The Person: Vital Core of the Pedagogic Mediation Process

Authors

  • Giselle Miranda Cervantes Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.18-1.14

Keywords:

Pedagogic mediation, uncertainty, student-person, teacher-person, life, bond, education, parallel text.

Abstract

The main purpose of this paper is to place the person as the basic element in education and, particularly, in the pedagogic mediation process. Based on her own personal and professional experiences, and inspired by writers such as Gutiérrez, Krishnamurti, Maturana, Morin and Prieto, the author uses the terms student-person and teacher-person as a way of truly re-discovering and re-learning that vital element immersed in a magical relational space, where the human being is strengthened as an individual and as part of a planetary family.  Most of all, the author gives the deserved emphasis to the bond constructed from a true intertwining emotional flow.  Academic insides are accompanied by experiences based on the use of the Parallel Text as a pedagogic mediation

Author Biography

Giselle Miranda Cervantes, Universidad Nacional

Doctora en Educación con especialidad en Mediación Pedagógica. Bachiller, Máster y Licenciada en Psicología de la Universidad de Costa Rica. Labora como académica e investigadora desde 1990 en la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional de Costa Rica, unidad académica en la que ocupó los cargos de Directora, miembro del Consejo Académico y Coordinadora de las carreras de Educación Especial y de Enseñanza del Inglés para I y II ciclos. Su interés en el campo de la investigación destaca las áreas de diversidad, seguimiento a egresadas de la carrera de Educación Especial, relaciones interpersonales, clima social de aula y pedagogía saludable.

References

Capra, F. (1998). La trama de la vida: Una nueva perspectiva de los sistemas vivos. Barcelona, España: Anagrama.

Gutiérrez, F. y Prieto, D. (2002). Mediación pedagógica. Apuntes para una educación a distancia alternativa (Reimpresión 3a ed.). Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala.

Grajeda, G. (1994). Una estrategia de aprendizaje: El texto paralelo. Guatemala: Universidad Rafael Landívar.

Krishnamurti, J. (2008). Aprender es vivir: Cartas a las escuelas. Madrid: Gaia Ediciones.

Maturana, H. (1996). El sentido de lo humano (8ª ed.). Santiago: Dolme Ediciones.

Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Published

2013-12-02

How to Cite

The Person: Vital Core of the Pedagogic Mediation Process (G. Miranda Cervantes , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 18(1), 293-301. https://doi.org/10.15359/ree.18-1.14

Issue

Section

Essays (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The Person: Vital Core of the Pedagogic Mediation Process (G. Miranda Cervantes , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 18(1), 293-301. https://doi.org/10.15359/ree.18-1.14

Comentarios (ver términos de uso)