Education for Democratic Citizenship in Educational Institutions: The Socio-educational Approach

Authors

  • Arturo Torres Bugdud Universidad Autónoma de Nuevo León, Mexico
  • Nivia Álvarez Aguilar Universidad Autónoma de Nuevo León, Mexico
  • María del Roble Obando Rodríguez Universidad Autónoma de Nuevo León, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.17-3.8

Keywords:

Citizenship education, democracy, socio-educational approach of citizenship education, pedagogical approach.

Abstract

Citizenship education is one of the most relevant topics in education. It comprises key aspects of the student’s personal and social behavior, and has significant points of convergence with other areas of the educational practice. Democracy is emphasized in this paper as an important feature of citizenship education, which requires special attention in terms of its socio-educational approach. Citizenship education may be studied from different scientific disciplines; in this case, the pedagogical approach is studied from the social perspective. The main objective of this paper is to discuss the theoretical basis on the subject matter of this project, through studies conducted in different contexts of the social sciences, underlining the importance of citizenship education today, regardless of the educational level in which it is taught. Analysis-synthesis and historical-logical methods were used to assess the background on the subject, obtaining results that could be developed in the educational institutions, in the future.

Author Biographies

Arturo Torres Bugdud, Universidad Autónoma de Nuevo León

Ingeniero mecánico y eléctrico. Maestrías en Administración y en Enseñanza de las Ciencias. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores de México (SNI). Actualmente subdirector de Desarrollo Humano en FIME. Ha publicado varios artículos en revistas de prestigio internacional sobre formación del profesorado y formación integral del estudiantado. Lidera el cuerpo académico sobre gestión educativa. Es evaluador externo de dos revistas indexadas. Ha presentado numerosos trabajos en congresos nacionales e internacionales.

Nivia Álvarez Aguilar, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Minsk, Bielorrusia. Profesora titular A de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica, UANL, Mèxico. Profesora consultante del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación de la Universidad de Camagüey, Cuba. Ha escrito varios libros y artículos sobre temas educativos en diferentes revistas arbitradas e indexadas. Ha asesorado varias tesis de maestría y doctorado sobre diferentes temas de pedagogía y didáctica. Ha presentado varios trabajos en eventos nacionales e internacionales. Evaluadora externa de las revistas Educación y Futuro (España) y Matices ( México) y Educare ( Costa Rica)

María del Roble Obando Rodríguez, Universidad Autónoma de Nuevo León

Maestra en Enseñanza Superior. Coordinadora de la Maestría Profesionalizante. Catedrática de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la UANL, titular del cuerpo académico de Estudios de Comunicación, Formación, Administración y Cultura, colaboradora del CA Gestión Académico- Administrativa, cuenta con reconocimiento Perfil PROMEP. Asesora de la Dirección de Posgrado de la UANL. Ha publicado artículos en diferentes revistas y presentado múltiples trabajos en eventos nacionales e internacionales.

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Published

2013-08-13

How to Cite

Education for Democratic Citizenship in Educational Institutions: The Socio-educational Approach (A. Torres Bugdud, N. Álvarez Aguilar, & M. del R. Obando Rodríguez , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(3), 151-172. https://doi.org/10.15359/ree.17-3.8

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Education for Democratic Citizenship in Educational Institutions: The Socio-educational Approach (A. Torres Bugdud, N. Álvarez Aguilar, & M. del R. Obando Rodríguez , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(3), 151-172. https://doi.org/10.15359/ree.17-3.8

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