Identity and Academic Training of Muslim Women in the Basque Country

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18591

Keywords:

Muslim female students, intercultural education, higher education, inclusion, intersectionality, cultural identity, SDG 4, Quality education, barriers to education, SDG 5, Gender equality, Muslim women

Abstract

Objective.This research aimed to investigate the experiences of Muslim female students in higher education, with a focus on the categories of inclusion, intersectionality, identity, and interculturality. Method. Six Muslim women from different parts of the Basque Country were interviewed. Results. The results reveal that all participants possess a mixed identity, yet they have not seen their condition transferred to the classroom in terms of inclusion and interculturality. The results also suggest that these students have been affected by other forms of discrimination derived from their gender condition. Similarly, results indicate that they have been affected by the low expectations for academic success that teachers have projected on them across various educational stages, conditioning, to some extent, the construction of their academic biographies. Conclusions. These findings highlight the need to rethink how to build a more inclusive educational model in which interculturality is truly worked on.

Author Biographies

Ikram Ghacham-Emrani Hachmioune

Graduada en Educación Primaria en la Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU). Es Profesora de religión islámica con idoneidad concedida por la Comisión Islámica de España (CIE) ejerciendo esta labor en diferentes centros educativos públicos del País Vasco.

David Pastor-Andrés, University of the Basque Country

Doctor en Educación por la Universidad del País Vasco (UPV/EHU) y Profesor interino del Departamento de Didáctica y Organización Escolar en la misma universidad. Graduado en Pedagogía y Licenciado en Historia del Arte, ha escrito artículos en revistas, así como capítulos en libros del ámbito educativo y ha participado en diferentes congresos internacionales. Toma parte en diferentes proyectos de investigación y ha participado en diversos comités científicos de congresos internacionales y de publicaciones

Janire Castrillo, University of the Basque Country

Licenciada y Doctora en Historia y ejerce como profesora del Departamento de Didáctica de la Matemática, Ciencias Experimentales y Sociales en la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). Cuenta con múltiples publicaciones en revistas y libros de editoriales de reconocido prestigio en el ámbito de la educación. Una de sus líneas de indagación principales está relacionada con la enseñanza de la historia de las mujeres y el tratamiento de la coeducación en las distintas etapas educativas.

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Published

2024-11-16

How to Cite

Identity and Academic Training of Muslim Women in the Basque Country (I. Ghacham-Emrani Hachmioune, D. Pastor-Andrés, & J. Castrillo , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18591

How to Cite

Identity and Academic Training of Muslim Women in the Basque Country (I. Ghacham-Emrani Hachmioune, D. Pastor-Andrés, & J. Castrillo , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18591

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