Student Assistance in Addressing Educational Needs: A Strategy of Quality Education Project of Universidad Nacional, Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.17-2.2Keywords:
Formas de apoyo, necesidades educativas, desarrollo integral, educación inclusiva, Costa Rica, Revista Electrónica EducareAbstract
The Quality Education Project of the Universidad Nacional, Costa Rica (UNA Educación de Calidad) was created in 1998 as a direct response channel for students with disabilities or educational needs in their professional training. Considering the experience generated throughout the project’s activity at the University in 2008 and 2010, the project team decided to evaluate the work that had been developed with the assistance of a group of students, in order to identify the results of services provided and make the appropriate changes. This process was implemented through workshops, which enabled the group to observe the performance of each participant, individually and collectively, at different times. During the workshops, group work guides were used in the discussion sessions on educational needs and assistance methods, an instrument with incomplete phrases was applied, a video on the issue being discussed was shown, and a final analysis was made on the feelings and emotions that emerged from the assistance activities. Among the main findings, this study points out a range of assistance methods developed by each student to respond to the educational needs of his/her peers, based on the personal and social conditions of each one of them; in addition to a number of spaces created for exchange and interaction. This helped both groups of students to work in the reconstruction of the traditional concept that is associated to the term of “disability” and further develop personal abilities and skills that will contribute to the students’ permanence in the university, as well as to their social and labor inclusion. The study provides useful recommendations to meet the needs of the student population participating in the Project, particularly in terms of follow-up and assistance methods, a challenge to be undertaken in the everyday activity of UNA Educación de Calidad.
References
Aguilar, G. (julio, 2004).Del exterminio a la educación inclusiva: Una visión desde la discapacidad.
Conferencia presentada en el V Congreso Educativo Internacional: De la educación
tradicional a la educación inclusiva. Heredia: Universidad Interamericana de Costa Rica.
Arnaiz, P. (2003). Educación inclusiva: Una escuela para todos. España: Ediciones Aljibe.
Barrantes, R. (2000). Investigación: Un camino al conocimiento, un enfoque cualitativo y
cuantitativo. San José, Costa Rica: EUNED.
Borsani, M. J. (2003). Adecuaciones curriculares. Apuntes de atención a la diversidad. Buenos Aires:
Novedades Educativas.
Centro Nacional de Recursos para la Inclusión Educativa [CENAREC] (2005). Adecuaciones de
acceso al currículo. Inducción a equipos de investigación. San José, Costa Rica: Manuscrito
inédito.
Costa Rica, Asamblea Legislativa. (29 de mayo de 1996). Igualdad de oportunidades para
las personas con discapacidad (Ley N° 7600). La Gaceta. Diario Oficial N° 112. San José:
Imprenta Nacional.
Costa Rica. Asamblea Legislativa. (29 de setiembre del 2008). Ley N° 8661: Convención sobre los
derechos humanos de las personas con discapacidad. La Gaceta Diario Oficial N°187. San
José, Costa Rica: Imprenta Nacional.
Costa Rica, Ministerio de la Presidencia. (1 de enero de 2001). Directriz N° 27. Garantizar el
cumplimiento de los derechos de las personas con discapacidad y mejorar su calidad de vida.
Decreto Ejecutivo No. 30843-MP-MIVAH-MIDEPLAN. Recuperado de http://www.cnree.
go.cr/images/documentos/legislacion/Directriz27Cimad.pdf
Fontana, A. (mayo-junio, 2012). Redes de apoyo en atención de la diversidad: aspectos críticos
y e implicaciones en el contexto de la Universidad Nacional de Costa Rica: 1a
parte. Visión
Docente Con-Ciencia, 11(64). Recuperado de http://www.ceuarkos.com/Vision_docente/
costarica64.pdf
Fontana, A. y Vargas. M. (2005). Informe anual del proyecto UNA educación de calidad para
todos los estudiantes y las estudiantes de la Universidad Nacional (N° 010341). Heredia:
Vicerrectoría Académica, Universidad Nacional. Manuscrito inédito.
Fontana, A. y Vargas. M. (2007). Informe anual del proyecto UNA educación de calidad para
todos los estudiantes y las estudiantes de la Universidad Nacional (N° 010341). Heredia:
Vicerrectoría Académica, Universidad Nacional. Manuscrito inédito.
Fontana, A., Vargas. M. y Holts, B. (2008). Informe anual del proyecto UNA educación de calidad
para todos los estudiantes y las estudiantes de la Universidad Nacional (N° 010341). Heredia:
Vicerrectoría Académica, Universidad Nacional. Manuscrito inédito.
Fontana, A., Espinoza, A. y León, H. (2009). Implementación de las adecuaciones de acceso en las
instituciones educativas costarricenses. San José, Costa Rica: CENAREC.
Fontana, A. y Sánchez, M. (2008). Informe de los talleres con el grupo de estudiantes que
realizan horas colaboración en el proyecto UNA educación de calidad. Heredia, Centro de
Investigación en Docencia y Educación, Universidad Nacional. Manuscrito inédito.
Fontana, A. y Rodríguez, R. (2010). Informe anual del proyecto UNA educación de calidad para
todos los estudiantes y las estudiantes de la Universidad Nacional (N° 010341). Heredia:
Vicerrectoría Académica, Universidad Nacional. Manuscrito inédito.
León, M. J. (1999). De la integración escolar a la escuela inclusiva o escuela para todos. (Capítulo
segundo) En M. Á., Lou y N. López (Coords.), Bases psicopedagógicas de la educación
especial (pp. 39- 61). España: Ediciones Pirámide.
Meléndez, L. (2002). La inclusión escolar del alumno con discapacidad intelectual. Bogotá: GLARRIIPP.
Núñez, B. (2007). Familia y discapacidad. De la vida cotidiana a la teoría. Argentina: Lugar Editorial.
Organización de Estados Americanos (OEA). (1999). Convención internacional para la eliminación
de todas las formas de discriminación contra las personas con discapacidad. Recuperado de
Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (20 de diciembre, 1993). Normas uniformes sobre
la igualdad de oportunidades para personas con discapacidad. Nueva York. Recuperado de
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (13 de diciembre, 2006). Convención sobre los
derechos de las personas con discapacidad. Recuperado de http://www.un.org/spanish/
disabilities/documents/gid/conventionfaq.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO).
(5-9 de marzo, 1990). Declaración mundial sobre educación para todos “Satisfacción de
las necesidades básica de aprendizaje”. Celebrado en Jomtien, Tailandia. Recuperado de
http://www.oei.es/efa2000jomtien.htm
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (10 de
junio, 1994). Declaración de Salamanca. Conferencia mundial sobre necesidades educativas
especiales: acceso y calidad. Salamanca, España. Recuperado de http://mda.una.edu.ve/
UserFiles/file/Declaracion_de_Salamanca_1994.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (UNESCO).
(26-28 de abril, 2000). Marco de acción de Dakar. Educación para todos: Cumplir nuestros
compromisos comunes. Dakar, Senegal. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/
images/0012/001211/121147s.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (5 y 7
de marzo, 2001). Declaración de Cochabamba y recomendaciones sobre políticas educativas
al inicio del siglo XXI. Bolivia, Cochabamba. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/
images/0012/001214/121485s.pdf
Puigdellivol, I. (2007). La educación especial en la escuela integrada. Una perspectiva desde la
diversidad (7ª ed.). España: Graó.
Sánchez, A. y Torres, J. A. (2002). Educación especial. Centros educativos y profesores ante la
diversidad. Madrid: Ediciones Pirámide.
Solé, I. y Coll, C. (2007) Los profesores y la concepción constructivista. En C. Coll, E. Martín, T.
Mauri, M. Miras, J. Onrubia, I. Solé y A. Zabala (Auts.), El constructivismo en el aula (pp. 7-23)
(18ª Ed.). Barcelona: Graó. Recuperado de http://books.google.co.cr/books?id=BzOef9Ul
Db4C&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&
f=false
Universidad Nacional (UNA). (1993). Estatuto Orgánico. Heredia: Costa Rica: Autor. Recuperado
de http://www.juridica.una.ac.cr/index.php?option=com_remository&Itemid=0&func=st
artdown&id=144
Universidad Nacional (UNA). (2008) Modelo pedagógico de la Universidad Nacional. Recuperado
de http://www.una.ac.cr//index.php?option=com_remository&Itemid=0&func=startdow
n&id=141
Universidad Nacional (UNA). (15 de febrero, 2012). Manual de organización de funciones de la
Vicerrectoría de Vida Estudiantil (R-3827-2011 del 8 de diciembre del 2011). UNA-Gaceta N°
Recuperado de http://www.juridica.una.ac.cr/index.php?option=com_remository&Ite
mid=0&func=fileinfo&id=384
Zúñiga, E. (2002). Las adecuaciones curriculares en la universidad: Un derecho y una
responsabilidad impostergables. En R. Jiménez (ed.), Las personas con discapacidad en la
educación superior. Una propuesta para la diversidad e igualdad. (pp. 141-153. San José:
Fundación Justicia y Género.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: