. Concha-López, & F. Mujica-Johnson , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 29(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.29-1.18485

Comentarios (ver términos de uso)