Main Assessment Factors of Academic Quality for Graduate Programs: A Comparative Analysis
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.28-2.18609Keywords:
Educational quality, Higher education, quality control, self-evaluation, postgraduate courses, comparative analysis, Quality education, education development, education improvementAbstract
Objective. This article derives from a research study that aims to identify the primary factors in assessing the academic quality of postgraduate programs, as applied by various self-assessment models in the Ibero-American region. Methodology. A qualitative investigation was conducted using comparative education methods to analyze seven existing self-assessment models in Chile, Ecuador, Central America, Colombia, and Spain. Units of analysis were established to compare the criteria and evidence of each model, utilizing individual and unified matrices to systematize all studied elements. Results. The findings identified levels of relevance between the factors and their corresponding evidence in determining the quality of a graduate program. Conclusion. Among all the proposed categories for analysis, the three most important are pedagogical factors, administrative factors, and impact assessment.
References
Abero, L., Berardi, L., Capocasale, A., García Montejo, S., & Rojas Soriano, R. (2015). Investigación educativa. Abriendo puertas al conocimiento. CLACSO.
Altamirano Santiago, M. & Martínez Mendoza, A. (2018). Un ejercicio teórico sobre el método comparado y la teoría institucional como referentes explicativos de la realidad contemporánea. Perfiles de las Ciencias Sociales, 6(11), 102-116. https://revistas.ujat.mx/index.php/perfiles/article/view/3153/2368
Añorga Morales, J., Valcárcel Izquierdo, N., & de Toro González, A. J. (2006). La educación comparada. Método esencial de la educación avanzada. Varona, (43), 14-16. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360635563004.pdf
Araujo, S. & Walker, V. (2020). El posgrado en la Argentina; la acreditación en perspectiva comparada. Integración y Conocimiento, 9(1), 11-29. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8214233
Backhouse, P., Grünewald, I., Letelier, M., Loncomilla, L., Ocaranza, O., & Toro, C. (2007). Un modelo de sistema institucional de aseguramiento de a calidad. En H. Ayarza, L. E. González, J. Cortadellas, & G. Saavedra (Eds.), Acreditación y dirección estratégica para la calidad en las universidades (pp. 144-169). CINDA. https://cinda.cl/wp-content/uploads/2007/06/acreditacion-y-direccion-estrategica-para-la-calidad-en-las-universidades.pdf
Barojas, J. & Malo, M. (1982). Criterios de calidad y evaluación del posgrado; experiencia de un grupo de trabajo. Revista de la Educación Superior, 11(42), 1-9. http://publicaciones.anuies.mx/revista/42
Bastiani Gómez, J., López García, M. M., Orantes Alborez, J., & Bastiani Gómez, C. (2018). La calidad en los programas de posgrados en educación en el Estado de Chiapas. Un estudio descriptivo y exploratorio. RECUS. Revista Electrónica Cooperación, 3(3), 1-10. https://doi.org/10.33936/recus.v3i3.1579
Bausela Herreras, E. (2003). Metodología de la investigación evaluativa: Modelo CIPP. Revista Complutense de Educación, 14(2), 361-376. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=981041
Bonnefoy, J. C. & Armijo, M. (2005). Indicadores de desempeño en el sector público. Naciones Unidas; ILPES; CEPAL. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/5611/S05900_es.pdf
Caballero, A., Manso, J., Matarranz, M., & Valle, J. (2016). Investigación en educación comparada: Pistas para investigadores noveles. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 7(9), 39-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6559980
Calero Martínez, J. (Director). (2013). Guía para la autoevaluación de programas y políticas públicas de discapacidad. Ediciones CINCA.
Cardoso Espinosa, E. O., Cerecedo Mercado, M. T., & Ramos Mendoza, J. R. (2011). Propuesta para evaluar la calidad de un programa de posgrado en educación. Revista Iberoamericana de Educación, 55(2), 1-12. https://doi.org/10.35362/rie5521612
Carrasco Loyola, M. (2021). Rol de la evidencia en el proceso de acreditación [Presentación en PowerPoint]. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/2241188/%28PPT%29%20Milagros%20Carrasco%20-%20El%20rol%20de%20las%20evidencias%20en%20el%20proceso%20de%20acreditaci%C3%B3n.pdf
Castaño-Duque, G. A. & García-Serna, L. (2012). Una revisión teórica de la calidad de la educación superior en el contexto colombiano. Educación y Educadores, 15(2), 219-243. https://doi.org/10.5294/edu.2012.15.2.3
Chaparro Sánchez, R. & Morales Barrera, M. C. (2018). Calidad y acreditación de un programa de posgrado no presencial en México. Atenas, 1(41), 117-131. https://www.redalyc.org/journal/4780/478055151008/html/
Coloma Manrique, C. R. & Tafur Puente, R. (2001). La gestión de calidad en educación. Educación, 10(19), 57-75. https://doi.org/10.18800/educacion.200101.003
de Miguel, M. (1995). La calidad de la educación y las variables de proceso y de producto. Ikastaria: Cuadernos de Educación, (8), 29-52. https://core.ac.uk/download/pdf/11501993.pdf
Dominighini, C. & Cataldi, Z. (2016). Fundamentos teóricos para la formulación de criterios de evaluación. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales, 13(21), 60-72. https://docplayer.es/88474861-Fundamentos-teoricos-para-la-formulacion-de-criterios-de-evaluacion.html
Escudero, M. C. & Salto, D. J. (2019). Más mercado, menos Estado: El financiamiento de los posgrados en Argentina. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 1(29), 65-84. https://ojs2.fch.unicen.edu.ar/ojs-3.1.0/index.php/espacios-en-blanco/article/view/253
Fernández García, C. M. (2006). Educación comparada y espacio europeo de educación superior. Una nueva perspectiva vinculada a las competencias. Revista Complutense de Educación, 17(2), 169-186. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/125028/16698-16774-1-PB.PDF?sequence=1&isAllowed=y
Figueroa Toala, R. (2012). La calidad de la evaluación y autoevaluación institucional: Enfoques y modelos. Humanidades Médicas, 12(3), 531-549. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202012000300011
García de Fanelli, A. M. (2012). Acreditación de la calidad y financiamiento: Potenciando el cambio universitario vía fondos no competitivos de mejora. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 20(22), 1-29. https://doi.org/10.14507/epaa.v20n22.2012
García García, C. & Hervás Torres, M. (2020) Los sistemas de evaluación de la educación superior en México y España. Un estudio comparativo. Revista de la Educación Superior, 49(194), 115-136. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602020000200115
Herrera, R. H, (2007). Aseguramiento de calidad y acreditación: Apuntes de contexto. En En H. Ayarza, L. E. González, J. Cortadellas, & G. Saavedra (Eds.), Acreditación y dirección estratégica para la calidad en las universidades. Acreditación y dirección estratégica para la calidad en las universidades (pp. 54-70). CINDA. https://cinda.cl/wp-content/uploads/2007/06/acreditacion-y-direccion-estrategica-para-la-calidad-en-las-universidades
Huerta Rosales, M. (2018). Evaluación basada en evidencias, un nuevo enfoque de evaluación por competencias. Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu, 5(1), 159-171. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2018v5n1.0011
Katayama Omura, R. J. (2014). Introducción a la investigación cualitativa: Fundamentos, métodos, estrategias y técnicas. Fondo Editorial. de la UIGV.
López Medina, R. E. (2021). Educación comparada como método de comparación desde la perspectiva del modelo colombiano de acreditación de alta calidad. Dialogus, (7), 108-114. https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i7.452
Menozzi, D. R. & Gomez, J. C. (2014). Calidad educativa y evaluación en clave comparada: Rupturas y continuidades entre dos períodos. VIII Jornadas de Sociología de la UNLP, La Plata, Argentina. https://www.aacademica.org/000-099/243.pdf
Nohlen, D. & Franco Cuervo, A. B. (2008). Ciencia política: Teoría institucional y relevancia del contexto (2.a ed.). Editorial Universidad del Rosario. https://repository.urosario.edu.co/items/f3f8796f-8530-4666-9504-a6f4ad6b54b6
Ortega Hurtado, J. O. (2017). Acreditación y flexibilidad curricular. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 1-29. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.306
Palacios García, W. (2013). La calidad de la educación superior en perspectiva comparada: Propuesta de un modelo de autoevaluación dentro del sistema de garantía interna de calidad de las universidades [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid]. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/14258/66708_palacios_garcia_daniel_wilson.pdf?sequence=1
Pariente Frogoso, J. L. (2010). Gestión basada en evidencias. ¿Una nueva moda administrativa? En C. M. Ramírez Torres, A Calderón Salas (Eds.), Competitividad en las organizaciones públicas y privadas: Procesos de gestión e innovación (pp. 83-94). Pearson Educación. https://riuat.uat.edu.mx/handle/123456789/1506
Partal, C., Gorjup, M. T., & Vigier, H. (2022). Comparación de metodologías de medición de la calidad en la educación universitaria. CTS Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 17(51), 37-68. https://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/315
Pedró, F. (2021). ¿Quién le pone el cascabel al gato? Un análisis comparativo de las agencias de garantía de la calidad en la educación superior. Revista Española de Educación Comparada, (37), 129-152. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27880
Picado Gättgens, X. (2002). Criterios para realizar evaluaciones de calidad. Revista Ciencias Sociales, 3(97), 9-16. https://revistacienciassociales.ucr.ac.cr/images/revistas/RCS97/01.pdf
Quintas-Froufe, N. (2016). Indicadores de calidad de las publicaciones científicas en el área de ciencias sociales en España: Un análisis comparativo entre agencias evaluadoras. RIE. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 259-272. http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.1.210191
Restrepo Ochoa, D. A. (2013) La teoría fundamentada como metodología para la integración del análisis procesual y estructural en la investigación de las representaciones sociales. Revista CES Psicología, 6(1), 122-133. https://www.redalyc.org/pdf/4235/423539419008.pdf
Ricoy Lorenzo, C. (2006). Contribución sobre los paradigmas de investigación. Educação. Revista do Centro de Educação, 31(1), 11-22. https://www.redalyc.org/pdf/1171/117117257002.pdf
Ruiz, G. (2010a) La comparación en la investigación educativa. En M. A. Navarro Leal (Coord.), Educación comparada: Perspectivas y casos (pp. 17-38). Planeación Educación y Asesoría. https://www.researchgate.net/publication/280311027_Educacion_comparada_Perspectivas_y_casos
Ruiz, J. M. (2010b). Cómo hacer una evaluación de centros educativos. Narcea Ediciones.
Sánchez Nájera, S. A. (2011). Relación de la calidad educativa en instituciones de nivel superior y la eficiencia terminal. Innovación Educativa, 11(57), 213-217. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179422350023
Sánchez Quintero, J. (2014). Propuesta de indicadores de calidad para la autoevaluación y acreditación de programas universitarios en administración. Estudios Generales, 30(133), 419-429. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0123592314001338
Soto-Grant, A. (2022). La gestión por procesos como herramienta fundamental en el aseguramiento de la calidad de las carreras universitarias. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 22(2), 1-24. https://doi.org/10.15517/aie.v22i2.48726
Tiana, A. (1996) La evaluación de los sistemas educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 10, 37-61. https://doi.org/10.35362/rie1001166
Trujillo, C. A., Naranjo Toro, M. E., Lomas Tapia, K. R., & Merlo Rosas, M. R. (2019). Investigación cualitativa. Epistemología, métodos cualitativos, ejemplos prácticos, entrevistas en profundidad. UTN. https://drive.google.com/file/d/1h2hPdgH_wmWY-tc1IoZMtZ4Fpb-RVPQm/view
Valle, V. M. (1985). Criterios para evaluar programas de posgrado. Revista Centroamericana de Administración Pública, 9, 19-36. https://ojs.icap.ac.cr/index.php/RCAP/article/view/746/1126
Whitney Lloyd, M., Ordorika Sacristán, I., & Martínez Stack, J. (2013). Una aproximación a la definición de la metodología y aplicaciones de las comparaciones educativas institucionales. En M. A., Navarro Leal & Z. Navarrete Cazales (Coords.), Comparar en educación: Diversidad de intereses, diversidad de enfoques (pp. 29-46). El Colegio de Tamaulipas / Sociedad Mexicana de Educación Comparada. https://www.academia.edu/17382044/Una_aproximaci%C3%B3n_a_la_definici%C3%B3n_de_la_metodolog%C3%ADa_y_aplicaciones_de_las_comparaciones_educativas_institucionales
Zúñiga, M. (2007). Algunas consideraciones sobre el aseguramiento de calidad. En H. Ayarza, L. E. González, J. Cortadellas, & G. Saavedra (Eds.), Acreditación y dirección estratégica para la calidad en las universidades (pp. 71-80). CINDA. https://cinda.cl/wp-content/uploads/2007/06/acreditacion-y-direccion-estrategica-para-la-calidad-en-las-universidades.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Andrea Soto-Grant, Karla Castro-Garro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: