Higher Education in Costa Rica: Ranking and decolonization?
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.17-3.2Keywords:
Decolonization in higher education, quality assurance policies, epistemological detachment, challenges of public university.Abstract
This essay contrasts the decolonization proposal of the being and of knowledge with the imaginary in the public university and in “the quality assurance policies”, its purposes, and relation to production methods. The author states that developing distrust towards all forms of colonization of knowledge represent a “quality improvement” in higher education. The main findings refer to the need of discussing the risks within the “improvement” and homogenization processes in higher education having, as a relevant and inherent aspect, an epistemological detachment task as a decolonization key from the public university in Costa Rica.References
Bianco, I. L. (2012). La investigación biográfico-narrativa o el desafío de descolonizar nuestra mirada. Revista de Educación, 3(4), 89-100. Recuperado de http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/88/151
Cascante, C. (2009) ¿Refundar Bolonia? Un análisis político de los discursos sobre el proceso de creación del espacio europeo de educación superior. Revista Española de Educación Comparada, 15, 131-161. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:reec-2009-15-3060&dsID=PDF
Choi, P. K. (abril, 2010). Weep for Chinese University: A Case Study of English Hegemony and Academic Capitalism in Higher Education in Hong Kong [Lamento por la Universidad China. Un estudio de casos de hegemonía inglesa y capitalismo académico en la educación superior en Hong Kong]. Journal of Education Policy, 25(2), 233-252. Recuperado de http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02680930903443886
Costa, A. (mayo-agosto, 2009). Políticas y problemática de la formación del profesorado en España (1969-2004): La revista de educación en el contexto de la agenda educativa internacional. Revista Diálogo Educacional, 9(27), 215-248. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189117298002
D’ Antoni, Maurizia. (En prensa). Preguntas sobre la escuela secundaria en contexto y un modelo pedagógico de la crisis.
D’ Antoni, M., Gómez, J., Gómez, L. y Soto, J. F. (2013). La escuela en cuestionamiento. Diálogos problematizadores sobre la resistencia escolar en procesos pedagógicos emergentes. San José, Costa Rica: Editorial Arlekín.
De Garay, A. (abril-junio, 2008). Los acuerdos de Bolonia; desafíos y respuestas por parte de los sistemas de educación superior e instituciones en Latinoamérica. Universidades, 58(37), 17-36. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37311274003
De Souza, J. (junio, 2008). Desobediencia epistémica desde Abya Yala (América Latina). Tiempos de descolonización y reconstrucción en el pensamiento social latinoamericano. Ponencia presentada en el I Congreso Internacional Pensamiento Social Latinoamericano: Perspectivas para el siglo XXI. Cuenca, Ecuador. Recuperado de http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/osadia/osadia-00002.pdf
Fals, O. (1987a). ¿Es posible una sociología de la liberación? En O. Fals (Aut.), Ciencia propia y colonialismo intelectual. Los nuevos rumbos (3ª ed., pp. 15-23). Bogotá: Carlos Valencia Editores.
Fals, O. (1987b). Por un conocimiento vivencial. En O. Fals (Aut.), Ciencia propia y colonialismo intelectual. Los nuevos rumbos (3ª ed., pp. 153-165). Bogotá: Carlos Valencia Editores.
Flores, A. I. (2011). Decolonizing Minds: The Experiences of Latina Mexican American Studies Majors at a Predominately White University [Descolonizar las mentes. Las experiencias de mujeres latinoamericanas, mexicanas, en estudios americanos como material principal en una universidad prevalentemente blanca]. (Tesis de maestría). University of Texas at Austin. Recuperado de http : / /hdl .handle .net /2152 /ETD -UT -2011 -05 -3564
Floris, G. (2008). La fabbrica degli ignoranti. La disfatta della scuola italiana.[La fábrica de los ignorantes. La derrota de la escuela italiana]. Milán: Rizzoli.
Meoño, R. (abril, 2012). Autonomia universitaria. Conquista en permanente disputa. Conferencia dictada en el Día de la Autonomía Universitaria. Recuperado de http://www.ucr.ac.cr/medios/documentos/2012/Conferencia-escrita-AU-Conquista-en-permanente-disputa.pdf
Meza, E. H. (2012). Caminos otros para llegar al cuerpo nasa (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Medicina, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/6344/
Mignolo, W. (2010). Desobediencia epistémica: Retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Buenos Aires: Del Signo.
Mollis, M. (2010). Las transformaciones de la educación superior en América Latina: ¿Identidades en construcción? [Editorial]. Educación Superior y Sociedad, 15(1), 11-23. Recuperado de http://ess.iesalc.unesco.org.ve/index.php/ess/article/view/366/305
Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2011). Estado de la educación 3 (3ª ed.). San José, Costa Rica: CONARE.
Rivera, F. y Sepúlveda, B. (2011). Hacia la descolonización del conocimiento en América Latina: Reflexiones a partir del caso mapuche en Chile. Cuadernos Interculturales, 9(17), 113-133. Recuperado de https://docs.google.com/viewer?url=http://www.redalyc.org/pdf/552/55222591009.pdf&chrome=true
Rodríguez, R. (2009). Debates y desafíos: Reformas de la educación superior en Bolivia, una sociedad multicultural. Policy Futures in Education, 7(5), 513-531. Recuperado de http://www.wwwords.co.uk/pdf/validate.asp?j=pfie&vol=7&issue=5&year=2009&article=6_Ostria_PFIE_7_5_web
Samanamud, J. (2012). Bolivia: Descolonización, interculturalidad y educación. ALAI América Latina en Movimiento, 36(474), 25-29. Recuperado de http://alainet.org/active/54308&lang=es
Shahjahan, R. A. (2012). From “no” to “yes”: Postcolonial Perspectives on Resistance to Neoliberal Higher Education [De “no” a “sí”: Perspectivas poscoloniales sobre la resistencia a los neoliberals de educación superior]. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 1-14. doi: 10.1080/01596306.2012.745732
Unterhalter, E. y Carpentier, V. (2010). Introduction Whose Interests are We Serving? Global Inequalities and Higher Education [Introducción a qué intereses se están sirviendo? Inequidades globales y educación superior]. En E. Unterhalter y V. Carpentier (Eds.), Global Inequalities and Higher Education: Whose Interest are we Serving? [Inequidades globales y educación superior: Qué intereses están sirviendo?]. New York: Palgrave McMillian.
Tello, I., de Miguel, L. y López, M. D. (2012). Entornos personales de aprendizaje en el espacio europeo de educación superior. RIED: Revista iberoamericana de educación a distancia, 15(2), 123-142. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:revistaRied-2012-15-2-3270&dsID=Documento.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: