Chilean Students From Public Educational Institutions With Poor Sleep Hygiene Exhibit Lower Self-Esteem. Cross-Sectional Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.28-2.18541

Keywords:

Sleep, self-esteem, schoolchildren, cross-sectional study, Chile, Quality education, school environments

Abstract

Objective. To analyze the self-esteem of Chilean students from public schools and determine its association with sleep hygiene variables, after the first year of restrictions due to the COVID-19 pandemic. Method. The study had a non-experimental, descriptive, and analytical design, with a cross-sectional temporal dimension. A convenience non-probabilistic sample of 265 students from 7th to 12th grade (between 11 and 18 years old) of both sexes from the town of El Carmen, southern Chile, participated in an online questionnaire about context, self-esteem, and sleep habits. Analysis of results. A majority of students perceived themselves with average or low self-esteem (26.4% and 24.9%, respectively). It was found that students who usually fell asleep before midnight, did not wake up tired or did so occasionally, did not have nightmares, and did not usually have trouble falling asleep had higher self-esteem than those who fell asleep after midnight, woke up tired regularly, had nightmares, and had trouble falling asleep, respectively. Conclusions. It was concluded that a high percentage of students had average or low self-esteem, and that students who reported having better sleep hygiene had higher self-esteem compared to those who had worse sleep hygiene. In this way, further studies are necessary to address these topics, especially in contexts of uncertainty, where it is presumed that they could have an impact on both lifestyle habits and mental health.

Author Biographies

Jessica Ibarra-Mora, Metropolitan University of Educational Sciences

 

Profesora de Educación Física y Licenciada en Educación, de la Universidad de Concepción, Chile. Máster en Actividad Física y Salud, y Doctora en Actividad Física, Educación Física y Deporte por la Universidad de Barcelona, España. Actualmente, académica del Departamento de Educación Física, Deportes y Recreación de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Santiago, Chile.

Igor Cigarroa, Universidad Santo Tomás

Kinesiólogo y Licenciado en Kinesiología de la Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Magister en Neurorehabilitación en la Universidad Andrés Bello, Chile. Master y Doctor en Neurociencias de la Universidad Autónoma de Barcelona, España. Actualmente, académico y Coordinador de Investigación y Postgrado, Escuela de Kinesiología, Universidad Santo Tomás, Los Ángeles, Chile.

Rafael Zapata-Lamana, University of Concepción

 

Profesor de Educación Física y Licenciado en Educación, de la Universidad de Concepción, Chile. Doctor en Actividad Física y Deporte, por la Universidad Europea de Madrid; Doctor en Psicología de la Salud y del Deporte por la Universidad Autónoma de Barcelona. Actualmente, académico de la Escuela de Educación, de la Universidad de Concepción, Los Ángeles, Chile.

Claudio Hernández-Mosqueira, University of La Frontera

 

Profesor de Educación Física, Deportes y Recreación y Licenciado en Educación de la Universidad de La Frontera, Temuco, Chile. Magister en Motricidad Humana de la Universidad de La Frontera, Temuco, Chile. Doctor en Ciencias de la Motricidad Humana por la Universidad Pedro de Valdivia Chillan – Chile, y Post Doctorado Universidad Federal de Rio de Janeiro, Brasil. Actualmente académico del Departamento de Educación Física, Deportes y Recreación, de la Universidad de La Frontera, Temuco, Chile.

Tomás Reyes-Amigo, Playa Ancha University of Educational Sciences

 

Profesor de Educación Física, Deportes y Recreación y Licenciado en Educación de la Universidad de Playa Ancha, Doctor en Educación Física y Deporte, especialidad Actividad Física y Salud, por la Universidad de Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa, Portugal. Actualmente, académico de la Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, y Director del Observatorio de Ciencias de la Actividad Física(OCAF), Universidad de Playa Ancha, Chile.

Fernando Maureira-Cid, Metropolitan University of Educational Sciences

 

Profesor de Educación Física, Deportes y Recreación y Licenciado en Educación de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Santiago, Chile. Magíster en Neuropsicología por la Universidad de la Rioja, España, y Magíster en Neurociencia de la Universidad de Murcia. Doctor en Educación por la Universidad SEK. Actualmente, académico del Departamento de Educación Física, Deportes y Recreación de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Santiago, Chile.

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Published

2024-08-31

How to Cite

Chilean Students From Public Educational Institutions With Poor Sleep Hygiene Exhibit Lower Self-Esteem. Cross-Sectional Study (J. Ibarra-Mora, I. Cigarroa, R. Zapata-Lamana, C. Hernández-Mosqueira, T. Reyes-Amigo, & F. Maureira-Cid , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.28-2.18541

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Chilean Students From Public Educational Institutions With Poor Sleep Hygiene Exhibit Lower Self-Esteem. Cross-Sectional Study (J. Ibarra-Mora, I. Cigarroa, R. Zapata-Lamana, C. Hernández-Mosqueira, T. Reyes-Amigo, & F. Maureira-Cid , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.28-2.18541

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