School Literary Canon and Teaching of Literature in Middle School: A Critical Analysis of High School Programs in El Salvador

Authors

  • Mauricio Aguilar Ciciliano Universidad de El Salvador, El Salvador

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.17-3.9

Keywords:

Literary reading, school literary canon, canon formation, sources of canonization.

Abstract

This article analyzes the pedagogical-didactic model for the teaching of Literature in Middle School in the Salvadoran Educational system. This is part of a larger work towards a PhD project. The main goal of this project is to characterize the historical process in the construction of this model through a critical analysis of canonization sources. The findings suggest that the teaching of Literature is performed based on a historicist, pro-European, male-based approach. Among the consequences of this type of education are progressive invisibility of women writers and the marginal status of the Salvadoran literature, despite the reformist discourse that postulates gender equality and strengthening of the national identity as central policies in the current educational project.

Author Biography

Mauricio Aguilar Ciciliano, Universidad de El Salvador

Doctor en Educación de la Universidad de Costa Rica. Máster en Derechos Humanos y Educación para la Paz. Licenciado en Letras. Investigador del Consejo de Investigaciones Científicas de la Universidad de El Salvador (CIC-UES). Actualmente labora como profesor de la Universidad de El Salvador, sede Facultad Multidisciplinaria de Occidente, Departamento de Santa Ana, en donde es catedrático de Teoría Literaria y Literatura Salvadoreña. Autor del Libro Las Huellas del delirio. Novela salvadoreña de posguerra.

References

Aguilar, M. (2012). El papel de la literatura en el desarrollo del pensamiento crítico de las y los estudiantes de educación media: El caso salvadoreño (Tesis doctoral inédita). Universidad de Costa Rica. San José.

Álvarez, A. (2010). La persistencia de los márgenes. Reflexiones epistemológicas en torno a la obra de Walter Mignolo. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 12(23), 94-114. Recuperado de http://alojoptico.us.es/Araucaria/nro23/monogr23_2.pdf

Anderson, E. R. y Zanetti, G. (Otoño, 2000). Comparative Semantic Approaches to the Idea of a Literary Canon [Aproximaciones comparativo-semánticas a la idea de un canon literario]. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 58(4), 341-360.

Apple, M. W. (1996). Ideología y currículo. Madrid: Ediciones Akal.

Arévalo, M. J., Rosales, J. A. y Varela A. E. (2003). Propuesta de un programa de AIKIDO comercial para el desarrollo de la fuerza de ventas de las empresas distribuidoras de libros en el área metropolitana de San Salvador (Tesis de licenciatura). Universidad Francisco Gavidia. San Salvador, El Salvador.

Argentina. Secretaría de Estado de Cultura y Educación. (1968). Anales del primer congreso nacional de la tradición, Ciudad de Todos los Santos de la Nueva Rioja, junio de 1968. Buenos Aires: Secretaría de Estado de Cultura y Educación. Recuperado de http://abc.gov.ar/docentes/efemerides/10denoviembre/site_10denoviembre/descargas/tradicion/concepto.pdf

Babbie, E. (2000). Fundamentos de la investigación social. México: Thomson Editores.

Bloom, H. (2004). El canon occidental. Barcelona: Anagrama.

Boyce, J. K. (1999). Capítulo 1: Introducción. En J. K. Boyce (Coord.), Ajuste hacia la paz. La política económica y la reconstrucción de posguerra en El Salvador (pp. 21-40). México, D.F.: Plaza y Valdez editores.

Braithwaite, V. y Blamey, R. (2001). Consenso, estabilidad y significado de los valores sociales abstractos. En M. Ros y V. V. Gouveia, (Coords.), Psicología social de los valores humanos: Desarrollo teóricos, metodológicos y aplicados (pp. 153-172). Madrid: Biblioteca Nueva.

Chávez, J. M. (2005). Estado neoliberal y la cultura de la violencia en El Salvador (1992-2002). En Memoria: Primer Encuentro de Historia de El Salvador. San Salvdor: AFEHC.

Dussel, E. (1994). 1942 El encubrimiento del otro. Hacia el origen del mito de la modernidad. La Paz: Plural Editores.

El Salvador. Ministerio de Educación (MINED). (1970a). Programa de Letras, primer año de bachillerato. San Salvador: Autor.

El Salvador. Ministerio de Educación (1970b). Programa de Letras, segundo año de bachillerato. San Salvador: Autor.

El Salvador. Ministerio de Educación (MINED). (1970c). Programa de Letras, tercer año de bachillerato. San Salvador: Autor.

El Salvador. Ministerio de Educación (MINED). (2001). Programas de estudio de lenguaje y literatura primero y segundo año de educación media. San Salvador: Autor.

El Salvador. Ministerio de Educación (MINED). (2008). Programas de estudio de lenguaje y literatura: Educación media. San Salvador: Autor

El Salvador. Ministerio de Educación (MINED). (1995). Reforma educativa en marcha: Un vistazo al pasado de la educación en El Salvador (Documento I, Colección Fundamentos de la Educación que queremos). San Salvador: Dirección Nacional de Educación.

El Salvador. Ministerio de Educación (MINED). (1999). Fundamentos curriculares de la educación media (Colección Fundamentos de la Educación que queremos, No. 7). San Salvador: Dirección Nacional de Educación.

El Salvador. Ministerio de Educación (MINED). (2001). Guías didácticas de educación artística. Primero y segundo año de educación media. San Salvador: Autor.

Even-Zohar, I. (1990). Polysystem Studies [Estudios polisistémicos]. Poetics Today, 11(1), 1-268.

España. Ministerio de Cultura, Ministerio de Industria Turismo y Comercio y Asociaciones: CEGAL, FANDE Y FGEE. (s. f.). Estudio sobre la comercialización del libro en España. Recuperado de http://www.mcu.es/libro/docs/MC/CD/Inmark_septiembre_08.pdf

Etxaniz, E. (2004). La ideología en la literatura infantil y juvenil. CAUCE. Revista de Filología y su Didáctica, 27, 83-96.

Gadamer, H. G. (1984). Verdad y método. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Galdámez, E. (marzo-abril, 1993). El programa de ajuste estructural en El Salvador: Algunos indicadores de sus resultados económicos. Realidad. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 32, 117-129. Recuperado de http://www.uca.edu.sv/revistarealidad/?pag=revista&idrevista=96

Gouveia, V. V. (2001). El individualismo y el colectivismo normativo: Comparación de dos modelos. En M. Ros y V. V. Gouveia, (Coords.), Psicología social de los valores humanos (pp. 101-125). Madrid: Biblioteca Nueva.

Guillory, J. (otoño, 1987). Canonical and Non-canonical: A Critique of the Current Debate [Lo canónico y lo no canónico: Una crítica al debate actual]. ELH, 3(54), 483-527.

Guillory, J. (1991). Canon, Syllabus, List: A Note on the Pedagogic Imaginary [Canon, sílabus, lista: Una nota sobre el imaginario pedagógico]. Transition, 52, 36-54.

Kemmis, S. (1998). El currículum: Más allá de le teoría de la reproducción. Madrid: Morata.

Kermode, F. (1998). El control institucional de la interpretación. En E. Sullá, (Comp.), El canon literario (pp. 91-114). Madrid: Arco-Libros.

Kvale, S. (1996). Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing [La entrevista: Una introducción a la investigación cualitativa mediante la entrevista]. New Delhi: SAGE Publications.

Lindo-Fuentes, H. (2005). La televisión educativa en El Salvador como proyecto de la teoría de la modernización. En Memoria Primer encuentro de historia de El Salvador (pp. 179-191). San Salvador: Concultura.

Mignolo, W. D. (1995). The Darker Side of the Renaissance: Literacy, Territoriality & Colonization [El lado más oscuro del Renacimiento: Alfabetización, territorialidad y colonización]. Michigan: The University of Michigan Press.

Montoya, A. (septiembre, 1991). Reacumulación primaria de capital en El Salvador? ECA, Revista de Estudios Centroamericanos, 46(515), 803-813.

Pozuelo, J. M. y Aradra, R. M. (2000). Teoría del canon y literatura española. Madrid: Cátedra.

Pozuelo, J. M. (2002). Leopoldo Alas: un clásico contemporáneo (1901-2001). Actas del Congreso celebrado en Oviedo del 12 al 16 de noviembre de 2001. Oviedo: Universidad de Oviedo.

Rodríguez, E. (setiembre-diciembre, 2011). Constructivism and Ideology: Lessons from the Spanish Curriculum Reform of the 1980s [Constructivismo e ideología: Lecciones de la reforma curricular española de los ochenta]. Revista de Educación, 356, 83-105.

Rojas, R. (2006). Guía para realizar investigaciones sociales (33a). México: Plaza y Valdés.

Ros, M. (2001). ¿Psicología social de los valores: Una perspectiva histórica. En M. Ros y V. V. Gouveia, (Coords.), Psicología social de los valores humanos: Desarrollo teóricos, metodológicos y aplicados (pp. 27-51. Madrid: Biblioteca Nueva.

Sosa, J. A. (2005). Historia de la educación en El Salvador, 1919-1992. Los sistemas educativo y socio-económico, una pareja de evolución dispareja. En Memoria Primer encuentro de historia de El Salvador (pp. 193-205). San Salvador: CONCULTURA.

Stotsky, S. (abril, 1995). Changes in America’s Secondary School Literature Programs [Cambios en los programas de literatura de la escuela secundaria en América]. Phi Delta Kappan, 76(8), 605-613.

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación (2da. Ed.). Barcelona: Paidós.

Tena, A. y Rivas-Torres, R. (1995). Manual de investigación documental. Elaboración de tesinas. México: Plaza y Valdés.

Torres-Rivas, E. (1994). Introducción a la década. En H. Pérez (Ed.), Historia general de Centroamérica (Tomo VI). San José Costa Rica: FLACSO.

Uitti, K. D. (1977). Teoría literaria y lingüística. Madrid: Ediciones Cátedra.

Umaña, C. (marzo-abril, 1992). El nuevo orden económico mundial y los elementos básicos para una estrategia nacional de desarrollo en El Salvador. Realidad. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 26, 105-179. Recuperado de http://www.uca.edu.sv/revistarealidad/?pag=revista&idrevista=103

Zaiter, J. (1998). El estudio de los valores sociales y la educación. Estudios sociales, 31(113), 53-66.

Zavala, I. M. (1997). El canon o el corpus modélico: Historia y literatura. La Torre, 2(4-5), 282-298.

Zavala, I. M. (julio, septiembre, 1998). El canon y la escritura en Latinoamérica. Casa de las Américas, 212, 33-40.

Published

2013-08-13

How to Cite

School Literary Canon and Teaching of Literature in Middle School: A Critical Analysis of High School Programs in El Salvador (M. Aguilar Ciciliano , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(3), 173-198. https://doi.org/10.15359/ree.17-3.9

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

School Literary Canon and Teaching of Literature in Middle School: A Critical Analysis of High School Programs in El Salvador (M. Aguilar Ciciliano , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(3), 173-198. https://doi.org/10.15359/ree.17-3.9

Comentarios (ver términos de uso)