Evaluation of Competency Development in a Preparatory Program for Entry into Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.29-1.18496Keywords:
Evaluation, evaluation strategies, competencies, early academic preparation, SDG 4, Quality education, access to higher educationAbstract
Introduction. This original article is derived from the research study “Evaluation of Competency Development in Students of a Preparatory Program for Higher Education.” The study was conducted in the Araucanía region of Chile. Objective. The study aims to analyze the evaluation strategies used by the Early Academic Preparation Program teachers of the Universidad Católica de Temuco to assess competency development. Methodology. The study employed a qualitative methodological approach, with a case study design. The participants included faculty members responsible for implementing competency development courses. Data collection involved a documentary review of academic programs and evaluation instruments used by faculty, followed by content analysis of both types of documents. Results. The findings identified and described four evaluation strategies used in the program, as well as the significant presence of specific competency evaluation indicators and reduced incorporation of generic competencies in the evaluation instruments. Conclusions. The study identifies strengths and opportunities for improvement in evaluation strategies, particularly in the integration of generic competencies. Its findings highlight the importance of promoting self-regulation and academic reflection, incorporating self-assessment, peer assessment, and more structured feedback. Additionally, its results may be valuable for other institutions seeking to optimize their evaluation practices and enhance students’ comprehensive development.
References
Acebedo-Afanador, M. J., Aznar-Díaz, I., & Hinojo-Lucena, F. J. (2017). Instrumentos para la evaluación del aprendizaje basado en competencias: Estudio de caso. Información tecnológica, 28(3), 107-118. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642017000300012
Álvarez Álvarez, C. & San Fabián Maroto, J. L. (2012). La elección del estudio de caso en la investigación educativa A Gazeta de Antropología, 28(1), 1-13. https://www.researchgate.net/publication/229068734_La_eleccion_del_estudio_de_caso_en_la_investigacion_cualitativa
Arribas, J. M. (2012). El rendimiento académico en función del sistema de evaluación empleado. Relieve, 18(1), 1-15. https://ojs.uv.es/index.php/RELIEVE/issue/view/216
Arter, J. A. & Spandel, V. (1992). Using portfolios of student work in instruction and assessment. Educational Measurement: Issues and Practice, 11(1), 36-44. https://doi.org/10.1111/j.1745-3992.1992.tb00230.x
Barone, L. R. (2007). Escuela para maestros enciclopedia de pedagogía práctica. Lexus.
Biggs, J. (2010). Calidad del aprendizaje universitario. Narcea.
Boston, C. (2002). The concept of formative assessment. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 8(1), 1-2. https://doi.org/10.7275/kmcq-dj31
Camperos Camero, M. (2008). La evaluación por competencias, mitos, peligros y desafíos. Educere, 12(43), 805-814. https://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1316-49102008000400017&script=sci_abstract&tlng=pt
Castillo Arredondo, S. (2003). Vocabulario de evaluación educativa. Pearson.
Castillo, E. & Vásquez, M. L. (2003). El rigor metodológico de la investigación cualitativa. Colombia Médica, 34(3), 164-167. https://colombiamedica.univalle.edu.co/index.php/comedica/issue/%20view/31
Castro Miranda, G. & Calzadilla Vega, G. (2021). Comunicación asertiva: Una mirada desde la psicología de la educación. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 12(3), 131-151. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8154371.pdf
Cejas Yanes, E. (2016). Los fundamentos del diseño curricular por competencias laborales. https://issuu.com/luisenrique87/docs/los_fundamentos_del_dise__o_curricu
Charria Ortiz, V. H., Sarsosa Prowesk, K. V., Uribe Rodríguez A. F., López Lesmes C. N., & Arenas Ortiz, F. (2011). Definición y clasificación teórica de las competencias académicas, profesionales y laborales. Las competencias del psicólogo en Colombia. Psicología desde el Caribe, (28), 133-165. https://www.redalyc.org/pdf/213/21320758007.pdf
Chetty, S. (1996). The case study method for research in small- and medium-sized firms. International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship, 15(1), 73-85. https://doi.org/10.1177/0266242696151005
del Valle, R. (2012). Formación por competencias: Certezas, resultados y desafíos. En D. Süsskand (Ed.), Innovación curricular en las universidades del Consejo de Rectores. Reflexiones y procesos en las universidades del Consejo de Rectores Prácticas Internacionales (pp. 133-158). Editorial Universidad de Valparaiso. https://www.consejoderectores.cl/public/pdf/publicaciones/PDF_libro_CRUCH_.pdf
Díaz Barriga Arceo, F. (2006). Enseñanza situada: Vínculo entre la escuela y la vida. Mc-Graw-Hill.
Fernández March, A. (2010). Evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la educación universitaria. Universidad Politécnica de Valencia. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 11-34. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/6216
Frade Rubio, L. (2009). Desarrollo de competencias en educación: Desde preescolar hasta el bachillerato. Inteligencia Educativa.
García Retana, J. Á. (2011). Modelo educativo basado en competencias: Importancia y necesidad. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 11(3), 1-24. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/3484
González-Sanmamed, M., Muñoz-Repiso, A. G. V., & Santos-Caamaño, F. J. (2017). Desarrollo y crecimiento personal. Construcción y validación de un cuestionario para estudiantes universitarios. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 20(2), 13-25. https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S2014-98322017000200005&script=sci_arttext
Guba, E. G. & Lincoln, Y. S. (1989). Fourth generation evaluation (2ª ed.). Sage.
Instituto Vasco de Evaluación e Investigación Educativa (ISEI-IVEI). (2009). Competencia social y ciudadana: Marco teórico. Gobierno Vasco. https://www.euskadi.eus/contenidos/documentacion/inn_doc_comp_basicas/es_def/adjuntos/evaluacion/311039c_Pub_ISEI_comp_ciudadana_c.pdf
Knust Graichen, R. & Gómez Puente, S. M. (2009). La Evaluación con enfoque por competencias: ¿Se implementa realmente la evaluación por competencias? Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias, 1(3), 104-125. https://sitios.ucsc.cl/cidd/wp-content/uploads/sites/37/2018/05/la_evaluacion_con_enfoque_por_competencias.pdf
Kyale, S. (2007). Contradictions of assessment for learning in Institutions of Higher Education. En D. Boud, & N. Falchikov (Eds.), Rethinking assessment in higher education. Learning for the longer term (pp. 57-71). Routledge.
Martínez Carazo, P. C. (2006). El método de estudio de caso: Estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & Gestión, (20), 165-193. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/view/3576
Mendoza Jacomino, A. & Artiles Olivera, I. (2011). El profesor tutor como agente educativo y su rol en la evaluación formativa del aprendizaje: Premisas para el cambio educativo. Revista Iberoamericana de Educación, 57(1), 1-12. https://doi.org/10.35362/rie5711471
Mertens, D. M. (2005). Research and evaluation in education and psychology. Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Sage.
Ministerio de Educación [MINEDUC], Unidad de Currículum y Evaluación (UCE). (2006). Evaluación para el aprendizaje. Enfoques y materiales prácticos para lograr que sus estudiantes aprendan más y mejor. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/2055/mono-851.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Monje Álvarez, C. A. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa: Guía didáctica. Universidad Surcolombiana. https://www.studocu.com/latam/document/universidad-latina-de-costa-rica/sociologia/monje-carlos-arturo-guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion/4621585
Moreno Olivos, T. (2012). La evaluación de competencias en educación. Sinéctica, (39), 1-20. https://www.redalyc.org/pdf/998/99826889010.pdf
Noreña, A. L., Alcaraz-Moreno, N., Rojas, J. G., & Rebolledo-Malpica, D. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa. Aquichan, 12(3), 263-274. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972012000300006
Latorre Beltrán, A., del Rincón Igea, D., & Arnal Agustín, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. Ediciones Experiencia. https://www.google.co.cr/books/edition/Bases_metodol%C3%B3gicas_de_la_investigaci%C3%B3/ZF4wEAAAQBAJ?hl=es-419&gbpv=1&printsec=frontcover
Paul, R. & Elder, L. (2005). Estándares de competencia para el pensamiento crítico. Fundación para el Pensamiento Crítico.
Polya, G. (1965). Cómo plantear y resolver problemas. Trillas. https://www.redalyc.org/journal/4576/457644946012/html/
Rial Sánchez, A. (2007). Diseño curricular por competencias: El reto de la evaluación. La Universitat. http://hdl.handle.net/10256/819
Ríos Muñoz, D. & Herrera Araya, D. (2017). Los desafíos de la evaluación por competencias en el ámbito educativo. Educação e Pesquisa, 43(4), 1073-1086. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201706164230
Sánchez-Macías, I. & Jorrín-Abellán, I. (2017). Estudio de caso sobre la evaluación por competencias en educación artística: Aportaciones a la educación patrimonial. Estudios Pedagógicos, 43(4), 229-240. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v43n4/art12.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2012). Las estrategias y los instrumentos de evaluación desde el enfoque formativo. https://www.educacionbc.edu.mx/departamentos/evaluacion/herramientasEB/archivos/Las%20estrategias%20y%20los%20instrumentos%20de%20evaluaci%C3%B3n%20desde%20el%20en.pdf
Shepard, L. A. (2006). La evaluación en el aula. En R. L. Brennan (Ed.), Educational Mesasurement (pp. 623-646). Greengood publishing group. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/01/P1C225.pdf
Shute, V. J. (2008). Focus on formative feedback. Review of Educational Research, 78(1), 153-189. https://doi.org/10.3102/0034654307313795
Stake, R. E. (1999). The art of case study research. Sage Publications.
Tobón, S. (2008). La formación basada en competencias en la educación superior: El enfoque complejo. Instituto Cife.ws. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/bitstream/123456789/3491/1/Formaci%c3%b3n_basada_competencias.pdf
Universidad Católica de Temuco. (2009). Modelo educativo UC Temuco: Principios y lineamientos.
Universidad Católica de Temuco. (2016). Competencias genéricas para la formación de profesionales integrales. Cuadernos de Docencia Nº 3. https://dfhc.uct.cl/wp-content/uploads/2022/08/Competencias_genericas.pdf
Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). (s.f.). Marco teórico evaluación educativa. Studocu. https://www.studocu.com/es-mx/document/universidad-nacional-autonoma-de-mexico/metodologia/319272857-marco-teorico-evaluacion-educativa/10443674
Verdejo, P. (Coord.), Encinas, M., y Trigos, L. (2015). Estrategias para la evaluación de aprendizajes complejos y competencias. Innova Cesal, 19-45. https://www.academia.edu/5177141/Estrategias_para_la_evaluaci%C3%B3n_de_aprendizajes_complejos_y_competencias
Williams, M., Grinnell, R. M., Jr., & Unrau, Y. A. (2005). Case levels design. En R. M. Grinnell, Jr., & Y.A. Unrau (Eds.), Social work: Research and evaluation. Quantitative and qualitative approaches (7a ed., pp. 171-184). Oxford University Press.
Yin, R. K. (1989). Case study research. Design and methods. Sage Publications.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Rina Margarita Gaete-Rengifo, Joel Alfonso Parra-Díaz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: