A Proposal to Strengthen the Values of Solidarity and Empathy of 4-5-year old Children Attending a Private Institution, in the Province of Heredia (Costa Rica), Through Playful-creative Workshops
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.17-3.10Keywords:
Proposal, values, solidarity, empathy, creative workshops.Abstract
The main purpose of this project was to analyze how solidarity and empathy may be strengthened in 4-5-year old children through playful-creative workshops. The project was conducted in a private institution, in the province of Heredia, Costa Rica. This qualitative research was composed of three stages. First, a diagnostic stage helped us to identify the background of participants in relation to the values being studied; it included interviews and observation of participants. In the second stage, playful-creative workshops were put into practice to strength the values. The last stage was a comparative analysis of the information collected before and after carrying out the activities; it helped us to see if the children’s experience in relation to the values of empathy and solidarity was influenced by the workshops. One of the main conclusions is that by sharing and working with students through this methodology, children became more aware of the feelings of other people, and it improved their relations with other children.
References
Arango, M. (2003). Estimulación temprana. Bogotá: Ediciones Gamma.
Barquero, N., Fallas, L. y Montenegro, K. (2010). Los valores en primer grado de la educación general básica: Hacia la construcción de actividades didácticas para la ciudadanía planetaria. (Tesis de licenciatura inédita). Universidad Nacional, Costa Rica.
Barrull, E., González, P. y Marteles, P. (2000). El afecto es una necesidad primaria del ser humano. Recuperado de: http://www.biopsychology.org/biopsicologia/articulos/afecto_necesidad_primaria.htm
Beuchat, C. y Lira, T. (1994). Creatividad y lenguaje: Talleres literarios para niños. Chile: Secretariado ejecutiva del convenio Andrés Bello.
Buxarrais, M. (1998). Educación en valores éticos y democráticos. Madrid: OEI.
Chaviano, G. y Rodríguez, A. (2003). El proyecto como estrategia de aprendizaje en el currículo preescolar con niños y niñas de 5 a 6 años de edad. (Tesis de licenciatura inédita). Universidad Nacional, Costa Rica.
Dobles, M., C., Zúñiga, M. y García, J. (2006). Investigación en educación: procesos, interacciones y construcciones (4ª ed.). San José, Costa Rica: EUNED.
Dolto, F. (1998). El niño y la familia: Desarrollo emocional y entorno familiar. Barcelona: Paidos Ibérica Ediciones.
Eyre, L. y Eyre, R. (1993). Valores morales. Buenos Aires: Atlántida.
Fernandes, F., Marín, F. J. y Urquijo, S. (2010). Relación entre los constructos autocontrol y autoconcepto en niño y jóvenes. Liberabit, 16(2), 217-226. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3354290
Franco, C. y Justo, E. (abril, 2009). Efectos de un programa de intervención basado en la imaginación, la relajación y el cuento infantil, sobre los niveles de creatividad verbal, gráfica y motora en un grupo de niños de último curso de educación infantil. Revista Iberoamericana de Educación, 49(3), 1-11. Recuperado de http://www.rieoei.org/2984.htm
Frisancho, S. (18 de abril de 2006). Empatía y experiencia moral. ¿Cuál es su relación? [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://blog.pucp.edu.pe/item/2106
Hernández, R. M. y Rodríguez, S. (2005). Manual operativo para la evaluación y estimulación del crecimiento y desarrollo del niño. San José, Costa Rica: EUNED.
Jiménez, C. A. (2002). Pedagogía lúdica: El taller cotidiano y sus aplicaciones. Colombia: Editorial Kinesis.
Klimenko, O. (diciembre, 2008). La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI. Educación y Educadores, 11(2), 191-210. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83411213
Latorre, A. (2008). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa (5a ed.). Barcelona: GRAO.
León, A. T. (2002). El maestro y los niños. La humanización del aula. Costa Rica: Editorial UCR.
León, A., Morales, M. y Castro, M. (2011). Construcción de valores. Guía para los y las docentes. Heredia: Programa publicaciones Universidad Nacional.
León, A. T. y Pereira, Z. (2004). Desarrollo humano, educación y aprendizaje. Revista Electrónica Educare, 6, 71-92. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1074
León, S. (2009). Metodología de talleres en el proyecto pedagógico de aula preescolar. Manuscrito inédito.
Lobo, A., Mozó, P., Piña, A. y Sandoval, M. (2001). Empatía. Apisque, 1-10. Recuperado de http://www.aloja.cl/pdf/empatia.pdf
Maturana, H. (1999). Transformación en la convivencia. Santiago: Editorial Universitaria.
McGinnis,E. y Goldstein, A. P. (junio, 2010). Programa de habilidades para la infancia temprana. La enseñanza de habilidades prosociales a los niños de preescolar y jardín infantil. OEI, 1-86. Recuperado de http://www.juconicomparte.org/ficha.php?id=644
Montero, E. (2004). ¿Cómo favorecer el lenguaje en las niñas y los niños de cero a seis años? San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública. División de Desarrollo Curricular. Departamento de Educación Preescolar.
Moreno, I. (2005). El juego y los juegos. Buenos Aires, Argentina: Editorial Lumen-Humanitas.
Ortega, P., Mínguez, R .y Gil, R. (1996). Valores y educación. Barcelona: Ariel.
Papalia, D. E. (2009). Psicología del desarrollo (11ª ed.). Bogotá: McGraw-Hill.
Poujol, G. (2005). De la preocupación por el otro a sentirse parte de la humanidad. Identidad y valores en la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 36(6), 1-11. Recuperado de http://www.rieoei.org/edu_val20.htm
Rodríguez, G., Gil, J. y Garcia, E. (1996). Metodología de investigación cualitativa (2a ed.). Malaga: Aljibe.
Romero, L., Escorihuela, Z. y Ramos, A. (abril, 2009). La actividad lúdica como estrategia pedagógica en educación inicial. Revista efdeportes, 14(131). Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd131/la-actividad-ludica-en-educacion-inicial.htm
Trejo, O. (2004). Educación creativa: Proyectos escolares. México: Euroméxico.
Ugalde, M. y Vargas, M. (2008). Propuesta curricular: Formemos valores de la mano con el medio ambiente en un mundo globalizado. Manuscrito inédito.
Unfried, J. (2009). La pedagogía lúdica-creativa. En CONARE (Comp.), Talleres Lúdico Creativos. San José: EUCR.
Us, P. (2002). La práctica de los valores en el aula. Cartago, Costa Rica: Obando.
Vargas, M. y Basten, M. (2012). Propuesta para fortalecer la vivencia de los valores de solidaridad y empatía con niños y niñas de 4 a 5 años, de una institución privada de Heredia, por medio de talleres lúdicos-creativos. (Tesis de licenciatura inédita). Heredia, Universidad Nacional.
Zeledón, M. y Chavarría, E. (2000). Educación infantil en valores desde la ética de la alteridad. San José, Costa Rica: EUNED.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: