Raising Awareness on Teacher Training Changes: Perspectives and Challenges

Authors

  • Oscar Castro Vargas Universidad Nacional, Costa Rica
  • Ileana Castillo Cedeño Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.16-Esp.8

Keywords:

Teacher training, change, transformation, complexity, communication, teacher role, willingness.

Abstract

One of the numerous challenges in the educational processes is teacher training, particularly in the framework of neo-liberal global societies ruled by the competitiveness of regular and continuous education programs in teacher training. It is a matter of concern and, therefore, a matter of analysis, if we consider the deep impact in all contexts. Accordingly, this paper discusses the situation from a descriptive perspective as a basic requirement to go beyond the analysis on the urgency of having clear educational policies related to the variety and quality of curricular programs; and, above all, a strong awareness from teacher trainers to see themselves as the critical creative mass from which change can be made, based on socially human proposals.  

References

Arroyo, J. A. (2001). Incidencia de los indicadores en la calidad de la educación. El significado del

concepto de calidad de la educación. San José, Costa Rica: EUCR.

Carrr, W. y Kemmins, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza: La investigación-acción en la formación

del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.

Fourés, C. I. (julio-diciembre, 2011). Reflexión docente y metacognición. Una mirada sobre la

formación de formadores. Zona próxima, 14, 150-159. http://www.redalyc.org/src/inicio/

ArtPdfRed.jsp?iCve=85320028010

Freire, P. (2005). Pedagogía de la autonomía (3a

reimp.). Buenos Aires: Siglo XXI.

Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje.

Barcelona: Paidós.

Habermas, J. ( 1994). Teoría de la acción comunicativa. Racionalidad de la acción y racionalidad

social. Madrid: Taurus.

López, J. (2006). Desarrollo humano y práctica docente. México: Trillas.

Morin, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. España: Gedisa.

Pinto, R. (2012). Principios filosóficos y epistemológicos del ser docente. (Colección Pedagógica

formación inicial de docentes centroamericanos de educación primaria o básica, n. 60). San

José, Costa Rica: CEEC/SICA. Recuprado de http://www.ceducar.info/CEDUCAR/recursos/

biblioteca%20online/Volumen%2060/HTML/index.html#/45/zoomed

Quiroga, A. P. (1986). Enfoques y perspectivas en psicología social. Organización escolar y desarrollo

profesional (2ª. ed.). Buenos Aires: Cinco.

Santos, M. Á. (2001). Enseñar o el oficio de aprender. Organización escolar y desarrollo profesional.

Argentina: Homo Sapiens.

Published

2012-11-22

How to Cite

Raising Awareness on Teacher Training Changes: Perspectives and Challenges (O. Castro Vargas & I. Castillo Cedeño , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16, 73-80. https://doi.org/10.15359/ree.16-Esp.8

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Raising Awareness on Teacher Training Changes: Perspectives and Challenges (O. Castro Vargas & I. Castillo Cedeño , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16, 73-80. https://doi.org/10.15359/ree.16-Esp.8

Comentarios (ver términos de uso)