Digital Skills and Student Autonomy in Higher Education: Validation and Diagnosis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18655

Keywords:

Autonomy, students, Educational technology, Information and Communication Technologies, technopedagogical, SDG 4, Quality education, academic skills, distance education students

Abstract

Aim. This study aims to analyze the levels of digital competencies (DC) and autonomy among higher education students and to characterize the possible correlation between these variables. Method. A non-probabilistic convenience sample of 294 Mexican undergraduate Social Sciences and Humanities students was used. The research was quantitative-correlational, descriptive-cross-sectional, and non-experimental. Self-administered online questionnaires were used to measure the DC and autonomy variables: an adaptation to Mexican Spanish of the instrument “Basic Digital Competencies 2.0 of University Students” (COBADI®) (Zapata-Ross, 2013) and the “Autonomy” by Bei et al. (2019), respectively. Results. Diverse levels of DC and autonomy were found among students from the different universities. Higher levels of DC and autonomy were associated with being female, using ICT for academic activities, having computer equipment and the Internet, and using the computer for more hours. Non-parametric tests confirmed direct and moderate associations between the variables, particularly when considering some of their dimensions. Conclusions. Adequate levels of DC are associated with higher student autonomy in ICT-mediated education.

Author Biographies

Armando Sánchez-Macías, Autonomous University of San Luis Potosí

Doctor en Educación, Maestro en Administración y Contador Público. Profesor Investigador de Tiempo Completo en la Coordinación Académica Región Altiplano Oeste de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Miembro del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores Nivel I. Líneas de investigación: Educación mediada por las TIC. Se desempeña como Titular de la Coordinación Académica Región Altiplano Oeste de la UASLP.

María Guadalupe Veytia-Bucheli, Autonomous University of Hidalgo State

Doctora en Sistemas y Ambientes Educativos. Maestra en Educación. Especialista en Entornos Virtuales de Aprendizaje. Licenciada en Educación Primaria. Profesora Investigadora de Tiempo Completo en la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Miembro del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores Nivel I. Líneas de Investigación: TIC en Educación y Procesos de Formación.

Isabel Cristina Flores-Rueda, Autonomous University of San Luis Potosí

Doctora en Administración, Maestra en Educación en el área de docencia e investigación, Licenciada en Mercadotecnia. Profesora investigadora en la Coordinación Académica Región Altiplano de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Miembro del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores Nivel C. Líneas de Investigación: Estudio de las organizaciones y mercadotecnia, y Mercadotecnia de Servicios.

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Published

2024-10-06

How to Cite

Digital Skills and Student Autonomy in Higher Education: Validation and Diagnosis (A. Sánchez-Macías, M. G. Veytia-Bucheli, & I. C. Flores-Rueda , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(3), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18655

How to Cite

Digital Skills and Student Autonomy in Higher Education: Validation and Diagnosis (A. Sánchez-Macías, M. G. Veytia-Bucheli, & I. C. Flores-Rueda , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(3), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18655

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