Attitude towards Teaching, Comprehensive Formation, and Students’ Life Project: The point of view of a group of students from the 11th grade in rural schools

Authors

  • Elionay Quirós Meneses Universidad Nacional, Costa Rica
  • Xiomara Jiménez Sánchez Profesional Independiente, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.17-2.6

Keywords:

Attitude, education, attitude towards teaching, stimulus, motivation

Abstract

This paper refers to a cross-sectional descriptive study with a quantitative approach on the point of view of students from rural areas concerning teaching, comprehensive formation of students from the 7th to 11th grades and the students’ life project. The study was conducted in 2011 with the participation of 41 students from the 11th grade of the Costa Rican rural schools involved in the Esperanza Joven program of the School of Educology of the Universidad Nacional. The information was collected through a Likert scale. The results reported a positive attitude towards teacher’s performance, comprehensive formation, evaluation of learning, family and institutional stimulus, and personal goals. In contrast, there was a negative attitude about the motivation of the school to its students. This research included an objective analysis and provided accurate conclusions.

Author Biographies

Elionay Quirós Meneses, Universidad Nacional

Profesor de la División de Educología del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad
Nacional. Labora desde el año 2008 como docente e investigador-extensionista de la División de Educología.
Es graduado en Ciencias de la Educación I y II ciclo con Énfasis en Educación Rural. Actualmente labora en el Proyecto Esperanza joven, de la División de Educología.

Xiomara Jiménez Sánchez, Profesional Independiente

Profesora de enseñanza media (PEM), Bachiller en Estudios Sociales y Cívica, Maestría en Administración Educativa, profesora de los Estudios Sociales en el Colegio Rural de San Jorge de Upala. Ministerio de Educación
Pública.

References

Alonso, J. y Montero, I. (1990). Motivación y aprendizaje escolar. En C. Coll, J. Palacios y Á.

Marchesi (Comps). Desarrollo psicológico y educación 2: Psicología de la educación escolar

(2ª ed., pp. 183-198). Madrid: Alianza Editorial.

Carranza, G. (2005). El desempeño docente en el proceso de enseñanza aprendizaje. UMBRAL.

Revista de Educación, Cultura y Sociedad, 5(8), 170-172). Recuperado de http://sisbib.

unmsm.edu.pe/BibVirtualdata/publicaciones/umbral/v05_n08/a21.pdf

Coll, C., Martín, E. y Onrubia, J. (2001). La evaluación del aprendizaje escolar: Dimensiones

psicológicas, pedagógicas y sociales. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (Comps.).

Desarrollo psicológico y educación 2. Psicología de la educación escolar (pp. 549-572).

Madrid: Alianza.

De la Cruz Quintanilla, L. (2007). Diccionario de educación. Lima, Perú: s. e.

Espinal, C. A. (2003). La educación integral en las escuelas secundarias. México: Monografias.com.

Recuperado de http://www.monografias.com/trabajos39/educacion-integral/educacionintegral2.shtml

Gaitán, C., Campos, R., García, L., Granados, L., Jaramillo, L. y Panqueva, J. (2005). Prácticas

educativas y procesos de formación en la educación superior. Bogotá: Pontificia Universidad

Javeriana.

García, K. (2010). La evaluación como proceso de construcción de los aprendizajes. Medellín:

[Editorial].

Hill, N. y Stone, W. C. (2003). La actitud mental positiva. Un camino hacia el éxito. Rosario

Argentina. Edición digital Bilioteca de la Nueva Era.

Institución EducativaTécnica Comercial Caldas. (s. f.) Motivaciónhaciaelaprendizaje. Recuperado

de http://ietccaldasguamo.wordpress.com/directiva/clima-escolar/motivacion-hacia-elaprendizaje/

Ministerio de Educación Pública, República de Costa Rica (2007). Ley fundamental de

educación. San José, Costa Rica, Autor. Recuperado de http://www.bcn.cl/carpeta_

temas_profundidad/temas_profundidad.2007-08-29.4296398389/legislacion-extranjera/

ley%20fundamental%20de%20educacion_costa%20rica%20.pdf

Muñoz, B. (30 de enero de 2010). Desempeño docente Vs rendimiento escolar. [Mensaje en un

blog] Tomado de http://evaluadoresacreditadores.blogspot.com/2010/01/desempenodocente-vs-rendimiento.html

Resolución N° 0229 (03 diciembre, 1999). Colegio la enseñanza pre-escolar, básica primaria y

bachillerato de la Secretaría Distrital de Educación y Cultura de Cartagena. Recuperado

de http://www.colegiolaensenanza.edu.i8.com/incentivos.htm

Reyes, L. A. (2006). Estándares de desempeño docente. Chile: Ediciones Universidad Católica Silva

Henríquez. Santiago. Recuperado de http://www.oei.es/docentes/articulos/estandares_

desempeno_docente_reyes.pdf

Ruiz, J. C., Álvarez, N. y Pérez, E. (2008). La orientación socio-humanística, un aporte a la

formación integral del estudiante. Tendencias Pedagógicas, 13, 175-191. Recuperado de

www.tendenciaspedagogicas.com/Articulos/2008_13_09.pdf

Published

2013-04-03

How to Cite

Attitude towards Teaching, Comprehensive Formation, and Students’ Life Project: The point of view of a group of students from the 11th grade in rural schools (E. Quirós Meneses & X. Jiménez Sánchez , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(2), 91-109. https://doi.org/10.15359/ree.17-2.6

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Attitude towards Teaching, Comprehensive Formation, and Students’ Life Project: The point of view of a group of students from the 11th grade in rural schools (E. Quirós Meneses & X. Jiménez Sánchez , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(2), 91-109. https://doi.org/10.15359/ree.17-2.6

Comentarios (ver términos de uso)