Patterns of Distributed Leadership in Secondary Vocational Training Centers in Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.28-2.18526

Keywords:

distributed leadership, vocational and training education, secondary education, professional training, quality of education, professional improvement, tests of inferential statistic, Quality education, decent work, reduced inequalities, fight poverty, food access

Abstract

Purpose. Distributed leadership would contribute to the development of professional skills necessary to foster a culture of collaboration. The objective of this article was to analyze the patterns of distributed leadership in secondary vocational and training centers with a sustained improvement trajectory. Method. A non-experimental transactional quantitative investigation was carried out. To analyze distributed leadership patterns, the Distributed Leadership Multifactor Questionnaire was applied (Maureira Cabrera & Garay, 2019). The sample consisted of ten secondary vocational and training centers from different geographical areas of Chile. Different patterns of distributed leadership and their relationship with sociodemographic variables were analyzed. For data analysis we used descriptive and inferential statistics, t-tests for independent samples, concluding with a multiple regression analysis. Results. All distributed leadership patterns are valued positively by managers, teachers and support professionals. The formal pattern was the one with the highest value, followed by the strategic, the pragmatic distribution pattern, the cultural pattern, the timely distribution pattern, and the incremental pattern. Age, experience and permanence in the center, as well as those who work in managerial positions, have a more positive assessment of the cultural pattern of leadership distribution. Conclusions. Distributed leadership is possible to the extent that there is a culture that supports it. Those educational centers with a sustained path of improvement have a leadership concept that facilitates more democratic participation and decision-making around a common project.

Author Biographies

Oscar Maureira-Cabrera, Universidad Católica Silva Henríquez

Es profesor, magister en educación mención gestión educacional y doctor por la Universidad Complutense de Madrid. Es profesor titular y desde hace 40 años trabaja en la Universidad Católica Silva Henríquez en Chile. Su línea de investigación es en liderazgo educacional y, actualmente, dirige el Núcleo de investigación de la Escuela de Ciencias y Tecnología Educativa de la Facultad de educación.

Luis Ahumada-Figueroa, Pontifical Catholic University of Valparaíso

Es psicólogo y doctor en psicología por la Universidad Autónoma de Madrid. Profesor titular de la Escuela de psicología de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Sus líneas de investigación corresponden a políticas educativas, liderazgo distribuido y aprendizaje organizacional. Es investigador responsable del proyecto FONDECYT N°1210249: Liderazgo distribuido en la Educación Media Técnico Profesional (EMTP): análisis de las relaciones, interacciones y cultura colaborativa.

Erick Vidal-Muñoz, Universidad Católica Silva Henríquez

Es sociólogo y magíster en métodos de investigación social. Es profesor de la Escuela de Ciencia y Tecnología Educativa, Universidad Católica Silva Henríquez en Chile. Es docente de Pedagogía en Educación Técnica y Formación Profesional. Sus líneas de investigación se centran en formación técnico profesional y trayectoria formativa de egresados de la enseñanza secundaria técnico profesional.

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Published

2024-08-31

How to Cite

Patterns of Distributed Leadership in Secondary Vocational Training Centers in Chile (O. Maureira-Cabrera, L. Ahumada-Figueroa, & E. Vidal-Muñoz , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.28-2.18526

Issue

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Patterns of Distributed Leadership in Secondary Vocational Training Centers in Chile (O. Maureira-Cabrera, L. Ahumada-Figueroa, & E. Vidal-Muñoz , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.28-2.18526

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