Evaluating an Augmented Reality App for Learning About Climate Change among University Students: A Pilot Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18595

Keywords:

Augmented reality, climate change, interactive learning, learning technologies, Plickers®, technology acceptance model (TAM), SDG 4, Quality education

Abstract

Introduction. The environmental issue has gained unprecedented importance in recent times due to the effects of climate change and the actions of human beings. For this reason, it is very important for future professionals to develop awareness of this situation, while the adoption of emerging technologies, such as augmented reality (AR), which are easy to use and dynamic, encourages active and immersive learning. Aim. This study aims to evaluate the degree of acceptance of undergraduate university students toward AR technology. Methodology. A quantitative pilot study was conducted with a non-probabilistic, intentional sample (N=70) of undergraduate students in the Environment and Culture course at a Dominican university. The applied instrument was the Technology Acceptance Model (TAM), created by Davis in 1989. To analyze the data obtained, the SPSS software was used. Results. The data reflect a high degree of acceptance of AR technology among the participants. The analysis showed the strong reliability of the instrument used. Conclusions. Perceived ease of use, perceived usefulness, and perceived enjoyment positively influenced students’ attitude toward using AR technology and their intention to adopt it. However, the “attitude toward use” dimension demonstrated low reliability.

Author Biographies

Pamela Michel-Acosta, Instituto Tecnológico de Santo Domingo

Doctoranda en Ciencias Ambientales en el Instituto Tecnológico de Santo Domingo (INTEC), Magíster en Defensa y Seguridad Nacional por el Instituto Superior para la Defensa (INSUDE) y Licenciada en Derecho (Summa Cum Laude) por la Universidad del Caribe (UNICARIBE). Docente del Área de Ciencias Básicas y Ambientales y Encargada de Gestión de Riesgo de Desastres del INTEC. Docente en UNICARIBE (2019-2022) en "Desarrollo Sostenible y Gestión de Riesgo".

Jeanette Chaljub-Hasbún, Instituto Tecnológico de Santo Domingo

Doctora en Educación por la Universidad de Murcia. Maestría en Educación por Framingham State College. Especialista en Diseño de Entornos Virtuales. Licenciatura en Educación. Ingeniera Química por la Universidad Autónoma de Santo Domingo. Líneas de Investigación: Innovación Educativa, Atención a la Diversidad, Metodologías de Enseñanza, Métricas y analíticas de aprendizaje. Coordinadora Académica del área de Ciencias Básicas y Ambientales del Instituto Tecnológico de Santo Domingo (INTEC).

Julio Cabero-Almenara, University of Seville

Doctor en Ciencias de la Educación. Catedrático de Tecnología Educativa de la Universidad de Sevilla (US) (España), director del Secretariado de Innovación educativa de la US. Director del Grupo de Investigación Didáctica (HUM 0390) de la Junta de Andalucía. Director de la Revista: “Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación (ISSN: 1133-8482). Cinco sexenios de investigación reconocidos por el Ministerio de Educación (Gobierno de España).

Elena del Conte-Ayala, Instituto Tecnológico de Santo Domingo

Mágister en Gerencia de Proyectos por la Universidad Nacional Pedro Henríquez Ureña (UNPHU), Ingeniero de Recursos Naturales Renovables por la Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora, Coach Ejecutivo certificada por CorpXCoach. Mas de 25 años de experiencia en Gerencia y Coordinación Técnica de Proyectos ambientales. Profesora universitaria en la Universidad de Yacambú, Universidad Central de Venezuela y Universidad Nacional Experimental Marítima del Caribe – Venezuela, y en el Instituto Tecnológico de Santo Domingo -Rep. Dominicana (Actual).

Juan Peguero-García, Universidad del Caribe

Docente de la Universidad del Caribe. Profesor invitado Universidad Abierta para Adultos. Adscrito a la Carrera Nacional de Investigadores en Ciencia, Tecnología e Innovación del Ministerio de Educación Superior de la República Dominicana. Co-investigador en el proyecto Diseño, Producción y Evaluación de objetos de aprendizaje en soporte Realidad Aumentada para la enseñanza de la Química (DIPRORAQUI).

Josefina Pepín-Ubrí, Universidad Nacional Pedro Henríquez Ureña

Docente e investigadora; miembro Carrera Nacional de Investigadores Rep. Dom., asesora Consejo Investigaciones Posgrado UNPHU y National Contact Point (NCP) for Horizon Europe. Candidata a Doctora en Globalización por la Universidad del País Vasco y posee estudios doctorales en Relaciones Internacionales, Master Internacional en Gestión Universitaria, Master en Gestión de la Ciencia, Tecnología, Innovación y Política Científica y Maestría en Sistemas de Información Gerencial. Participa en investigaciones relacionadas con tecnología e innovación educativa, aplicaciones educativas gamificadas y herramientas de realidad aumentada para la docencia.

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Published

2024-11-25

How to Cite

Evaluating an Augmented Reality App for Learning About Climate Change among University Students: A Pilot Study (P. Michel-Acosta, J. Chaljub-Hasbún, J. Cabero-Almenara, E. del Conte-Ayala, J. Peguero-García, & J. Pepín-Ubrí , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18595

How to Cite

Evaluating an Augmented Reality App for Learning About Climate Change among University Students: A Pilot Study (P. Michel-Acosta, J. Chaljub-Hasbún, J. Cabero-Almenara, E. del Conte-Ayala, J. Peguero-García, & J. Pepín-Ubrí , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18595

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