Evaluation of Competency Development in a Preparatory Program for Entry into Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.29-1.18496

Keywords:

Evaluation, evaluation strategies, competencies, early academic preparation, SDG 4, Quality education, access to higher education

Abstract

Introduction. This original article is derived from the research study “Evaluation of Competency Development in Students of a Preparatory Program for Higher Education.” The study was conducted in the Araucanía region of Chile. Objective. The study aims to analyze the evaluation strategies used by the Early Academic Preparation Program teachers of the Universidad Católica de Temuco to assess competency development. Methodology. The study employed a qualitative methodological approach, with a case study design. The participants included faculty members responsible for implementing competency development courses. Data collection involved a documentary review of academic programs and evaluation instruments used by faculty, followed by content analysis of both types of documents. Results. The findings identified and described four evaluation strategies used in the program, as well as the significant presence of specific competency evaluation indicators and reduced incorporation of generic competencies in the evaluation instruments. Conclusions. The study identifies strengths and opportunities for improvement in evaluation strategies, particularly in the integration of generic competencies. Its findings highlight the importance of promoting self-regulation and academic reflection, incorporating self-assessment, peer assessment, and more structured feedback. Additionally, its results may be valuable for other institutions seeking to optimize their evaluation practices and enhance students’ comprehensive development.

Author Biographies

Rina Margarita Gaete-Rengifo, Temuco Catholic University

 

Periodista y Profesora de Educación Media de Ciencias Naturales y Biología. Magister en Evaluación Educacional por la Universidad de La Frontera, Chile. Por cinco años fue docente de Educación Media y de Adultos, hace ocho años que se desempeña como Coordinadora de Programas de Acceso Inclusivo y Preparación para el Ingreso a la Educación Superior en la Vicerrectoría Académica de la Universidad Católica de Temuco, Chile.

Joel Alfonso Parra-Díaz, University of La Frontera

 

Doutor em Educação por la Universidad de São Paulo, Brasil; Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de La Frontera, Chile, y Magíster en Educación mención Gestión para la Inclusión Educativa por la Universidad Católica de Temuco. Actualmente Profesor Asistente del Departamento de Educación de la Facultad de Educación, Ciencias Sociales y Humanidades de La Universidad de La Frontera. Desarrolla proyectos, investigaciones, ponencias y conferencias en Formación inicial docente, didáctica de la historia y la geografía, sobre educación ciudadana e inclusión educativa. Profesor de claustro acreditado para programas de doctorado y magíster académico.

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Published

2024-03-27

How to Cite

Evaluation of Competency Development in a Preparatory Program for Entry into Higher Education (R. M. Gaete-Rengifo & J. A. Parra-Díaz , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 29(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.29-1.18496

How to Cite

Evaluation of Competency Development in a Preparatory Program for Entry into Higher Education (R. M. Gaete-Rengifo & J. A. Parra-Díaz , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 29(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.29-1.18496

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