Teacher Evaluation Models for Online Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18487

Keywords:

Evaluation, higher education, online teaching, teaching, systematic review, SDG 4, Quality education, qualified teachers

Abstract

Introduction. One of the main problems that is evident in higher education is the lack of innovation within training processes in online contexts, which is why this study carries out a bibliographic review of teacher evaluation models. Objective. The paper aims to know the teacher evaluation models that are used in the online modality in higher education teaching. Analysis. A search was carried out in the WoS, Scopus, Google Scholar and Dialnet databases, considering production included in the period 2010-2021. The research has a qualitative approach since it describes general and specific aspects of the teacher evaluation models worldwide, with an emphasis on Latin America. To reduce the risk of bias, the recommendations of the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) statement were followed. In addition, the recommendations proposed by Alexander (2020) in the Review of Educational Research were used, where the author designs a methodological guide to carry out systematic reviews in the educational field. Inclusion and exclusion criteria were applied so that the final sample consisted of 22 studies. Results. It was demonstrated that there is little scientific production of teacher evaluation models in online teaching worldwide, which creates a challenge to continue conducting future research on this topic. Conclusions. The evaluation of teaching performance seeks to understand the work of teachers from multiple perspectives, including that of the student body and management staff, which requires a rigorous design, focused on improving training processes by identifying competencies and areas of opportunity.

Author Biography

Jessica Monserrate Vélez-Loor, Universidad Técnica de Manabí

Licenciada en Ciencias de la Educación Mención “Contabilidad Computarizada”, Magister en Tecnología e Innovación Educativa, Master Universitario en Evaluación de la Calidad y Procesos De Certificación en Educación Superior, es docente en la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, en la Universidad Técnica de Manabí, Ecuador.

References

Alexander, P. A. (2020). Methodological Guidance Paper: The Art and Science of Quality Systematic Reviews. Review of Educational Research, 90(1), 6-23. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.3102/0034654319854352

Alvarado Estrada, J., Cassano Tasaico, S.,Terán Plasencia, H. & Navarro Monroy, H. (2022). Evaluación del desempeño docente para la educación superior en tiempos de COVID-19. TecnoHumanismo, 2(1), 70-96. https://tecnohumanismo.online/index.php/tecnohumanismo/article/view/93/280

Barbazán Capéans, D., Ben Abdellah, K. D. M. & Montes Hoyos, C. M. (2021). La competencia digital docente en educación superior: Estado del arte en España y Latinoamérica. Etic@net. Revista científica electrónica de educación y comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 21(2), 267-282. https://revistaseug.ugr.es/index.php/eticanet/article/view/20837/22361

Cabero, J. & Barroso, J. (2016). Formación del profesorado en TIC: Una visión del modelo TPACK. Cultura y Educación, 28(3), 633-663. https://doi.org/10.1080/11356405.2016.1203526

Cabero Almenara, J., Llorente Cejudo, M. del C. & Morales Lozano, J. A. (2018). Evaluación del desempeño docente en la formación virtual: Ideas para la configuración de un modelo. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 261-279. https://www.redalyc.org/journal/3314/331455825014/331455825014.pdf

Cervantes Pérez, F. C., Márquez, A. H. & Parra Cervantes, P. (2011). Leyes, normas y reglamentos que regulan la educación superior a distancia en México. En: A. Camacho Condo (ed.), Leyes, normas y reglamentos que regulan la educación superior a distancia y en línea en América Latina y el Caribe (pp. 143-164.). Ecuador: Universidad Técnica Particular de Loja. https://libros.metabiblioteca.org/server/api/core/bitstreams/f777786c-e593-4f0f-b0aa-b44d4b67c61f/content

Correa Suárez, L. M. (2014). Evaluación de un programa de capacitación profesional de una institución de educación superior de Puerto Rico. HETS Online Journal, 4(2), 35-76. https://hets.org/ojournal/index.php/hoj/article/view/193/148

García-Cabrero, B., Luna-Serrano, E., Cisneros-Cohernour, E. J., Cordero-Arroyo, G. & García-Vigil, M. H. (2018). Las competencias docentes en entornos virtuales: Un modelo para su evaluación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 343-365. https://www.researchgate.net/publication/321249254_Las_competencias_docentes_en_entornos_virtuales_un_modelo_para_su_evaluacion

García Soto, G. Y., García López, R. I. & Lozano Rodríguez, A. (2020). Calidad en la educación superior en línea: Un análisis teórico. Revista Educación, 44(2), 1-16. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/39714/42859

Gómez, L. F. & Valdés, M. G. (2019). La evaluación del desempeño docente en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 479-515. https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/255/633

Harsch, C., Müeller-Karabil, A. & Buchminskaia, E. (2021). Addressing the challenges of interaction in online language courses. System, 103, 102673. https://doi.org/10.1016/j.system.2021.102673

Hutton, B., Catalá-López, F. & Moher, D. (2016). La extensión de la declaración PRISMA para revisiones sistemáticas que incorporan metaanálisis en red: PRISMA-NMA. Medicina Clínica, 147(6), 262-266. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0025775316001512/pdfft?md5=ee5a3b6345a3460850ceb9167f22843d&pid=1-s2.0-S0025775316001512-main.pdf

Lemaitre, M. J. (2018). La educación superior como parte del sistema educativo en América Latina y el Caribe. En: P. Henríquez Guajardo (coord.), Tendencias de la educación superior en América Latina y el Caribe 2018 (pp. 19-58). Argentina: Universidad Nacional de Córdoba. http://www.cres2018.unc.edu.ar/uploads/educacion-superior-tendencias-ecuador.pdf

Linares-Espinós, E., Hernández, V., Domínguez-Escrig, J. L., Fernández-Pello, S., Hevia, V., Mayor, J., Padilla-Fernández, B. & Ribal, M. J. (2018). Metodología de una revisión sistemática. Actas Urológicas Españolas, 42(8), 499-506. https://doi.org/10.1016/j.acuro.2018.01.010

Martin Calvo, J. F. (2018). Calidad educativa en la educación superior colombiana: Una aproximación teórica. Sophia, 14(2), 4-14. https://revistas.ugca.edu.co/index.php/sophia/article/view/799/1279

Martínez Íñiguez, J. E., López Ramírez, E. & Pacheco Camacho, O. (2019). Acreditación de la calidad en la educación superior de América Latina. Una visión socioformativa. Atenas, 3(47), 34-51. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/328

Medina Alvarado, L. A. (2019, febrero 28). Calidad en la educación superior de América Latina, ¿son un negocio las acreditaciones? Bogotá: Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/16098/Medinaivan20193.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nesterchuk, O. A., Grishin, O. E. & Chepurnaya, A. M. (2020, November). Digitalization as the “new normal” of higher education. Journal of Physics: Conference Series. 1691(1), 1-6. https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1691/1/012068/pdf

Page, M. J., McKenzie, J., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., …McDonald, S. (2021). Declaración PRISMA 2020: Una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Revista Española de Cardiología, 74(9), 790-799. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0300893221002748/pdfft?md5=aa97724944177915ddab1cfbe40f6d38&pid=1-s2.0-S0300893221002748-mainext.pdf

Ricardo, C. & Vieira, C. (2023). Creencias y concepciones docentes de educación superior en enseñanza remota en el contexto de COVID-19. RIE. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(1), 17-37. https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/33966/26610

Rozemblum, C., Unzurrunzaga, C., Banzato, G. & Pucacco, C., (2015). Calidad editorial y calidad científica en los parámetros para inclusión de revistas científicas en bases de datos en acceso abierto y comerciales. Palabra Clave, 4(2), 64-80. https://www.scielo.org.ar/pdf/pacla/v4n2/v4n2a01.pdf

Santamaría Olmo, R. (2017). Programa de Habilidades en Lectura Crítica Español (CASPe). NefroPlus, 9(1), 100-101. https://www.revistanefrologia.com/es-programa-habilidades-lectura-critica-espanol-articulo-X1888970017612483

Santángelo, H. N., Padilla Omiste, Á., Daza Rivero, R., Roesler, J., Vianney, J., Santander Wannhoff, W., Schalk Quintanar, A. E., Zavando Benítez, S., Durán Reyes, J., Rubio Guerrero, G., González Rubio, J., Adolio Cascante, R., Castro Tato, J., Rubio Gómez, M. J., Morocho Quezada, M., Ramírez Asanza, I., Cervantes Pérez, F., Herrera Márquez, A., Parra Cervantes, P. &Vargas, M. de L. (2011). Leyes, normas y reglamentos que regulan la educación superior a distancia y en línea en América Latina y el Caribe. Ecuador: Universidad Técnica Particular de Loja. https://www.caled-ead.org/sites/default/files/files/leyesnormas.pdf

Vega Lebrún, C. A., Sánchez Cuevas, M., Rosano Ortega, G. & Amador Pérez, S. E. (2021). Competencias docentes, una innovación en ambientes virtuales de aprendizaje en educación superior. Apertura, 13(2), 6-21. https://doi.org/10.32870/Ap.v13n2.2061

Published

2024-12-28

How to Cite

Teacher Evaluation Models for Online Teaching (J. M. Vélez-Loor , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18487

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

Categories

How to Cite

Teacher Evaluation Models for Online Teaching (J. M. Vélez-Loor , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18487

Comentarios (ver términos de uso)