ICT as a Technological Tool for the Development of Language Skills in Second Language University Students

Authors

  • Ginneth Pizarro Chacón Universidad Nacional, Costa Rica
  • Damaris Cordero Badilla Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.17-3.13

Keywords:

Information Communication Technology (ICT), language skills, language class, teaching strategies, technological tools.

Abstract

This work aimed to make a research and collect information related to the use of ICTs by teachers of language at the School of Literature and Language Sciences (ELCL) of the Universidad Nacional (Costa Rica) and how they incorporate technological tools into the curriculum of their classes. It also provides some ideas on methodological strategies that can be used in the classroom with the use of ICT. To achieve the main objectives of this work, a questionnaire was used to conduct the research from a descriptive point of view, field work, through a qualitative approach. The interpretive/qualitative paradigm, also called phenomenological, naturalist, humanist or ethnographic, was used since it focuses on understanding and interpreting people`s reality, meanings and intention in order to build knowledge. The study takes place in a real context and a questionnaire was applied to 21 ELCL language teachers. The findings revealed that language teachers incorporate technological tools in a few activities in their classrooms; they do not take advantage of their applicability in all class activities. Besides, they really need more training to know, learn, and incorporate these tools in their curriculum, so they will develop an effective teaching and an active learning. This directed researchers to provide a list of recommendations about teaching techniques that will help language teachers improve their skills and incorporate these tools into their teaching strategies.

Author Biographies

Ginneth Pizarro Chacón, Universidad Nacional

Máster en Lingüística de la Universidad de Costa Rica. Labora como docente impartiendo los cursos de Lingüística en la Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje de la UNA. Ha realizado trabajos de investigación en gramática comunicativa, sociolingüística, lenguas indígenas, criollo limonense, uso de TIC en la enseñanza y técnicas metodológicas en la enseñanza de una segunda lengua, entre otros. Ha realizado publicaciones en varias revistas.

Damaris Cordero Badilla, Universidad Nacional

Máster en Educación con énfasis en la Enseñanza del Inglés de la Universidad Latina de Costa Rica. Y Máster en Administración Universitaria (M.A.U) de la Universidad de Costa Rica. Labora como docente en la Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje de la UNA. Ha realizado trabajos de investigación en gramática comunicativa, estrategias metodológicas innovadoras y los usos de TIC en la docencia universitaria, entre otros. Ha publicado artículos sobre estos temas en varias revistas nacionales e internacionales.

References

Cañarte, J. W. y Pibaque, M. (s. f.). El uso de las tic en el desarrollo de la expresión oral en el idioma inglés de la educación superior. Recuperado de http://www.monografias.com/trabajos83/doctora-ciencias-educacion/doctora-ciencias-educacion.shtml#top

Contreras, N. (2008). La enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras y las TICs: El caso del español como Lengua Extranjera (ELE). Iniciación a la Investigación, Especial, i-vii Recuperado de http://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ininv/article/view/233/214

Fernández, R. R., Server, P. M. y Carballo, C. E. (enero, 2006). Aprendizaje con nuevas tecnologías paradigma emergente. ¿Nuevas modalidades de aprendizaje? EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 20, 1-24. Recuperado de http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec20/raul20.pdf

Manga, A-M. (diciembre, 2008). Lengua Segunda (L2) Lengua Extranjera (LE): Factores e Incidencias de Enseñanza/Aprendizaje. Revista Electrónica de Estudios Filológicos, 16(16) Recuperado de http://www.um.es/tonosdigital/znum16/secciones/estudios--10-Ensenanza.htm

Morán, M. (18 de abril de 2012 ). Ventajas y desventajas del uso de las tic. [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://excelenciaeneducacion.blogspot.com/2012/04/ventajas-y-desventajas-del-uso-de-las.html

Pérez, M. I. (2002). Apuntes metodológicos acerca de la enseñanza de lenguas asistida por ordenador (ELAO). GRETA Revista para profesores de inglés, 10(1), 55-61. Recuperado de http://www.freewebs.com/cfc03/apuntesmetodologicos.pdf

Richards, J. C. y Lockhart, Ch. (1998). Estrategias de reflexión sobre la enseñanza de idiomas. Cambridge University Press.

Salinas, J. (noviembre, 2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 1-16. Recuperado de http://www.uoc.edu/rusc/dt/esp/salinas1104.pdf

UNESCO. (2004). Las Tecnologías de la información y comunicación en la formación docente: Guía de planificación (Trad. F. Trías y E. Ardans). Montevideo: Ediciones Trilce. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001295/129533s.pdf

Vélez, D. E, Vidal, M. y Yamá, D. (2010). Importancia de las TICS en la enseñanza de los idiomas: Beneficios [Diapositivas en PowerPoint]. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/28772610/IMPORTANCIA-DE-LAS-TICS-EN-LA-ENSENANZA-DE

Published

2013-08-13

How to Cite

ICT as a Technological Tool for the Development of Language Skills in Second Language University Students (G. Pizarro Chacón & D. Cordero Badilla , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(3), 277-292. https://doi.org/10.15359/ree.17-3.13

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

ICT as a Technological Tool for the Development of Language Skills in Second Language University Students (G. Pizarro Chacón & D. Cordero Badilla , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(3), 277-292. https://doi.org/10.15359/ree.17-3.13

Comentarios (ver términos de uso)