Intercultural Counseling: A Perspective to Favor Coexistence in Multicultural Contexts

Authors

  • Ana Victoria Garita Pulido Colegio Técnico Profesional de PavasSan José, Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.18-1.13

Keywords:

Coexistence, identity, cultural diversity, counseling, interculturality.

Abstract

This article refers to the professional practice of Counseling with an intercultural perspective to face multicultural contexts. The paper reflects on coexistence as a social challenge in multicultural contexts and analyzes the importance of culture in the creation of personal identity, and the resulting need for it to be considered in every counseling action. Principles, purposes and characteristics of the intercultural perspective are presented as an integrative model for the attention of cultural diversity, as well as some arguments to define intercultural counseling.  The attitude, knowledge and skills to be developed by counselors to be interculturally competent are also mentioned in the paper. In addition, the study lists all those skills that should be promoted in the counselor’s clients to create a positive coexisting interaction based on their differences.

Author Biography

Ana Victoria Garita Pulido, Colegio Técnico Profesional de PavasSan José, Costa Rica

Magistra en Orientación de la Universidad de Costa Rica.  Bachiller y licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación de la Universidad Católica de Costa Rica. Ha laborado como orientadora en centros de educación secundaria y como docente de la carrera de Orientación Educativa de la Universidad Católica de Costa Rica. Actualmente es miembro del Tribunal de Honor del Colegio de Profesionales en Orientación y docente de la Maestría en Orientación con énfasis en Orientación Laboral de la Universidad de Costa Rica.

References

Aguado, T. (2003). Pedagogía intercultural. Madrid: McGraw-Hill.

Gallardo, P. (marzo, 2009). Educación ciudadana y convivencia democrática. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 16. Recuperado de http://www.upo.es/revistas/index.php/pedagogia_social/article/view/39/35

Gavilán, M. (2006). La transformación de la orientación vocacional: Hacia un nuevo paradigma. Argentina: Homo Sapiens Ediciones.

Giménez, C. (2003). Pluralismo, multiculturalismo e interculturalidad: Propuesta de clarificación y apuntes educativos. Educación y Futuro. Revista de Investigación Aplicada y Experiencias Educativas, 8, 1-24. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/ejemplar?codigo=138249

Malik, B. (2003). Intervenciones para la adquisición de competencias interculturales. En E. Repetto (Direct.), Modelos de orientación e intervención psicopedagógica (Vol. II Intervenciones psicopedagógicas para el desarrollo del aprendizaje, de la carrera de la persona, pp. 424-452). Madrid: UNED.

Martín-Baró, I. (1992). Acción e ideología: Psicología social desde Centroamérica. El Salvador: UCA Editores.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (Setiembre, 2003). Aprender a vivir juntos: ¿hemos fracasado? Síntesis de las reflexiones y los aportes surgidos durante la 46a Conferencia Internacional de Educación de La UNESCO Ginebra: Autor. Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/archive/publications/free_publications/ICE_2001_summary_sp.pdf

Repetto, E. (2001). La orientación intercultural: Problemas y perspectivas. Recuperado de http://www.aulaintercultural.org/IMG/pdf/elvira.pdf

Rojas, L. (enero-junio, 2007). Reflexiones para una nueva visión de la orientación. Revista Ciencias de la Educación, 1(29), 243-252. Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/vol1n29/art15.pdf

Sanz, R. (2001). Orientación psicopedagógica y calidad educativa. Madrid: Pirámide.

Us Soc, P. (2002). La práctica de la interculturalidad en el aula. San José, Costa Rica: CECC/SICA. Recuperado de http://www.ceducar.info/CEDUCAR/recursos/biblioteca%20online/Volumen%2013/HTML/index.html

Vásquez, J. A. (2007). Enfoque intercultural para una educación básica regular intercultural y bilingüe. Revista Cultural Electrónica Construyendo Nuestra interculturalidad, 4, 1-13. Recuperado de http://interculturalidad.org/numero04/docs/0202-Enfoque_Intercultural-Vasquez,Jose.pdf

Published

2013-11-06

How to Cite

Intercultural Counseling: A Perspective to Favor Coexistence in Multicultural Contexts (A. V. Garita Pulido , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 18(1), 281-291. https://doi.org/10.15359/ree.18-1.13

Issue

Section

Essays (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Intercultural Counseling: A Perspective to Favor Coexistence in Multicultural Contexts (A. V. Garita Pulido , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 18(1), 281-291. https://doi.org/10.15359/ree.18-1.13

Comentarios (ver términos de uso)